StoryEditor

Najväčší záujem je o automobily v cene do 200-tisíc korún

24.09.2004, 00:00
V slovenských autobazároch je v súčasnosti najväčší záujem o ojazdené autá s nízkou kubatúrou motora. Majitelia predajní zhodne tvrdia, že najviac idú na odbyt automobily značky Škoda, predovšetkým Fabie a Felicie. "Ďalej sú veľmi žiadané aj autá nemeckých výrobcov, ako napríklad Volkswagen Polo a Opel Corsa," hovorí majiteľ Autobazáru ET Slovakia Štefan Fischer.

Ľudia podľa neho uprednostňujú lacnejšie autá v cene do 200-tisíc korún, ktoré si zaobstarávajú väčšinou ako druhé auto pre manželku alebo plnoleté dieťa. Autá s malým obsahom motora navyše znamenajú pre nového majiteľa nižšie sadzby zákonného poistenia a menšiu spotrebu. Ojazdené vozidlá v hodnote od 200-tisíc do 300-tisíc korún sa predávajú menej. A predať autá za viac ako 300-tisíc je už podľa Fischera problém. Pri drahších vozidlách ide napríklad o autá Volvo alebo Rover, o ktoré je záujem, iba ak ich autobazár podhodnotí. "Zákazník sa potom pri výbere automobilu v tej istej cene rozhodne skôr pre luxusnejšie auto," dodáva Fischer. Malé a lacné automobily sa v autobazároch predajú spravidla do jedného mesiaca.
Z lízingu na splátky
Trh z ojazdenými vozidlami na Slovensku výrazne ovplyvnila novela zákona o dani z pridanej hodnoty, ktorá vstúpila do platnosti v máji tohto roka. Podľa novej legislatívy totiž nevzniká pri prenájme a lízingu ojazdeného automobilu nárok na odpočet DPH, čím sa autá z druhej ruky predražujú o 19 percent. "Jazdené vozidlá sa už takmer vôbec nelízujú, splátky sú totiž neprimerané," opisuje situáciu Vasiľ Nikolov z Autobazáru ABC. Výraznejšiemu poklesu predaja ojazdených automobilov zabránila ponuka splátkového predaja, ktorú lízingové spoločnosti ponúkli ako alternatívu a lacnejší spôsob prefinancovania.
Lacnejší dovoz
Záujem o ojazdené vozidlá v autobazároch môže klesnúť aj začiatkom budúceho roka, keď by malo dôjsť k výraznému poklesu poplatkov súvisiacich s individuálnym dovozom ojazdených áut zo zahraničia. Dovozný poplatok za ojazdené autá by totiž mal podľa návrhu zákona Ministerstva financií SR klesnúť zo súčasných 10-tisíc až 50-tisíc korún, podľa veku automobilu, na jednotnú úroveň 2 000 korún. Ľudia podľa Fischera začnú chodiť najmä do autobazárov v Českej republike, kde môžu kúpiť ojazdené vozidlo výhodnejšie ako u nás. "Do autobazárov však stále chodí veľa pracovne vyťažených ľudí, ktorí sa často v legislatíve nevyznajú a nevedia ani to, ako kúpené vozidlo prihlásiť. Nieto ešte aby dovážali autá zo zahraničia," dodáva Fischer. A títo zákazníci tvoria podľa neho najväčšiu časť klientely autobazárov.

Orientačné ceny ojazdených automobilov na trhu v auguste 2004
Automobil Rok výroby Priemerný počet km Priemerná cena na Slovensku Priemerná cena v Českej republike

Škoda Felicia 1.3 (50 kW)

1998

96 700

166 000 Sk

124 000 Kč

Škoda Fabia 1.4 (50 kW)

2001

67 700

245 000 Sk

203 000 Kč

Škoda Octavia 1.6 (74 kW)

2001

62 300

316 000 Sk

264 000 Kč

Volkswagen Golf 1.4 (55 kW) 5-dv.

2002

45 300

352 000 Sk

294 000 Kč

Volkswagen Polo 1.4 (44 kW) 5-dv.

2002

38 700

279 000 Sk

204 000 Kč

Renault Thalia 1.4 (55 kW)

2001

53 200

209 000 Sk

169 000 Kč

Renault Mégane 1.4 16V (70 kW)

2001

62 300

324 000 Sk

226 000 Kč

Peugeot 206 1.4 (55 kW) 5-dv.

2000

67 700

270 000 Sk

205 000 Kč

Toyota Corolla 1.4 (63 kW) 5-dv.

2000

79 300

250 000 Sk

171 000 Kč

Toyota Yaris 1.0 (48 kW) 5-dv.

1999

82 200

205 000 Sk

152 000 Kč

Zdroj: AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s.r.o.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 07:09