StoryEditor

Štefánik chce znovu získať africké ryby

26.05.2005, 00:00
Ruská letecká spoločnosť Aviancon Zitotrans z Jekaterinburgu na Urale obnovila minulý týždeň pred víkendom letecký most medzi letiskom Mwanza v Tanzánii a Bratislavou. Letisko M. R. Štefánika stratilo lukratívnu zákazku po vstupe do EÚ, keďže nemalo veterinárne inšpekčné pracovisko. Teraz ho už má, ale či sa obchodníci so sladkovodnými ostriežmi vrátia, je otázne.
Ruská letecká spoločnosť Aviancon Zitotrans z Jekaterinburgu na Urale obnovila minulý týždeň letecký most medzi Mwanzou v Tanzánii a Bratislavou. Nákladné lietadlo na tejto linke do konca apríla minulého roku vozilo do krajín Európskej únie z Viktóriinho jazera čerstvo vylovené sladkovodné ostrieže. Po vstupe Slovenska do únie sa však doprava delikatesy zastavila. Namiesto rakúskeho hraničného priechodu Berg hlavné mesto SR, už ako členského štátu, malo byť vstupnou bránou tejto komodity na pôdu EÚ. Na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave však nebolo veterinárne inšpekčné pracovisko. Oneskorila sa totiž výstavba jeho budovy, neboli ani peniaze na laboratórne zariadenia a zo sľubovaného októbra či novembra 2004 sa napokon stal až máj 2005. Obchodníci s rybami však nečakali a začali využívať iné trasy.
Roman Stoličný zo špedičnej spoločnosti Lindbergh Dachser a Dobroslava Saadová z firmy Slovtrans Air svorne tvrdia, že prvé obnovené lety treba pokladať za testovacie. Podľa nich veľkoobchodné organizácie z Talianska a Holandska, ktoré ryby v Afrike nakupujú, po určitom čase posúdia, či návrat do Bratislavy bude pre nich výhodný.
Podľa prevádzkového riaditeľa letiska Juraja Mitku Bratislava v rokoch 2002 až 2004 zvládla technológiu rýchleho prekladania rýb v ľadovej drvine z lietadla na kamióny. Do troch hodín bolo 50 ton paliet z lietadla v mraziarenských kamiónoch a odchádzalo do cieľa. Po 1. máji 2004 sa však zo spomínaných dôvodov prekládka rýb presťahovala do Budapešti a neskôr na niekdajšie prázdne vojenské letisko južne od Záhrebu. Slovenskí špeditéri však hovoria, že veľkoobchodníci sú nespokojní s kvalitou prekladania rýb v nových destináciách.
Saadová až taká optimistická nie je: "Presmerovanie dopravy do Maďarska a Chorvátska stálo obchodníkov nemalé peniaze a vyžiadalo si to aj organizačné zmeny. Pri rozhodovaní o návrate do Bratislavy budú zvažovať aj to, že letisko je pred privatizáciou a nik nevie, akú pozornosť bude nový majiteľ venovať prekládke komodity, ktorá sa pri nevhodnej manipulácii môže rýchlo pokaziť. Nikto nepozná ani obchodnú politiku budúceho majiteľa a teda ani ceny, ktoré si stanoví."
Bratislavské letisko je oproti vlaňajšku drahšie, čo je podľa Mitku aj dôsledok silnejšej koruny a slabšieho dolára. Ako dodal, nemožno vylúčiť ani to, že chorvátske letisko zníži ceny a taliansky veľkoobchodník sa rozhodne zostať. Navyše zo Záhrebu má do skladov v Benátkach bližšie než z Bratislavy. Preto slovenskí špeditéri vkladajú najväčšie nádeje na holandskú trasu, pretože po hodine jazdy sú kamióny na rakúskych a potom na nemeckých diaľniciach a už cestou vykladajú časť tovaru.
"V Bratislave sme vyriešili aj problém, čo s prázdnymi lietadlami na spiatočnej ceste," hovorí Saadová. Na značnú časť spiatočných letov získali náklad technológií, stavebných materiálov, zariadení pre nemocnice, liekov, humanitárnu pomoc, zásoby potravín a ďalší nevojenský tovar pre armády NATO v Afganistane a Iraku.

Nákladná letecká doprava v Bratislave prudko klesla
V špičkových týždňoch roku 2003 pristávalo v Bratislave týždenne až päť veľkých lietadiel s rybami. Letisko ročne malo z pristávacích poplatkov, z prekládky rýb a poplatkov za služby ročné tržby 30 až 40 miliónov korún. Skončením prekládky rýb objem nákladnej dopravy v Bratislave klesol v roku 2004 o takmer 40 percent a v prvom štvrťroku 2005 až o 75 percent.

Vývoj nákladnej dopravy na bratislavskom letisku (tony)
2000

2 878

2001

3 171

2002

4 831

2003

10 746

2004

6 972

2005*

953

* Prvý štvrťrok
Zdroj: Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 14:45