StoryEditor

Komentár HN: Za popraskané steny vinníka niet

08.08.2005, 00:00
Obyvatelia starších domov, ktorým rovno pod oknami chodia kamióny či autobusy, nemajú dnes ľahký život a vedeli by rozprávať veľmi zaujímavé historky. O hluku, prachu, otrasoch či večne pozatváraných oknách. Aj o tom, že plynulosť cestnej premávky má prednosť pred bezpečnosťou ľudí a vybojovať si prechod pre peších, aby sa chodci pokojne dostali na druhú stranu ulice, nie je pre obec vôbec jednoduchá záležitosť.

Obyvatelia starších domov, ktorým rovno pod oknami chodia kamióny či autobusy, nemajú dnes ľahký život a vedeli by rozprávať veľmi zaujímavé historky. O hluku, prachu, otrasoch či večne pozatváraných oknách. Aj o tom, že plynulosť cestnej premávky má prednosť pred bezpečnosťou ľudí a vybojovať si priechod pre peších, aby sa chodci pokojne dostali na druhú stranu ulice, nie je pre obec vôbec jednoduchá záležitosť.
Odhliadnuc od ľudskej stránky veci, prítomnosť kamiónov uprostred sídla má aj rýdzo ekonomický rozmer. Idú totiž jeden za druhým a otrasy spôsobujú praskliny na domoch. A keďže technická seizmicita nepatrí do kategórie živelných pohrôm, vzniknuté škody poisťovňa nezaplatí. Ľudovo povedané, pravidelné a dlhotrvajúce otrasy nie sú podľa finančných inštitúcií zemetrasením, čo je napokon pravda. Iste, škody by mohol v konečnom dôsledku zaplatiť aj správca cestnej siete. No ťažko si možno predstaviť, ako nejaký právnik dokáže, že zvýšenú dopravnú intenzitu má na svedomí cestné hospodárstvo.
Na druhej strane, zaujímavé historky o majiteľoch starších domov by vedeli rozprávať stavitelia ciest. Vedomí si hesla - Všetko sa dá zvaliť na dopravu - si pred začatím prác každý dom nafilmujú. Zvonka aj zvnútra. Aby sa neskôr presne vedelo, kto je za čo zodpovedný. Najmä preto, že príčin na vznik prasklín môže byť viac. Existuje množstvo starých domov bez pivníc, prípadne stojacich na slabých základoch. Postačí, keď vlastník domu chcel ušetriť a dal do základov o pár vreciek cementu menej ako mal. Príčinou porúch môžu byť tiež čoraz častejšie zosuvy pôdy. Spôsobuje ich zmena klimatických podmienok a režimu spodných vôd. Dôsledkom je vysychanie ílov a také trhliny v zemi, že cez ne prejde celá ruka.
Tak či onak, staré domy neboli dimenzované na súčasný nápor ťažkej dopravy, a nedokážu ho ani zvládnuť. V tom sa zhodujú všetci odborníci, ktorí s týmto problémom prišli do styku. Či už ide o statikov, dopravných inžinierov - alebo technické skúšobne. Skrátka, bez ohľadu na prvotnú príčinu poruchy, ktorá sa zisťuje ťažko a stojí nemalé peniaze, kamióny pod oknami domom ubližujú.
Riešením by mohli byť obchvaty, ktoré sa práve kvôli zlepšeniu života ľudí budujú vo všetkých okolitých krajinách. Občas aj na Slovensku, to sa nedá poprieť. Až na to, že cesty nižších tried sa pred pol druha rokom stali majetkom samosprávnych krajov a štát sa kyslého jablka zvaného regionálne cesty elegantne zbavil. Pravda, kraje získali majetok za približne 22 miliárd korún, no 90 percent pozemkov pod cestami nemá vyrovnané majetkovoprávne vzťahy. Keď sa občania začnú hlasnejšie domáhať svojich vlastníckych práv, vyrovnanie pozemkov zhltne minimálne desať miliárd korún. Nuž nečudo, že samosprávne kraje majú celkom iné starosti a na budovanie obchvatov peniaze jednoducho nemajú.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 08:26