"Chceme sa odlíšiť od rýchlej a veľkokapacitnej produkcie piva, akú používajú veľké nadnárodné koncerny. Tradičné pivovarnícke trhy, najmä v Nemecku a Českej republike, sa vyvíjajú smerom k posilňovaniu malých pivovarov a tradičných značiek," tvrdí generálny riaditeľ Pilsbergu Pavol Bekeš. Drobní pivovarníci sa združujú do organizácií, aby skonsolidovali miestne trhy. Národný zväz regionálnych pivovarov funguje napríklad v Česku. Jeho členom sa ako prvý slovenský pivovar stal pred mesiacom aj Pilsberg, ktorý zakladá podobný zväz i na Slovensku. "V Česku silnie trend registrácie značiek originálnych pív. Snažia sa byť iní ako zahraničná konkurencia. Také niečo by sme chceli dosiahnuť aj u nás," dodáva obchodný riaditeľ Rastislav Haščák.
Popradský pivovar s vyše 200-ročnou tradíciou (založený bol v roku 1812) po kríze pred niekoľkými rokmi takmer zanikol. Predaj piva permanentne klesal a firma začala mať existenčné problémy. Nepomohol jej ani pamätný výrok českého expremiéra Miloša Zemana, ktorý podtatranské pivo odporúčal na odkladanie zubnej protézy. V roku 2003 pivovar, založený v prospech UniBanky, kúpila Zemplínska obchodná. Bolo to v čase, kedy sa mal Pivovar Tatran zatvoriť. Táto firma sa neskôr premenovala a dnes podniká pod obchodným menom Slovenská investičná. Súčasnými vlastníkmi sú Slovenská investičná, City reality a Basty Trade. Postavili pivovar na nohy a vytiahli z červených čísiel. "Snažíme sa očistiť jeho meno a preraziť kvalitou i novými produktmi. Máme na to všetky predpoklady - slad z vlastnej sladovne európskej úrovne, veľmi dobrú vodu a prístup ku kvalitnému chmeľu," vysvetľuje spolumajiteľ pivovaru Ladislav Lazár.
V minulom roku investovala spoločnosť vyše 10 miliónov korún do nového vákuového plniča piva a šrotovníka suchého šrotovania, čím sa zväčšil jeho maximálny objem. Pivovar zároveň urobil aj ďalšie technické úpravy výrobných zariadení zamerané na ich modernizáciu a automatizáciu. Pilsberg chce expandovať do okolitých regiónov a pripraviť pivovar na vstup investora. Do roku 2007 plánuje vyrábať 250- až 300-tisíc hektolitrov piva a získať ďalšie produkčné kapacity na slovenskom alebo českom trhu. Jednou z možných akvizícií je kúpa banskobystrického pivovaru Urpín, ktorý je v konkurze.
Spoločnosť dosiahla vlani tržby 200 miliónov korún a dvojmiliónový zisk oproti strate 33 miliónov korún v roku 2003. Tento rok chce zvýšiť tržby i export takmer o tretinu. Pilsberg vyváža pivo i slad do Poľska, Maďarska, Talianska, Anglicka, Českej republiky a Chorvátska.
Popradské pivo je v Poľsku druhým najpredávanejším
Popradský pivovar po privatizácii v polovici 90. rokov produkoval ročne do 300-tisíc hektolitrov piva. Ťažil zo silného regionálneho charakteru a po prvom roku v súkromných rukách dosiahol 40-miliónový zisk. Napriek investíciám do modernizácie sa v roku 1998 dostal do ťažkostí, z ktorých sa už nevymanil. Noví majitelia okrem kompletnej výmeny manažmentu zmenili aj obchodnú politiku. Do priamej distribúcie zaradili okrem vlastného piva i české prémiové značky a rozšírili ju o alkoholické a nealkoholické nápoje. Takýto spôsob predaja tvorí v súčasnosti už viac ako 80 percent obratu, pričom na české pivá pripadá asi desatina z tržieb. Priamy dovoz zákazníkom sa osvedčil a upevnil ich dôveru. Popradské pivo je v podtatranskom regióne s asi 30-percentným trhovým podielom treťou najpredávanejšou značkou, na poľskom trhu je dokonca dvojkou.
Porovnanie predaja popradského piva vo vybraných rokoch (tis. hl) | ||
1996 | 2004 | 2005 * |
280 | 100 | 120 |
* plán | ||
Zdroj: Pilsberg, s. r. o. |