REUTERS
StoryEditor

Black Friday: Shoptet hovorí o rekordných ziskoch, dáta Heureky a Upgates to nepotvrdzujú

29.11.2022, 15:21
Autor:
redred

Máme za sebou jeden zo sviatkov konzumu, pozrime sa na prvé hodnotenia z pohľadu e-commerce. 

Obchodníci predávajúci online cez Shoptet utŕžili počas tohtoročného Black Friday týždňa rekordnú čiastku takmer 10,5 milióna eur. V roku 2021 to bolo 9,2 milióna. Najväčší záujem bol o oblečenie, módne doplnky, elektroniku, detský tovar alebo dekorácie do bytu. 

„Slováci tento rok čakali na zľavy ešte viac ako v minulosti. Inflácia a ekonomická neistota ich núti šetriť. To je zrejmé na útratách v priebehu celého roka. Mnohí zákazníci tak na tohtoročný Black Friday vyslovene čakali, aby mohli nakúpiť lacnejšie,” komentuje tohtoročné výsledky predajov Ivo Mrena, Country Lead spoločnosti Shoptet, na ktorej funguje už viac ako 4 tisíc slovenských e-shopov.

 

„Najúspešnejším dňom z pohľadu obratu online obchody na Shoptete pritom tento rok nebol piatok, ale hneď prvý deň v týždni – pondelok s obratom vyše 1,8 milióna eur,” hovorí Ivo Mrena. Naopak najmenej ľudia nakupovali v sobotu, kedy obrat predstavoval niečo vyše milióna eur.

V Heureke hovoria o - 4 percentách

Prvé analýzy Heureky nie sú také optimistické. Riaditeľ vyhľadávača Michal Vodák na svojom LinkedIn profile priniesol štatistiky, ktoré hovoria dokonca o poklese oproti minulému roku. Dáta sú zo slovenského aj českého trhu dokopy. 

„Celkovo ide o pokles 4 percentá (porovnanie štvrtok/piatok/sobota 2022 s rovnakým obdobím roku 2021." Najväčší pokles na Heureke zaznamenalo malé biele elektro (kuchynské roboty, vysávače, kávovary, elektrické zubné kefky a holiace strojčeky. Skokanom sú odvlhčovače, elektrocentrály a powerbanky. Štandardný predvianočný výkon Heureka zaznamenala v sortimente mobilov, Lega, inteligentných hodiniek, dobre sa predávali aj práčky či chladničky. 

 

Náznaky šéfa Heureky potvrdzuje aj ďalšia platorma na prevádzkovanie e-shopov Upgates. Black Friday už podľa ich štatistík na Slovensku nespôsobuje taký ošiaľ, ako pred niekoľkými rokmi. Tržby síce násobne prevyšujú bežné dni, no predajcovia už hovoria skôr o „povinnej jazde“.

„Predajcovia priznávajú, že Black Friday je dnes už do veľkej miery povinnosť, pretože zákazníci zľavy jednoducho očakávajú. Napriek tomu však dokáže posledný novembrový piatok naplniť očakávania predajcov, keďže tržby prevyšujú obvyklý priemer o 300 a v niektorých prípadoch aj o 400 percent. Môžeme povedať, že tržby z Black Friday do veľkej miery odrážajú kondíciu e-shopov. Tie v dobrej kondícii majú aj vyššie tržby,“ približuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates.

 

Zaujímavosťou je, že akcia Black Friday pri väčšine elektronických obchodov  začala už štyri dni pred najrušnejším retailovým dňom roka a na Black Friday plynulo na ňu nadviazal takzvaný Cyber Monday, kedy mali spotrebitelia príležitosť nakúpiť zľavnený tovar ešte nasledujúci pondelok. Vrchol nákupnej horúčky teraz postupne splynie s vianočnou nákupnou mániou. Z tovarov dominovala tento rok elektronika, vzhľadom k súčasnej situácii bol veľký záujem o energeticky úsporné spotrebiče, a potreby do domácnosti, no nestratila sa ani kozmetika a starostlivosť o zdravie.

 

Ani tento rok sme však svedkami masívnych výpredajov neboli. „Najčastejšia výška zliav sa pohybuje v rozpätí od 10 do 20 percent. Výnimkou ale nie sú ani iné typy zliav, ako napríklad doprava zadarmo, rôzne darčeky k produktu a podobne. Predajcovia sú v tomto smere kreatívni a vedia, čo na ich zákazníkov funguje,“ dopĺňa Martin Pech.

 

Slováci nakupovali viac ako Česi

„Tento rok sme v období Black Friday evidovali u našich klientov spomedzi e-shopov približne 4,5-krát vyšší celkový nárast objednávok oproti klasickému obdobiu. K zvýšenému počtu zásielok pritom neprispel len samotný Black Friday, ale aj celý predchádzajúci týždeň a nadväzujúci Cyber ​​Monday. Z našich dát zároveň vyplýva, že každý z e-shopov odoslal do Česka v priemere o 12 percent objednávok menej ako v rovnakom období v minulom roku, čo sme však, vzhľadom na súčasnú ekonomickú situáciu, celkový pokles e-commerce, rastúce ceny aj vojnu na Ukrajine už vopred očakávali,“ komentuje súčasné dianie v e-commerce Max Kovář, riaditeľ logistiky v spoločnosti Skladon.

 

„Na slovenskom trhu bola tohtoročná predvianočná nákupná horúčka citeľne výraznejšia. Z čísel našich klientov spomedzi e-shopov totiž vyplýva, že práve ku slovenským zákazníkom odoslali v rámci Black Friday v priemere až o 37 % objednávok viac ako minulý rok. Oproti Česku ide o rozdiel desiatok percent, čo prekvapilo aj nás,“ dopĺňa Max Kovář.

 

Black Friday môže byť cestou k deformácii maloobchodu

Black Friday však poukazuje aj na rozdiely medzi elektronickými predajcami. Niektorí obchodníci si totiž zlacňovať dovoliť nemôžu. „Naplnilo sa to, čo som ešte pred Black Friday očakával na základe správania zákazníkov nami spravovaných e-shopov. Naprieč celým trhom dochádzalo k paradoxnej situácii, kedy predovšetkým slovenskí zákazníci, aj v dôsledku všadeprítomnej inflácie, čakali na zľavy vo väčšej miere ako v minulých rokoch. Nie všetky e-shopy ale kvôli rastúcim nákladom boli schopné tieto očakávania naplniť,“ uzatvára Martin Pech z Upgates.

 

Rozhodovať bude naďalej cena 

Shoptet očakáva, že až do Vianoc bude o nákupoch rozhodovať hlavne cena. Najvyše, mnoho obchodníkov, najmä z radov tých najväčších hráčov na trhu, má plné skladové zásoby, preto možno tento rok očakávať ešte väčšie povianočné výpredaje než obvykle. „Obchodníci sú za súčasnej ekonomickej situácie pod tlakom, aby sa zbavili existujúcich zásob," dodáva Mrena.

 

01 - Modified: 2024-01-17 13:14:34 - Feat.: - Title: Slovenským e-shopom rastú objednávky aj obraty, koniec roka bol silný 02 - Modified: 2023-11-30 10:48:47 - Feat.: - Title: Heureka v novom spote apeluje na podstatu Vianoc 03 - Modified: 2023-10-20 07:57:20 - Feat.: - Title: V hlavnej úlohe jesennej kampane Shoptetu sú úspešní podnikatelia 04 - Modified: 2023-09-14 07:46:23 - Feat.: - Title: Zmeny v Heureka Group: David Chmelař je novým CEO 05 - Modified: 2023-09-11 09:35:32 - Feat.: - Title: E-commerce sa pripravuje na vianočnú sezónu. Čo musia e-shopy urobiť hneď teraz?
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
04. máj 2024 18:52