StoryEditor

Igor Králik: Boja sa, čo vieme

10.10.2006, 00:00

Keď sa v NR SR schvaľoval zákon o špeciálnom súde a úrade špeciálnej prokuratúry, poslanci Smeru a HZDS hlasovali proti -- spolu s komunistami. Prekvapuje Vás, že nominant HZDS minister spravodlivosti Štefan Harabin má v úmysle ŠS zrušiť?
"Hneď po voľbách, keď bola zložená vládna koalícia, mi bolo jasné, že so súdom začne byť problém. Už aj preto, že dve koaličné strany mali vo volebnom programe jeho zrušenie. A vlastne hneď po voľbách sa začalo hovoriť o zrušení Špeciálneho súdu. Takže ma ministrovo konanie neprekvapuje."

Čím si vysvetľujete tieto ataky na Špeciálny súd?
"Hoci tento súd patrí do sústavy všeobecných súdov na Slovensku, dá sa povedať, že je trochu iný -- už aj z hľadiska bezpečnosti, ochrany objektu, aj preto, že všetci sudcovia musia mať bezpečnostnú previerku. Či si to niekomu páči, alebo nie, je to tak. Myslím si, že dôvodom atakov vôbec nie sú vysoké platy, to je len zámienka, skôr ide o to, že tento súd je neovplyvniteľný, nedobytný a akoby odporcovia Špeciálneho súdu mali strach z toho, čo všetko súd vie, aké vedomosti získal hlavne z informačno-technických prostriedkov. Myslím si, že toto je ten pravý dôvod."

Spomínate nedobytnosť súdu -- akým spôsobom ste vy osobne odvolateľný?
"Presne tak isto, ako predsedovia ostatných súdov -- či už okresných alebo krajských."

Čiže Harabinovi nič nebráni v tom, aby Vás napríklad na budúcu stredu odvolal?
"Do 1. apríla 2005 to tak bolo, od tohto dňa platí nový zákon o súdoch č. 757/2004, kde je uvedené, že predsedu súdu môže minister odvolať preto, že si neplní povinnosti podľa zákona. Čiže myslím si, že minister by mal konkretizovať, čo porušil predseda súdu v riadení súdu, v správe súdu..."

Ale Váš názor na plnenie povinností, prípadne objektívna skutočnosť môže byť diametrálne odlišný od vyhodnocovania pána ministra...
"Môže to tak byť, ale správne by to bolo, keby bol takýto predseda súdu odvolaný na základe kontroly alebo revíznej správy, jednoducho na základe objektívnych materiálov."

Ale správa o fungovaní ŠS predsa už existuje. Nie je pre ministra Harabina dostatočným dôvodom, aby Vás odvolal?
"Ja z toho strach nemám, som na to už pripravený. Nie som si ale vedomý, že by som niečo porušil či už po stránke riadenia súdu, správy súdu alebo súdnictva."

ŠS vznikol pre súdenie špeciálnych trestných činov a trestnej činnosti ústavných činiteľov -- nie je za zámerom likvidovať ŠS snaha vytvoriť na Slovensku "ostrov beztrestných verejných činiteľov"? Napokon, nie je veľa politikov a štátnych úradníkov, ktorí by boli za svoje činy potrestaní...
"Musím povedať, že sme zatiaľ nemali žiadnu trestnú vec ústavného činiteľa, ale počul som už aj to, aby takáto osobná pôsobnosť ŠS bola zo zákona vypustená."

Špeciálny súd vznikol podľa jeho predkladateľov a súčasných obhajcov ako účinný nástroj boja proti prípadom korupcie a organizovaného zločinu. Ako by vyzeral boj s korupciou, organizovaným zločinom a trestnou činnosťou verejných činiteľov po zrušení ŠS? Malo by na to dopad zrušenie ŠS?
"Ja som presvedčený, že áno. Vieme, aký bol boj s korupciou do vytvorenia ŠS. Od jeho fungovania sme mali 189 osôb stíhaných za korupciu a z tých 189 osôb bolo právoplatne odsúdených naším súdom (aj v spojitosti so súdom v Banskej Bystrici, pokiaľ vykonával naše právomoci, od 1. 9. 2004 do 30. 6. 2005) 50 osôb a ďalších 50 osôb bolo neprávoplatne odsúdených. Čiže asi sto ľudí bolo odsúdených za korupciu. Pred fungovaním Špeciálneho súdu sa dali spočítať ľudia odsúdení za korupciu na prstoch dvoch ruk."

Podľa ministra by problém regionálnych väzieb medzi organizovaným zločinom a trestnými orgánmi stačilo riešiť napríklad presúvaním prípadov z Košíc do Bratislavy a podobne -- považujete to za racionálne riešenie?
"Tento súčasný systém je ideálny, dokonca aj pán minister sa raz vyjadril, ešte predtým ako hovoril o týchto presunoch, že by nebolo zlé, keby fungoval jeden takýto okresný súd -- ale veď taký súd funguje, ale na vyššej úrovni, na úrovni kraja, tak ho pomenujme inak. Ministrov návrh nepovažujem za šťastné riešenie. Kto by potom rozhodoval o odvolaniach?"

Mnohé prípady organizovaného zločinu majú celoslovenskú pôsobnosť a tam by sa tento variant zrejme celkom neosvedčil...
"Trestná činnosť nekorešponduje s územnosprávnym členením. Súčasný model je ideálny, spolupráca s policajtmi a prokuratúrou je perfektná. Ale to neznamená, že vyhovieme všetkým požiadavkám, lebo podozrenie musí byť vydokladované... Nie sme servilní voči policajtom alebo prokurátorom. A tiež nie je pravda, že by sme všetko odsúdili -- máme šesť oslobodzujúcich rozsudkov -- hoci väčšinou sa obžaloba končí odsúdením. Hovorí sa aj o našej servilnosti voči bývalej koalícii, spájajú nás aj s KDH, toto som rázne odmietol aj v rozhovore s pánom ministrom. Nás vôbec nezaujíma politická angažovanosť obžalovaných -- napokon, za bývalej koalície sme odsúdili aj dvoch prednostov pozemkových úradov v Galante a v Trnave, politických nominantov SMK, jeden bol dokonca pokladníkom tejto strany."
Aj predseda vlády Robert Fico sa pred niekoľkými dňami vyjadril, že je "za to, aby existovali špeciálne inštitúcie v boji proti organizovanému zločinu, ale nech sa naozaj zaoberajú tým, čím majú." Ako si analyzujete tieto slová -- ako podporu potrebe Špeciálneho súdu a úradu špeciálnej prokuratúry? Hovorili ste s ním o tejto súčasnej situácii?
"Nehovoril som s premiérom, ale poslal som mu otvorený list, na ktorý reagoval prostredníctvom svojej hovorkyne. Jeho slová sú ale potešujúcejšie. Aj v minulosti prispel k zrýchleniu konania realizáciou zákona z roku 2005, ktorým boli zo Špeciálneho súdu odbúrané staršie veci spred 1. septembra 2004, ktoré sa vrátili späť na okresné a krajské súdy. Vtedy nám pomohol, tak dúfam, že v tom bude pokračovať. Radostná správa je v tom, že pravdepodobne je za zachovanie súdu, ale s rozšírenou pôsobnosťou. Tomu sa samozrejme nebránime, lebo sme ju chceli..."
Čoho by sa malo týkať to rozšírenie právomocí Špeciálneho súdu?
"
My sme už viackrát avizovali, že chceme rozšíriť našu pôsobnosť, lebo ma irituje, že bežné zločiny podsvetia, ako napríklad naplánované vraždy, na ktoré sme boli vlastne vytvorení a na ktoré máme zabezpečené všetky technické aj bezpečnostné predpoklady, sa riešia na okresných súdoch. Toto je naozaj zbraň v rukách našich odporcov. Ale prečo to teraz vyčítajú nám, ak zákonodarca určil, že my máme v pôsobnosti takýto organizovaný zločin, iba ak je preukázaná zločinecká alebo teroristická skupina? Všetci vieme, že podsvetie je zločinecká skupina, len je zložitejšie to aj právne preukázať. A keď sa to nepreukáže, tak ide iba o obyčajnú vraždu a tá patrí do pôsobnosti okresného súdu. Toto je problém, ktorý chceme vyriešiť aj my, a preto sme chceli do našej pôsobnosti dostať aj úkladné vraždy, lebo to sú vraždy z vopred uváženej pohnútky a každá mafiánska je taká. Takže presadzujeme, aby sa na Špeciálny súd dostali aj úkladné vraždy, trestné činy proti mene Slovenskej republiky a všetky trestné činy korupcie, lebo my máme teraz len prísnejšiu korupciu. Ale nebránime sa diskusii ani o ďalších trestných činoch, napríklad o majetkových trestných činov pod 200 miliónov korún. Všetka majetková trestná činnosť nad 200 miliónov bez ohľadu na to, kto ju spáchal, patrí momentálne nám."
Ako vnímate argumenty, že Špeciálny súd by mohol či mal byť len dočasnou inštitúciou? Dá sa predpokladať, že korupcia a organizovaný zločin a trestná činnosť politikov a štátnych úradníkov by boli len dočasnou záležitosťou?
"Treba si všimnúť aj vyspelejšie kapitalistické krajiny ako sme my. Veď v prípade, keby tam v súčasnosti korupcia neprekvitala, OSN by asi neprijala Dohovor o boji proti korupcii -- ten bol ratifikovaný Slovenskou republikou v máji 2006 s účinnosťou od 1. júla 2006, čiže je to absolútne čerstvý dokument a naša republika je ním viamazaná. Aj vzhľadom na to si nemyslím, že by korupcia bola len dočasnou záležitosťou. A organizovaný zločin už duplom nie, darí sa mu dobre aj vo vyspelých krajinách. Všetky signály zo zahraničia podporujú zriadenie takéhoto súdu. Aj index vnímania korupcie na Slovensku sa znížil a som presvedčený, že aj zásluhou Špeciálneho súdu."
??? Oporu pre svoje názory minister nachádza aj v názore súdnej elity sveta, predsedov najvyšších a ústavných súdov sveta na konferencii v San Francisku v roku 2000 -- vraj akékoľvek špeciálne súdy považujú za najrafinovanejšiu formu štátnej korupcie vo vzťahu k sudcom. Ide o korupciu v troch podobách - platová, kariérna a materiálová korupcia. Povedal, že je pre neho "nepredstaviteľné, aby súd, ktorý má monitorovať korupčné kauzy, bol v podstate založený na troch pilieroch korupcie". Nie je v tomto prípade stúpencom "prezumpcie viny" v prípade sudcov ŠS?
Neviem, na základe čoho si to minister myslí. Z našej činnosti absolútne nič také nevyplýva. My konáme presne podľa Trestného poriadku ako iné všeobecné súdy na Slovensku, nikto a nič nás netlačí niekoho nezákonne a bez dôkazov odsúdiť, to je jednoducho vylúčené a takýto názor považujem za absurdný. Konáme podia najlepšieho vedomia a svedomia a princípom každého z nás je rovnosť pred zákonom.
Nie sú platy sudcov ŠS skutočne privysoké? Nedráždite nimi nielen verejnosť, ale aj sudcovský stav?
"Prečo máme niesť zodpovednosť za to, za čo sme sa vôbec nepričinili. Naše platy sme si predsa nepýtali a v čase, keď sme prichádzali na Špeciálny súd, boli omnoho nižšie. Boli len o málo vyššie ako platy ostatných sudcov a moji bývalí kolegovia sa mi vtedy smiali, že za taký plat sa neoplatí robiť túto prácu. Výšku našich platov stanovil štát zákonom. Tam sa treba obrátiť pre odpoveď na túto otázku. Obávam sa, že v sudcovskom stave to žiaľ o závisť ide. To ma naozaj mrzí, pretože každý sudca sa mohol prihlásiť do nášho výberového konania, pričom záujem z ich strany bol a je minimálny. Nemyslím si však, že by sudcovia boli otvorene za zrušenie Špeciálneho súdu, lebo vlastne potom by im boli pridelené naše prípady a to by asi nechceli. Bol by som rád, keby so stanoviskom k zrušeniu Špeciálnemu súdu bolo poskytnuté aj právne zdôvodnenia a to súdna rada a myslím, že ani sudcovské rady pri okresných a krajských súdoch nedajú."

Nepovažujete vaše platy za privysoké? Viem si predstaviť, že môžu dráždiť vašich kritikov...
" Môžeme o tom diskutovať, ale znovu poviem, že väčšina našich sudcov sem prišla za iných, horších platových podmienok. Ak s tým chcú kompetentní niečo urobiť, nech urobia. Ten plat nebol prioritou. Pre mnohých bola prioritou výzva niečo urobiť s trestnou činnosťou."

Necítite malú podporu sudcovskej verejnosti?
"Necítim zo sudcovskej verejnosti bohužiaľ podporu žiadnu."

Prečo?
"Asi je za tým plytká závisť. O tom je to celé. Musel som to už povedať na plné ústa. Nečakáme preto podporu ani od sudcovských rád okresných a krajských súdov, súdna rada sa už vyjadrila. Združenie sudcov Slovenska nás asi preto tiež nepodrží. Spoliehame ale na silu verejnosti, pretože práve pre ňu slúžime, tá je pre nás prioritou, služba pre ňu nás zaväzuje.

Aký dopad na verejnosť môže mať táto vojna ministra so Špeciálnym súdom?
"Verejnosť si musí urobiť obraz sama, či ju presvedčí naša činnosť a výkonnosť, alebo analýzy a vyjadrenia ministra Harabina."
Ak by bol zrušený Špeciálny súd, mnohé prípady by sa zrejme presunuli na okresné súdy -- čo by to znamenalo prakticky? Nehrozí spomalenie súdneho konania?
"Hrozí. Jednoducho všetky naše trestné veci by prešli na okresné súdy v sídle kraja a všetky prípady by sa museli začať riešiť absolútne odznova. Pokiaľ by ich sudca naštudoval, mohlo by sa stať, že by sa obžalovaní vo väzbe dostali na slobodu.Okresné súdy v sídle kraja sú totiž mimoriadne poddimenzované, lebo mnohí sudcovia z nich odišli na krajské súdy, kde sa robí iba odvolacie konanie a navyše im pribudla prvostupňová agenda z krajských súdov a teraz by dostali aj agendu zo Špeciálneho súdu."
Ministrove výhrady spočívali aj v možnosti vydierania sudcov na základe previerky NBÚ -- vraj by sudcovia mohli byť vydieraní zo strany štátu a tajnej služby - nie je to bizarná predstava?
"Toto považujem za absurdné, predsa previerkou NBÚ sa mal docieliť pravý opak -- že sudcovia budú nevydierateľní."
Nie je práve získanie previerky zárukou nevydierateľnosti kriminálnym prostredím?
"Ako sa kriminálne prostredie môže dozvedieť o nejakých skutočnostiach o sudcoch? To považujem za vylúčené. V previerke je totiž prešpikovaný celý život človeka so všetkými detailami, materiálnymi, finančnými a tiež podrobné informácie o príbuzných... Alebo to potom svedčí o tom, že NBÚ je spochybnený ako inštitúcia."
Previerkam podliehajú aj iní vysokí štátni úradníci -- na nich sa nemá vzťahovať takáto hrozba vydierateľnosti?
"Iste. Akú vážnosť by potom mal tento úrad?"
Harabin takisto povedal, že "všetky tieto prvky, ktoré súvisia so Špeciálnym súdom, mi skutočne pripomínajú okrem fašistických režimov aj totalitné režimy, tie tiež zriaďovali špeciálne súdy". Nie je to príkre hodnotenie obsadenia ŠS?
"Uráža nás, ak nás niekto prirovnáva k nejakým totalitným alebo fašistickým súdom. Tie súdy plnili úplne iný účel. My konáme s pôsobnosťou, ktorú nám zradil demokratický štát cestou zákonodarného zboru. Každý súdny človek vie, že je to neporovnateľné."
Proti rozhodnutiam ŠS sa predsa možno odvolať na Najvyšší súd SR -- a hrozbou pre spoločnosť by sa ŠS mohol stať iba v kooperácii s NS. Považujete to za pravdepodobné?
"Ale to je úplne vylúčené. Na NS môžu byť sudcovia s úplne iným názorom na konkrétnu trestnú vec a aj sa to stáva a my musíme rešpektovať ich rozhodnutia. Napokon, aj toto spochybňuje tvrdenia o našej poplatnosti alebo vydierateľnosti mocou, ak nad nami jestvuje odvolací súd. Ten je konečná inštancia."
Minister Vám vyčíta aj neústavnosť inštitúcie - nemal by o tom rozhodnúť Ústavný súd?
"Neústavnosť je úplne vylúčená, lebo o (ne)existencii takéhoto súdu naša Ústava vôbec nehovorí. Mali sme už aj sťažnosti našich obžalovaných na Ústavnom súde a ten sa vyjadril, že Špeciálny súd bol zriadený na základe zákona, takže táto otázka je už dávno vyriešená. Vyjadrenia, že niektoré ústavy v zahraničí takéto súdy zakazujú, sú zavádzajúce, pretože ide o staré ústavy, ktoré neodzrkadľujú súčasný stav korupcie a kriminality aj v západných krajinách."

Ako vyhodnocujete nadštandardné vybavenie viliek pre sudcov ŠS -- nestrácate nimi aj podporu verejnosti? Nemohli ste tomu predísť?
"Investorom bolo ministerstvo spravodlivosti. Viem, že v domčekoch malo byť strohé zariadenie, ušetrilo sa dokonca aj na strechách, kde namiesto sedlových sú rovné. Keď som sa od úradníkov súčasného vedenia MS dozvedel o cenách, tiež som sa zhrozil, lebo sú najmenej trojnásobne nadsadené. Musím oceniť, že súčasné vedenie MS povedalo, že ŠS s tým nemá nič spoločné."

Na Harabinovu analýzu, predloženú na rokovanie vlády, ste reagovali svojou, ktorú ste mu poslali. Poslali ste ju aj iným členom vlády?
"Nie, ale poslali sme ju všetkým sudcovským radám okresných a krajských súdov, Združeniu sudcov Slovenska, aj všetkým právnickým fakultám, a ... súdna rada už rozhodla."

Nechcete osloviť aj ostatných členov vlády a poslancov? Nemali by byť o tom informovaní?
"To je dobrá myšlienka, ale všetky naše materiály zverejníme na našej novej internetovej stránke, ktorú sme sfunkčnili v piatok 6. októbra."

Prečo nie sú podobné výhrady nasmerované aj proti Úradu špeciálnej prokuratúry? Lebo máte iného šéfa?
"Môže to tak byť -- náš minister je nominovaný stranou, ktorá mala v programe zrušenie Špeciálneho súdu."

Aká je vaša interpretácia toho, čo sa dialo na Súdnej rade, kde väčšina členov hlasovala za vaše zrušenie?
"Som z toho nešťastný, ani som o tom nevedel. Súdna rada o tom rozhodovala akosi náhle. Mrzí ma, že rozhodovali "o nás bez nás", že ma na toto rokovanie neprizvali, lebo vždy doteraz, keď sa hovorilo o Špeciálnom súde, bol som korektne prizvaný. Vyplýva to aj z rokovacieho poriadku. Bol to podľa mňa neštandardný postup."

Vraj si od vás vyžiadali aj stanovisko k súčasnej situácii.
"Áno, predseda Súdnej rady Milan Karabín ma požiadal, aby som sa vyjadril k doručenému listu od štátnej tajomníčky Vittekovej, ktorá oslovila jednotlivých členov Súdnej rady, a to do 31. októbra. Ide o materiál identický s ministerskou analýzou. Preto ma prekvapilo, že Súdna rada o zrušení súdu rozhodla už v pondelok 2. októbra. Na základe čoho potom rozhodovala, keď viem, že takýto bod v programe zaradený nemala. Nie je už rozhodnuté a nebude moje stanovisko už bezpredmetné?"

Ale to je choré.
"Áno je, ale ja budem požadovať, aby ma Súdna rada pozvala na svoje zasadnutie, keď bude rokovať o liste štátnej tajomníčky, ku ktorému som sa mal vyjadriť."

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 21:00