StoryEditor

Komentár HN: Bitka o bratislavské nebo

08.09.2005, 00:00
Ani bratislavské ani košické letisko nie sú darčekmi na striebornej tácke. Podmienky tendra si síce vyzdvihlo 49 záujemcov, no iba osem prišlo s predbežnou ponukou. Autori piatich najlepších budú môcť ponuky na kúpu precizovať. Na prelome rokov bude známy strategický investor v oboch letiskách súčasne, alebo v každom iný.

Počuli sme, že ide o národné bohatstvo, ktoré má zostať pod kontrolou tejto krajiny. Ale aj názory, že štát nie je prezieravým a podnikavým vlastníkom. Tak je to aj pri Slovenských aerolíniách i letiskách, ktoré potrebujú urýchlene investície i know-how. Jeden z potenciálnych záujemcov o Bratislavu to napokon povedal jednoznačne: Do bratislavského letiska bude treba sedem rokov iba peniaze nalievať. Pôjde o stámilióny.
Ani bratislavské, ani košické letisko nie sú darčekmi na striebornej tácke. Podmienky tendra si síce vyzdvihlo 49 záujemcov, no iba osem prišlo s predbežnou ponukou. Autori piatich najlepších budú môcť ponuky na kúpu precizovať. Na prelome rokov bude známy strategický investor v oboch letiskách súčasne, alebo v každom iný. Slovenský štát ako majiteľ chce, aby mal investor dosť nielen na zaplatenie 66-percent akcií, ale aj sumu, ktorú bude schopný investovať do nevyhnutnej rekonštrukcie. A musí to byť investor s dlhodobými skúsenosťami z manažovania medzinárodného letiska.
Letiská sú totiž nevďačné stavby. Sú to mestá samy osebe so sériou často neviditeľných služieb a nikdy nie sú úplne dostavané. Aj kvôli obrovským nákladom sa nedá stavať veľmi dopredu, do zásoby. Austrian Airlines predbežnú ponuku napokon neposlali - na to, aby investovali po prvý raz nie do dopravy, ale do letiska, nemajú. Ďalší dvaja potenciálni investori si uvedomili, že nemôžu mať v regióne všetko. Fraport, prevádzkovateľ letiska vo Frankfurte nad Mohanom, sústredil sily na tender v Budapešti, Vienna International Airport zase oželel Budapešť a s dvoma ďalšími silnými partnermi bojuje o Slovensko.
S Bratislavou to nebude ľahké. Vízia budúceho majoritného majiteľa môže, no nemusí, korešpondovať so skutočným budúcim vývojom. Veď kto veril, že v priebehu troch rokov sa zvýši počet cestujúcich trojnásobne a donedávna ospalá brána do krajiny dnes v špičkových časoch praská vo švíkoch? A kto predpokladal, prečo sa tak stane? A čo ďalej? Bude malá Bratislava konkurentom veľkej Viedni alebo kooperantom? Bude môcť efektívne konkurovať susedovi, ktorý zvládne desaťnásobok pasažierov a chystá nové investície do rozvoja? Budú sa deliť cestujúci administratívne rozhodnutím budúceho majiteľa a jeho manažmentu, alebo si budú vyberať cestujúci a ich dopravcovia? Bude stačiť iba orientácia na lacné aerolinky, sezónne turistické lety, dopravu nákladu, alebo bude Bratislava robiť v menšom to isté či Viedeň?
Každý účastník tendra má zrejme svoje odpovede.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 15:43