Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.10.2020, 10:26

Prelomové IPO? Prvýkrát v histórii nevstúpi na burzu firma

Ak by bolo obchodovanie „značky“ Ferragni úspešné, je možné, že po jej vzore môžeme očakávať vstup na burzu ďalších zvučných mien influencerov.

Prelomové IPO? Prvýkrát v histórii nevstúpi na burzu firma
Zdroj: Instagram/Chiara Ferragni

Konštatovanie, že primárnym úpisom akcií sa tento rok napriek pandémii darí, naposledy podčiarklo IPO Snowflake na newyorskej burze NYSE. Veľkým spoločnostiam, ktoré sa rozhodli vstúpiť na burzu, priniesli IPO častokrát vyššie zisky ako očakávali.

Tento trend potvrdzuje aj verejná ponuka akcií českej spoločnosti Pilulka.cz. Tá skončila počas uplynulého utorka a záujem o ňu prekonal všetky očakávania, pričom obchodovanie sa spustí až 26. októbra.

Podľa zverejnených informácii Pražskej burzy podali investori pri najvyššej upisovacej cene 424 Kč asi 2 350 objednávok v celkovom počte 3,89 milióna cenných papierov firmy.

Samotná spoločnosť pritom počítala s ponukou do 800 000 akcií. Záujem investorov tak prevýšil ponuku o 536 percent.

Blogerka ide so svojím menom na burzu

Avšak zdá sa, že tento rok budeme svedkami absolútnej novinky na kapitálových trhoch. Historicky prvýkrát sa rozhodla ísť na trh s vlastnou kožou talianska influencerka, módna blogerka a podnikateľka Chiara Ferragni.

V postate nejde o žiadny prekvapivý ťah, keďže módni trendsetteri – influenceri - sa v posledných rokoch stali významnými hráčmi pre marketing veľkých módnych firiem. Podľa informácií Influencer Marketing Hub vkladajú značky 10 až 20 percent zo svojho rozpočtu na propagáciu práve do spoluprác s influencermi.

Ferragni chce prostredníctvom verejnej ponuky speňažiť svoje meno na burze Borsa Italiana v Miláne, ktorá patrí pod London Stock Exchange Group Holdings (Italy) Limited, čiže britskú burza cenných papierov.

Podľa odhadov by sa mohla trhová hodnota jej mena pohybovať na úrovni okolo 80 miliónov eur. Z globálneho hľadiska by tak síce išlo o malé IPO, ale zároveň o veľký krok v novom prístupe k primárnym emisiám zo strany influencerských „značiek“ v online prostredí.

Môžu sa pridať ďalší

Ak by bolo obchodovanie „značky“ Ferragni úspešné, je možné, že po jej vzore môžeme očakávať vstup na burzu ďalších zvučných mien influencerov, a to nielen z módneho segmentu, ale aj z ďalších sektorov ako cestovanie, varenie a podobne. Tento krok by mohol potenciálne spustiť úplne novú éru na kapitálových trhoch a povzbudiť záujem nových investorov.

Podrobnosti IPO zatiaľ nie sú známe, rovnako nie je známe ani to, ktorá z firiem Ferragni vstúpi na burzu. V súčasnosti totiž blogerka vlastní tri spoločnosti: TBD Crew, ktorá vlastní jej blog s názvom „The Blonde Salad“, Sisterhood, ktorá má pod záštitou jej marketingové kampane a módnu spoločnosť Serendipity.

Samozrejme, vždy je tu isté riziko, že či investori tento „nový koncept“ nebudú ochotní prijať. Bezpochyby ho posilňuje práve pandémia korony a s ňou spojené dopady na ekonomiku. Bude rozhodne zaujímavé sledovať, ako tento novátorský pokus nakoniec dopadne.

Komentár hlavnej analytičky TopForex Olívie Lacenovej

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.