Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
04.04.2018, 00:00

Lepšie je rodinnú firmu dobre predať, ako zle odovzdať, hoci aj v rámci rodiny

V posledných rokoch však tento typ podnikania prechádza náročnou skúškou. Ide o generačnú obmenu manažmentu.

Lepšie je rodinnú firmu dobre predať, ako zle odovzdať, hoci aj v rámci rodiny
Zdroj: Reuters

Rodinné firmy zažívajú priaznivé časy. Pozitívnemu trendu prispieva dlhodobý hospodársky rast aj priaznivé ekonomické podmienky. Problémy, s ktorými sa dnes rodinné firmy stretávajú, sú tak skôr strategického a spoločenského rázu. Riešia, ako sa budú v budúcnosti rozvíjať a ako byť spoločensky prospešné. Pozitívne ekonomické podmienky nahrávajú aj výhodnému predaju.

Z ekonomického pohľadu zažívame veľmi priaznivé obdobie. Existujú rodinné firmy, ktoré oslávili už svoje 25 výročie. Prežili teda všetky turbulencie, ktorých nebolo v našej rodiacej sa krajine málo. Dnes predstavujú jeden z pilierov slovenskej ekonomiky. Vzhľadom k svojmu modelu podnikania dbajú rodinné firmy oveľa viac, ako iné formy podnikania, na svoju dobrú povesť firmy, zamestnanecké benefity a celospoločenskú prospešnosť.

Príkladom môže byť výrobca potravín Alfa Bio, za ktorého sa v roku 2015 postavila verejnosť pri hroziacom škandále súvisiacim s jej cícerovou nátierkou. Zakladateľ a riaditeľ firmy Juraj Luntner sa neskôr dokonca stal banskobystrickým županom. Ide o príklad toho, ako rodinné firmy dokážu pozitívne ovplyvniť celú spoločnosť.

V posledných rokoch však tento typ podnikania prechádza náročnou skúškou. Ide o generačnú obmenu manažmentu. Oproti západnému svetu, kde má podnikanie dlhoročnú tradíciu a kde sa už vymenilo niekoľko generácií, máme trochu sklz. Dôvodom je násilné prerušenie súkromného podnikania v Československu v druhej polovici 20. storočia. Slovenské rodinné firmy sa teda musia s touto výzvou vyrovnať po prvý krát.

Podľa dostupných údajov plánuje až zhruba 70 percent majiteľov rodinných firiem odovzdať vedenie svojim potomkom alebo iným členom rodiny. No mnohí nemajú pomyselné žezlo komu predať. Buď potomkov nemajú, alebo tí majú odlišné záujmy a predstavy o budúcnosti. A inokedy na to jednoducho len nemajú predpoklady.

Vo svete je tak pomerne bežné, že rodinné firmy využívajú služby vrcholových manažérov stojacich mimo rodiny. Poslednou alternatívnou je rodinnú firmu predať. Pre tých, ktorí pre firmu obetovali dlhé roky života, to môže byť citlivá téma. No ja v tejto veci zastávam názor, že radšej firmu dobre predať ako zle odovzdať.

Aká je pravdepodobnosť, že sa vám v rodine narodí geniálny CEO? Vieme, že head hunteri musia správnych kandidátov vyhľadávať v tisícoch životopisov a napriek tomu sa papierový šampión nemusí vždy osvedčiť. Aká je teda šanca, že ideálnym novým lídrom bude práve potomok zakladateľa firmy.

Ak naopak majiteľ uvažuje firmu predať, mal by tak urobiť v jej najlepšej kondícii a v ten správny čas. Ideálne teda v čase všeobecnej konjunktúry, pri dostatku likvidity a nedostatku konkurenčných investičných príležitostí. Súčasná pozitívna nálada v slovenskej aj európskej ekonomike teda predaju za dobrú cenu mimoriadne praje. Výnos potom môže rodina rozdeliť medzi jej členov a zvyšnú časť ďalej efektívne zhodnocovať.

Autor článku je Pavel Drahotský, riaditeľ Saxo Bank pre strednú a východnú Európu.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.