StoryEditor

Na čo boli analýzy PPP projektov, keď svoj cieľ neplnia

14.05.2010, 00:00

Minister dopravy Ľubomír Vážny správne hovorí, že suma, ktorú zaplatíme za obrovský projekt severnej diaľnice, ešte nie je istá. Preto ani nemôžeme s istotou hovoriť, o koľko sa diaľnica predraží. Budeme to môcť povedať až v utorok, keď sa majú podpisovať všetky úverové kontrakty a biznis sa uzavrie.

Nepríjemné pre Slovensko však je, že potom už bude neskoro. Štyri miliardy eur budú na papieri a my s tým nič nespravíme. To by nevyvolávalo až také obavy, keby rezort dopravy nerobil čudné súťaže typu elektronické mýto. Preto je uzatváranie historicky najväčšieho cestného projektu mesiac pred voľbami veľkým rizikom.

Potvrdilo sa to aj nedávno, keď vyšlo najavo pochybné porovnávanie PPP a tradičného financovania. Ministerstvo dopravy si dalo vládou schváliť analýzu výhodnosti, ktorá bola omnoho optimistickejšia ako štúdia, ktorú rezort (asi omylom úradníka) posielal neziskovkám Ineko a Transparency. Analýza, ktorou sa pýšili, tvrdila, že PPP sú približne rovnako výhodné ako tradičné obstarávanie. Tá druhá ukázala, že projekty sú značne predražené. Minister Vážny sa bránil, že má niekoľko desiatok analýz, no o tejto jednej nevie. Znie to, ako keby si vybral tú, ktorá sa mu páčila najviac. Pre príklad uvediem značné rozdiely medzi dvoma dokumentmi v nákladoch na výstavbu či údržbu. Takéto zavádzanie naznačuje, že rezort sa snaží cestu presadiť za každú cenu.

Novinári poznajú ľudí, ktorí vedia veľa vecí. Napríklad to, že ekonomickí ministri si dávajú robiť drahé a zbytočné analýzy, aby zaviedli verejnosť. Keď tento cieľ objednané analýzy neplnia, nikdy sa nedostanú von, alebo sa majú prerobiť.

Viera Tomanová na čele rezortu práce si takto nebola istá výnosnosťou druhého piliera, Ján Počiatek za financie nevedel odhadnúť, či sa oplatia PPP projekty. Ľubomír Vážny za dopravu potreboval posúdiť, čo by spravilo, keby sa zastavila výstavba diaľnic.
Podľa rozpačitých reakcií ministra na otázky o analýzach sa dá usúdiť, že PPP projekty za súčasných zmluvných podmienok výhodnejšie nie sú.

To však neznamená, že nie sú ani výhodné. Šéf Európskej banky pre obnovu a rozvoj pre Slovensko a ďalšie krajiny regiónu Francois Lecavalier pre HN povedal, že návratnosť je veľká. S týmto sa súhlasiť dá. Sever Slovenska má nevyužitý potenciál, ktorý oživí práve diaľnica. Šéf banky však nevedel povedať, či je aj najvýhodnejší. PPP projekty sa však podľa neho oplatia aj preto, že je tam menej korupcie.
Spomínaný tender na mýtny systém označil za príklad "nekalého" obchodu (z anglického prekladu funny business). Podľa neho naše tendre nie sú efektívne, preto treba diaľnice stavať inak. Slováci však dokázali, že aj pri PPP projektoch sa dá zo súťaží vyradiť väčšinu uchádzačov. Nástroj na boj proti korupcii si prispôsobili po svojom.

A dôvodov predraženia bolo viac: príliš veľké PPP projekty bez akýchkoľvek skúseností, príliš veľa takýchto tendrov, krkolomné termíny, finančná kríza, voľby, ktoré politikov tlačia stavať za každú cenu, zbytočné analýzy... Podpisom zlých zmlúv a dodatkov budú tieto náklady nadobro stratené.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 15:40