StoryEditor

Dopingové škandály športovcov začali dráždiť sponzorov

03.08.2006, 00:00
Séria dopingových škandálov, z ktorých zatiaľ posledný zahrňuje aj víťaza Tour de France, Američana Floyda Landisa, nezasiahol len nadšencov cyklistického športu, ale aj sponzorov. Tí už preto začínajú zvažovať ako ďalej v lukratívnom, no na škandály čoraz problematickejšom športe.

Séria dopingových škandálov, z ktorých zatiaľ posledný zahŕňa aj víťaza Tour de France, Američana Floyda Landisa, nezasiahol len nadšencov cyklistického športu, ale aj sponzorov. Tí už preto začínajú zvažovať ako ďalej v lukratívnom, no na škandály čoraz problematickejšom športe.
Ako uviedol denník Wall Street Journal, pre firemných sponzorov sa totiž rozmáhajúci sa doping stáva rizikom, ktorý ohrozuje ich meno na trhu.

Firmy sa rozhodli konať
Aj keď škandály neobchádzajú v ostatnom čase ani iné športy (úplatky v talianskom futbale, doping v tenise a atletike, podvody vo viacerých športoch na olympiádach), cyklistika, zdá sa, vo veľkom vedie. Preto mnohé spoločnosti, ktoré doteraz nevstupovali do záležitostí športu ako takého, sa rozhodli očistiť vlastné meno a s ním nepriamo aj šport.
Americká spoločnosť Computer Sciences oznámila, že po zistení dopingu u jej kľúčového jazdca, Španiela Ivana Bassa, zaviedla pre všetkých ostatných jazdcov stajne politiku nulovej tolerancie. Ďalšia z firiem, T-Mobile, dcéra Deutsche Telekom, tiež jedna z najúspešnejších, čo sa týka titulov jej jazdcov, vyhodila zo svojich radov dvoch popredných cyklistov, medzi nimi Jana Ullricha. Cyklisti boli zapletení spolu s ďalšími 54 cyklistami do dopingu. Okrem toho T-Mobile vypracovala aj zásady správania sa, ktoré budú povinne dodržiavať jazdci, tréneri a ďalší členovia tímu, aby sa firma v budúcnosti podobnej nepríjemnej reklame vyhla.

Znižovanie strát
Iné firmy uprednostnili priame zníženie strát spojené s nepríjemnou reklamou. Liberty Seguros, dcéra americkej poisťovacej spoločnosti Liberty Mutual Group, zrušila sponzoring španielskeho cyklistického tímu po tom, čo vyšetrovanie dopingového škandálu dostihlo aj jeho riaditeľa. Phonak, švajčiarsky výrobca zdravotníckej techniky pre sluchovo postihnutých, ktorý sponzoroval aj najnovšieho víťaza Tour de France Floyda Landisa, najnovšie oznámil, že úplne odchádza z cyklistiky. Aj keď firma pôvodne plánovala sponzorovať do budúcnosti radšej kultúru než šport, pri cyklistike chcela ešte ostať v prípade, že by niektorý z jej jazdcov vyhral Tour. To sa teraz stalo, no jej víťaz je namočený do škandálu. Vo fiškálnom roku 2005/2006 dal Phonak na cyklistický sponzoring 3,8 milióna švajčiarskych frankov (vyše 92 miliónov Sk), v sezóne predtým dokonca 6,2 milióna frankov.
Podľa Ardiho Kolaha z britskej spoločnosti Prism Sport Marketing sa v tomto športe rozmohol doping práve pre obrovské investície firiem a športovcom sa pri vysokých ziskoch oplatilo riskovať. Teraz však cez tie isté milióny môžu firmy doping, naopak, zlikvidovať. Spoločnosti totiž musia podpisovať s tímami sponzorské zmluvy najmenej na štyri roky, aby sa vylúčili krátkodobí špekulatívni sponzori. V prípade dopingu však tak dlhý čas prepojenia tímu so sponzorom ohrozuje jeho dobré meno a firmy nakoniec donútil zasiahnuť.

Sponzori nestratia, je tu pólo
Cyklistický šport sponzorov trochu vystrašil, no svoje investície majú šancu umiestniť na novom poli. Tým je podľa britskej mediálnej spoločnosti BBC jazdecké pólo. Kráľovský šport, známy najmä vo Veľkej Británii, začína v poslednom čase priťahovať čoraz viac veľkých firemných sponzorov. Medzi nimi automobilky Audi, Saab, Kia Motors, či Fiat, ďalej francúzskeho predajcu klenotov a luxusných hodiniek Cartier, potravinársku firmu Cadbury Schweppes či aerolinky American Airlines. Príčinou je fakt, že jazdecké pólo je doménou takmer výlučne bohatej klientely, ktorá nemá problém vybrať si neskôr z prípadných výrobkov sponzorských firiem. Len zápasy póla na vychytenom Cartier International Day, na ktorých sa zúčastňujú aj členovia britskej kráľovskej rodiny, zaznamenali rast počtu divákov od roku 1995 z 20-tisíc na vyše 25-tisíc, a to väčšinou zo skupiny známej ako tzv. horných desaťtisíc.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 06:21