StoryEditor

Tatravagónku kúpil podnikateľ Lazar

BRATISLAVA -- Popradská Tatravagónka čoskoro zmení majiteľa. Kúpi ju spoločnosť Optifin Invest kontrolovaná v Británii sídliacou firmou Alliot Enterprises Limited. S prevodom akcií vagónky súhlasil Protimonopolný úrad. Potvrdila to hovorkyňa úradu Alexandra Bernáthová.
Optifin Invest získa podľa úradu priamu kontrolu nad Tatravagónkou "na základe zmluvy o kúpe cenných papierov". Cenu, ktorú Optifin Invest majiteľom Tatravagónky sústredeným okolo podnikateľa Ondreja Žembu zaplatí, úrad neoznámil. O transakcii neinformovali ani zúčastnené strany.

83 percent akcií
Hovorkyňa vagónky Mariana Králiková nevedela, kto stojí za novým majiteľom podniku. Podľa výpisu z obchodného registra je jediným spoločníkom Optifin Investu spoločnosť Alliot Enterprises so sídlom v Liverpoole. "Neviem o tejto firme nič bližšie, len toľko, čo vy," povedala Králiková.
Konateľom Optifin Investu je Daniel Minarovič, ktorý je vo výpisoch z obchodného registra konateľom vo firmách vlastnených bývalým riaditeľom Železníc SR Michalom Lazárom a podnikateľom Alexejom Beljajevom. "Na účte spoločnosti je 83 percent akcií Tatravagónky," potvrdil včera pre HN podnikateľ Lazár.

Zohratý tandem
Lazár aj Beljajev sú aktívni aj v železničnom biznise. Ich mená figurujú vo výpisoch z obchodného registra ZŤS Sabinov, ŽOS Zvolen, Express Slovakia či Železničný holding. Do ich podnikateľského impéria teraz pribudne aj popradská Tatravagónka. Beljajev bol do roku 2000 priamym majiteľom Optifin Investu, spolu s Lazárom figurujú aj vo firme Optifin Real.
Tatravagónka aj napriek takmer vypredanej produkcii zápasí s problémami už od svojej privatizácie v roku 1996. Keďže spoločnosť neplnila podmienky úverových zmlúv, na jar požiadalo konzorcium veriteľských bánk, aby predčasne splatila dlhy za 900 miliónov korún. Firma s 1 700 ľuďmi sa tak ocitla na pokraji bankrotu.

Treba zachraňovať
Podľa doterajších odhadov aj tento rok Tatravagónka vykáže stratu a na konsolidáciu firmy budú potrebné asi dva roky. Tatravagónka je jedným z najväčších výrobcov železničných vagónov a podvozkov v Európe. Trh s týmito výrobkami začína po rokoch stagnácie opäť rásť, čo je spojené s konjunktúrou európskej ekonomiky.
Vo vagónke mali svojho času významné podiely aj zavraždený Peter "Žaluď" Steinhübel a nezvestný podnikateľ Jozef Bachleda, ktorého podiel spravuje jeho žena Anna.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 01:15