FínskoFacebook/SKY Радио
StoryEditor

Lety plné duchov stále brázdia oblohu, aj keď sa pandémia lepší. Kedy skončí emisná pohroma?

šev05.04.2022., 18:00h
Na začiatku pandémie klesol dopyt po lietaní. Medzinárodné hranice sa zatvorili a oblohu zaplavili „lety duchov“. Prečo táto emisná pohroma pokračuje aj po skončení pandémie?
Lajkuj Brainee.sk na

Boli to prázdne alebo takmer prázdne lietadlá, ktoré brázdili obzory, keď spoločnosti museli dodržiavať letové poriadky kvôli zmluvným podmienkam. Problém je v tom, že po viac ako dvoch rokoch pandémie stále na oblohe strašia lietadlá plné duchov.

Nová správa denníka Guardian zistila, že na konci minulého roka odletelo zo Spojeného kráľovstva približne 500 „duchov“ mesačne.

Aj januárová analýza Greenpeace tvrdila, že túto zimu preletelo európskym nebom viac ako 100-tisíc takýchto prázdnych letov. Poškodenie klímy je podľa nich „ekvivalentné ročným emisiám viac ako 1,4 milióna áut.“ Neuveriteľné. 

Reuters

​Údaje Greenpeace vychádzali z decembrového rozhovoru s generálnym riaditeľom Lufthansy Carstenom Spohrom. Varoval v ňom, že skupina Lufthansa čelí vyhliadke 18-tisíc zbytočných letov počas šesťmesačnej zimnej sezóny, aby si zachovali svoje prevádzkové intervaly podľa európskych pravidiel.

Keďže ich letecká prevádzka predstavuje približne 17 percent európskeho trhu, odhaduje sa, že celkových počet „letov duchov“ v Európe by vyprodukoval viac ako 2 milióny ton CO2.

Niet sa čomu čudovať, že táto analýza spustila búrlivé reakcie. Aktivistka Greta Thunberg tvrdila, že „Bruselské aerolínie uskutočnia 3000 zbytočných letov.“ V Británii zasa vznikla petícia, ktorá vyzýva vládu, aby tieto prázdne lety zrušila.

Na vine je pandémia

Lufthansa medzitým tvrdí, že robia všetko, čo je v ich silách, aby naplnili všetky svoje lietadlá. Zároveň sa snažia vyvážiť chaos spôsobený pandémiou a potrebou udržať svoje sloty, teda čas kedy je umožnený pohyb lietadla na letisku alebo do vzduchu.

„Zbytočné lety nie sú prázdne alebo plné „duchov“," povedal hovorca leteckej spoločnosti pre CNN. „Sú to pravidelné lety, ktoré sú kvôli pandémii slabo rezervované. Napriek nízkemu dopytu musia letecké spoločnosti skupiny Lufthansa tieto lety prevádzkovať, aby si naďalej udržali práva na vzlet a pristátie v uzloch a na veľkých európskych letiskách,“ dodal.

Reuters

​Podľa leteckej skupiny objavenie variantu Omicron je dôvodom, prečo boli jej plány na nadchádzajúcu sezónu, tak ďaleko od reality. Kríza „viedla k výraznejšiemu zvýšeniu cestovných obmedzení a prípadov nákazy medzi cestujúcimi a zamestnancami,“ vysvetľuje hovorca skupiny. Všetko to malo za následok výrazný pokles dopytu po letenkách.

Nulové emisie do roku 2050

Minulý rok sa letecký priemysle na výročnom stretnutí Medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov (IATA) zaviazal dosiahnuť do roku 2050 nulové emisie uhlíka.

„Sme v klimatickej kríze a sektor dopravy má najrýchlejšie rastúce emisie v EÚ – nezmyselné, znečisťujúce „lety duchov“ sú len špičkou ľadovca,“ hovorí Herwig Schuster, hovorca kampane Greenpeace „Európska mobilita pre všetkých“.

Podľa neho by bolo od Európskej únie nezodpovedné, ak by nezakázala „lety duchov“ a lety na krátke vzdialenosti, kde je možnosť dobrého vlakového spojenia.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/klimaticka-zmena, menuAlias = klimaticka-zmena, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
04. máj 2024 01:38