StoryEditor

Dovolenku automobiliek pocíti ekonomika

03.08.2005, 00:00
Dovolenka VW výrazne neotrasie rastom HDP. Ak by sa však k bratislavskému a martinskému závodu nemeckej automobilky v budúcnosti pridali i závody PSA Peugeot Citroën v Trnave a na mesiac by zastavila výrobu aj Kia Slovakia pri Žiline, bude už dosah na ekonomiku citeľný.

Ak by všetky tri automobilky, ktoré budú vyrábať na Slovensku, vyhlásili v letných mesiacoch celozávodnú dovolenku, výrazne by sa spomalil rast exportu i tvorby hrubého domáceho produktu.
Prvé dva augustové týždne pravidelne slúžia na zotavenie zamestnancov Volkswagenu Slovakia. "Podobne ako každý rok možno očakávať pomalší rast slovenského vývozu," povedal ekonóm Slovenskej akadémie vied Pavol Kárász. Podľa neho tak v auguste export vzrastie o menej ako sedem percent, pričom celoročný rast odhaduje na osem až dvanásť percent.

Situácia o dva roky
Dovolenka VW výrazne neotrasie rastom HDP. Ak by sa však k bratislavskému a martinskému závodu nemeckej automobilky v budúcnosti pridali i závody PSA Peugeot Citroën v Trnave a na mesiac by zastavila výrobu aj Kia Slovakia pri Žiline, bude už dosah na ekonomiku citeľný. "V budúcnosti by sa v letných mesiacoch mohol rast hrubého domáceho produktu znížiť približne o jedno percento," hovorí Kárász. Pri predpokladanom HDP v roku 2007 (v stálych cenách) by to bolo 9,7 miliardy korún.
Reálny dosah však bude o niečo menší. A to aj preto, že napríklad PSA pojem celozávodná dovolenka nepozná. "Plán výroby v závodoch skupiny je flexibilný a riadi sa aktuálnymi požiadavkami trhu. Systém celozávodných dovoleniek nie je bežný v žiadnom z európskych závodov skupiny. Neuvažujeme o ňom ani v prípade trnavského závodu," povedal pre HN generálny riaditeľ projektu Trnava PSA Peugeot Citroën Alain Baldeyrou.
Žilinský závod Kia, naopak, po spustení výroby s celozávodnou dovolenkou počíta. "Bude to aktuálne v budúcom roku, prípadne v roku 2007," povedal hovorca Kie Slovakia Dušan Dvořák. V Kórei celozávodná dovolenka trvá spravidla jeden týždeň. Pre Kiu, ktorá má spustiť výrobu koncom budúceho roka, je teraz na programe dňa prijímanie zamestnancov.
Nábor dokončujú aj v Trnave. PSA plánuje do konca roka prijať ešte 725 pracovníkov, pričom vlani zamestnala vyše 500 ľudí, prevažne technikov a inžinierov. V júni zapojili strihaciu linku s kapacitou 24,5 tisíca strihov za minútu. Prevádzka lisovne pracuje už na dve zmeny a dodáva dielce pre francúzske závody. V týchto dňoch sa testujú stroje vo zvarovni a v lakovni.

Ako reagujú dodávatelia
Čo znamená celozávodná dovolenka v montážnych závodoch pre dodávateľov? "Do zásoby sa nevyrába, pretože by to bolo neefektívne. Odstávka nemá negatívny dosah, pretože celozávodná dovolenka je vždy vopred plánovaná," dodala Nováková.
Ako povedal personálny riaditeľ spoločnosti Tower Automotive Milan Kuzma, počas zastavenia produkcie vo Volkswagene nevyrába iba jedna divízia. Odstávka sa týka asi 200 ľudí z celkových 800. "Okrem Volkswagenu máme viacerých zákazníkov Škoda, Opel, Suzuki a podobne, preto výrobu nezastavujeme úplne," vysvetlil s tým, že dovolenky v jednotlivých divíziách prispôsobujú každej automobilke zvlášť. Generálny riaditeľ spoločnosti Hella Slovakia Norman Sack tvrdí, že odstávka v automobilke nemá vplyv na ich hospodárenie, keďže neplánujú celozávodnú dovolenku. Dodávatelia, ktorí vyrábajú výlučne pre bratislavský závod, ako napríklad Johnson Controls. majú celopodnikovú dvojtýždňovú dovolenku v rovnakom čase.

Dovolenka je dôležitá pre ľudí i stroje
"Dvojtýždňová celozávodná dovolenka je v automobilke potrebná rovnako ako aj v ostatných podnikoch z rôznych iných odvetví. Každá fabrika musí raz za rok vykonať na svojich strojoch a technológiách údržbu a zamestnanci sa musia zregenerovať. Je to dôležité aj pre bezpečnosť práce," hovorí riaditeľka Združenia automobilového priemyslu Mária Nováková.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 05:35