StoryEditor

Súperi na nebi

28.04.2005, 00:00
Vyrábajú sa už iba boeingy a airbusy a obe firmy zvádzajú tvrdý konkurenčný boj. Každý má približne polovicu trhu. Európsky airbus zavŕšil vývojový rad od stomiestneho A318 po 555-miestneho dvojposchodového obra A380, ktorý v ďalších modifikáciách odvezie vyše osemsto ľudí. Američania, ktorí viedli Boeingom 747 pre vyše 400 cestujúcich tvrdia, že najtvrdší zápas o klienta zohrajú medzikontinentálne lietadlá pre 200 až 350 cestujúcich.

Prototyp najväčšieho lietadla na svete má na trupe príznačnú "ešpézetku" F-WWOW. Včerajší štart A380 pred 70-tisíc zvedavcami bol skutočne wow. Aj let. A po takmer štyroch hodinách bolo wow aj pristátie. Štyri prototypy čaká dvetisíc hodín testov za letu. V lete 2006 dostanú prvý sériový stroj Singapore Airlines.
Štart označil francúzsky prezident Jacques Chirac za veľkolepý výsledok európskej priemyselnej spolupráce a povzbudenie pre nasledovanie cesty budovania Európy ako kontinentu inovácií a pokroku. Okrem Francúzov, Britov, Nemcov, Talianov a Španielov sa na A380 podieľa aj päť belgických, fínska, švédska a dokonca i rakúska firma. Asistujú im aj leteckí výrobcovia z Japonska, Kórey a výskumníci z Malajzie. Sám nik nemá šancu. Tucet svetových výrobcov lietadiel nad sto miest sa scvrkol na dvojicu. Ostatní už nemajú na drahý vývoj a inováciu typov, ktoré treba predávať po stovkách. Vyrábajú sa už iba boeingy a airbusy a obe firmy zvádzajú tvrdý konkurenčný boj. Každý má približne polovicu trhu. Európsky airbus zavŕšil vývojový rad od stomiestneho A318 po 555-miestneho dvojposchodového obra A380, ktorý v ďalších modifikáciách odvezie vyše osemsto ľudí. Američania, ktorí viedli Boeingom 747 pre vyše 400 cestujúcich tvrdia, že najtvrdší zápas o klienta zohrajú medzikontinentálne lietadlá pre 200 až 350 cestujúcich.
USA obviňujú Airbus z ekonomickej podpory Európskej únie, Európania poukazujú, že Boeing má technologickú silu aj z vojenského i kozmického výskumu, financovaného americkou vládou. Občas sa hovorí o riešení sporu aj pred Svetovou obchodnou organizáciou. Nik sa tam však neberie -- každý má svoju pravdu a pomáha si, ako môže.

01 - Modified: 2003-01-06 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Volkswagen pod päť miliónov 02 - Modified: 2003-01-06 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nové balenie zvýšilo trvanlivosť mlieka
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 20:07