StoryEditor

Ruské letectvo nad priepasťou technického krachu

22.10.2008, 00:00

Letecké spoločnosti v Rusku boli prvými firmami, ktoré na sebe pocítili dosahy svetovej finančnej krízy. Problémy majú veľké, malé aj stredné nákladné, ale i dopravné firmy. Pre jedny firmy sa stala kríza situáciou, v ktorej sa overuje ich pevnosť, pre druhé priamou cestou k bankrotu. Najstaršou leteckou firmou v Rusku je Aeroflot Russian Airlines.
Jeho čistý zisk podľa medzinárodných účtovných štandardov klesol o 55 % na 89 mil. USD v porovnaní s minuloročným polrokom, keď bol 172,8 mil. USD. Podľa predbežných prepočtov čistý zisk Aeroflotu za tento rok by mal dosiahnuť hodnotu len 85 mil. USD. Slovo len treba použiť preto, lebo v minulom roku firma dosiahla zisk 313,4 mil. USD. Veľké straty spôsobil prudký rast cien leteckého benzínu. Iba v prvom polroku zdražel o 40 %. Znamená to, že náklady Aeroflotu, v ktorých výdavky na palivo predstavujú 63,8 %, sa zvýšili o 42,1 %. Bez ohľadu na to Aeroflot zostáva veľmi úspešnou firmou. Jej zámerom je zúčastniť sa na tendri na kúpu leteckej spoločnosti České aerolínie. Podľa hodnotenia expertov, ktoré zverejnili ruské firmy, cena 100 % balíka akcií ČSA je 200 mil. eur.
Podľa pravidiel existujúcich v Európskej únii, podnikateľské subjekty, ktoré nie sú rezidentmi EÚ, nemôžu kúpiť kontrolný balík akcií miestnych leteckých spoločností. Preto, ak sa bude robiť tender na kúpu ruskej leteckej firmy, Aeroflot sa na ňom zúčastní spoločne s "domácim" finančným investorom, respektíve s niektorými z českých firiem.
Pozrime sa na problémy malých a stredných leteckých firiem. Koncom augusta letecké spoločnosti, ktoré sú súčasťou aliancie AiRUnion (Krasnojarskije avialinii - KrasAir, Domodedovskije vialinii - DAL, Osmkavia, Sibaviatrans), si pre nezaplatené dlhy nemohli kúpiť na letiskách palivo. Na moskovskom letisku Domodedovo bolo v tom čase asi 2 500 cestujúcich, ktorí nemohli nikam odletieť. Ešte asi tisíc cestujúcich na niekoľko dní uviazlo na regionálnych letiskách. Do konfliktu zasiahol štát - poskytol palivo zo štátnych rezerv. Okrem dlhov za palivo AirUnion nezaplatil pracovníkom mzdy vo výške 60 miliónov rubľov. Hlavný veriteľ firmy, obchodná firma Palivové zabezpečenie letísk, navrhol hlavnému majiteľovi akcií, Federálnej agentúre pre správu štátneho majetku, aby vo firme zaviedol nútenú správu. V ťažkej situácii je nielen AirUnion, ale aj deväť ďalších firiem, ktoré sú dlžné Federálnej navigačnej službe. Menším regionálnym firmám nebudú poskytovať služby, kým nezaplatia.
Bohužiaľ, súčasné problémy civilného letectva v Rusku, to nie sú len dlhy za palivo a meškanie liniek. Po leteckej katastrofe 14. septembra 2008 pri meste Perm, kde havaroval Boeing 737-500 a zahynula posádka a 88 cestujúcich, Štátna duma požiadala Ministerstvo dopravy Ruska, aby pripravilo správu o opatreniach prekonania systémovej krízy v oblasti leteckej dopravy.
Systémová kríza nie je len platobná neschopnosť väčšiny leteckých spoločností v krajine. Je to súčasne zastaraný letecký park, ktorý sa musí používať preto, lebo domáce firmy zatiaľ nie sú schopné zabezpečiť dopravcom dostatočné množstvo konkurencieschopných lietadiel. Pritom dopyt po leteckej preprave v Rusku rastie štvornásobne rýchlejšie ako vo svete. Okrem toho je veľký nedostatok pracovníkov na všetkých úrovniach, od pilotov, cez dispečerov, až po technikov. Preto sa ruský parlament rozhodol pre hĺbkový audit stavu leteckého parku, až po zavedenie opatrení, ktoré sú zamerané na obmedzenie lízingu použitých lietadiel a rozvoj ruského leteckého priemyslu.

Elena A. Mostovščikovová, Moskva

menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare-hn, menuAlias = komentare-hn, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
21. máj 2024 10:37