V týchto dňoch prebieha diskusia o takzvaných strategických investíciách v Bratislave. Ide o obrovské investície dvoch veľkých developerov, ktoré významným spôsobom zmenia tvár mesta. Na prvom mieste chcem povedať, že vždy vítam a budem vítať akékoľvek investície, ktoré pomáhajú rozvíjať mesto. Mesto sa bez takýchto investorov nemôže rozvíjať a hýbať vpred. Treba však povedať aj B, ktoré je nemenej dôležité pre porozumenie, o čo tu ide.
Štatút významnej investície udeľuje vláda. Tak, ako to bolo pri fabrike Jaguaru v Nitre alebo obchvate Bratislavy. Vláda ho udeľuje preto, aby investorovi uľahčila úradné procesy a de facto umožňuje investorom obchádzať mestá a obce. Takýto stav veľmi obmedzuje možnosti mesta i verejnosti podieľať sa na finálnej podobe projektov. V súčasnom právnom stave by takáto investícia znamenala, že mesto dokáže presadiť len toľko, koľko dobrej vôle bude mať investor.
Hoci sa nám v posledných rokoch darí presadzovať mnohé spoločné investície firiem a mesta do verejných priestorov – či to boli rekonštrukcie oboch strán nábrežia, prebiehajúci projekt revitalizácie Námestia slobody, Trnavského mýta, car-sharing či bike-sharing, ktorý uvedieme na budúci rok, rozumiem, prečo je z toho verejnosť nervózna. A preto odmietam komukoľvek podpísať bianko šek, ktorý významne zhorší vyjednávacie pozície mesta.
Tento stav je najlepšou ilustráciou zlého stavu legislatívy – neporiadku v kompetenciách, nedostatočného financovania a zložitej byrokracie. Mrzí ma to o to viac, že aj pri takýchto projektoch si dokážem predstaviť konštruktívny dialóg a kvalitný proces zapojenia odborníkov a verejnosti. Súčasný zákonný rámec to však neumožňuje.
Samozrejme, v ideálnom svete by investície do infraštruktúry, akými sú napríklad nové trate električky a dopravné uzly, mesto robilo samo a nebolo odkázané na účelové dotácie či súkromný kapitál. V ideálnom svete však nežijeme, a aj preto treba takéto ponuky dobre zvažovať, hoci so sebou nesú aj nemalé riziká.
Doterajšia komunikácia s vládou je korektná a verím, že to tak aj zostane. Je totiž veľmi dôležité, aby v prípade schválenia mal takýto významný projekt aj nejaký systém bŕzd a protiváh. Aby bolo jasné, kto zabezpečí účasť odborníkov a kto zabezpečí, aby na tvorbe budúcej tváre Bratislavy mohla participovať aj verejnosť. Pretože o ľudí tu ide na prvom mieste.
Ivo NesrovnalPavol Funtál
StoryEditor