StoryEditor

Nemecké mestá prekročili limity prachu

31.03.2005, 00:00

Niekoľko nemeckých miest prekročilo limity na koncentráciu jemných prachových častíc vo vzduchu, ktoré stanovuje európska smernica, platná od 1. januára 2005. Smernica obmedzuje obsah prachu na 50 mikrogramov na kubický meter vzduchu, pričom tento limit je možné prekročiť iba 35 dní v roku.
Mníchov prekročil limit na Veľkonočnú nedeľu a Stuttgart už 13. marca, ďalšie mestá, napríklad Düsseldorf, Augsburg, Dortmund a Frankfurt nad Mohanom, sa k stanovenej hranici tesne priblížili.
Nemecká ekologická organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) považuje prachové častice v nefiltrovaných výfukových plynoch dieselových motorov za hlavnú príčinu prekročenia limitov a tvrdo kritizuje automobilky. Šéf DUH Jürgen Resch obviňuje spoločnosti z nedbalosti pri inštalácii prachových filtrov. Ako povedal pre denník Die Welt, keby nemeckí výrobcovia začali už v roku 2000 sériovo vybavovať vozidlá týmito filtrami, mohlo sa podstatne znížiť zaťaženie prostredia škodlivými látkami.
Podľa neho automobilky už pred rokom sľubovali sériovú inštaláciu filtrov, no na nátlak ich sektorového združenia od svojich sľubov upustili. V lete minulého roka totiž nemecký automobilový priemysel uzavrel so spolkovou vládou dohodu, ktorá predpisuje citeľné zníženie obsahu sadzí pomocou filtra až v roku 2009. Organizácia zvažuje viacero žalôb, ktoré by mestá prinútili urýchlene prijať účinné protiopatrenia.

Politici a firmy sa zobudili
Medzičasom sa zobudili aj politici a diskutujú o možných opatreniach. Zelení požadujú zavedenie mestského mýta, zákaz prejazdu cez centrá miest pre dieselové a ťažké vozidlá alebo zákaz nedeľných jázd. Ďalší návrh hovorí o zintenzívnení podpory pre primiešavanie bioetanolu do motorovej nafty, čím by sa emisie sadzí obmedzili až o 46 percent a navyše by sa cena tohto paliva výrazne znížila.
Podľa Spiegel Online sa uvažuje aj o daňovej podpore 350 eur na montáž prachových filtrov do nových vozidiel a 250 eur na dodatočnú montáž filtra do starších áut. Predstaviteľ Strany zelených Reinhard Loske argumentuje, že čoraz väčšia obľuba dieselových vozidiel prinesie spolkovým krajinám do roku 2010 dodatočné daňové príjmy zhruba 11,5 miliardy eur, kým navrhovaná podpora by v priebehu dvoch rokov stála iba 1,5 miliardy eur.
Aj nemecké automobilky uznali potrebu ponúkať prachové filtre, no v porovnaní s francúzskym Renaultom a PSA Peugeot-Citrën zaostali o päť rokov. DaimlerChrysler oznámil, že od leta bude vozidlá sériovo vybavovať filtrami, BMW mieni ponúkať filtre v niektorých modeloch za prirážku 580 eur a Audi za 690 eur. Podobný krok plánuje aj Opel, ktorý už sériovo ponúka filter v modeloch Vectra a Zafira, hoci v prípade Astry účtuje prirážku 750 eur.
Nemecký automobilový klub ADAC však vyzýva automobilky, aby dieselové modely sériovo vybavili filtrami bez dodatočného finančného zaťaženia spotrebiteľov.

Technológia SCR
Európska smernica pre obsah škodlivín vo výfukových plynoch (Euro 4 a Euro 5) priviedla veľkých výrobcov nákladných vozidiel, ako DaimlerChrysler, MAN či Volvo, a ropné koncerny Total a OMV za rokovací stôl. Nové pravidlá budú od roku 2006 platiť pre osobné a od roku 2009 pre nákladné vozidlá. Keďže tento technický proces je komplikovaný a nákladný, bolo ťažké nájsť vhodné riešenie pre obidva typy automobilov. Väčšina európskych výrobcov sa preto rozhodla pre technológiu SCR (Selective Catalyc Reduction), ktorá sa už osvedčila v elektrárňach. Pomocou redukčného činidla sa sa škodlivé oxidy dusíka menia na dusík a vodu a sadze sa úplne spaľujú pri vysokých teplotách, takže výsledkom je neškodný biely dym. Použitie tejto technológie v nákladných vozidlách umožní zníženie emisií oxidov dusíka a spotreby nafty až o šesť percent.
Ropné koncerny zodpovedajú za výrobu a dodávku tekutého redukčného činidla, ktoré sa uskladňuje v prídavnej nádrži. Činidlo sa automaticky vstrekuje do horúcich výfukových plynov a v katalyzátore SCR sa premieňa na dusík a vodu. Na tisíc litrov nafty je potrebných zhruba 50 litrov činidla. Má to však háčik: činidlo pri nízkych teplotách zamŕza, takže prídavné nádrže je potrebné elektricky zohrievať.
DaimlerChrysler doteraz predal zhruba tritisíc kamiónov s novou technológiou a od septembra postupne všetky linky upraví na montáž zariadení SCR. Total a OMV zas na dôležitých diaľničných uzloch a vo veľkomestách umiestili na benzínových čerpadlách stojany na doplnenie zásob redukčného činidla.

Prečo je prach nebezpečný
Čiastočky prachu sú natoľko malé, že sa nezachytia v nose ani hrtane, ale dostanú až do pľúc, kde môžu vyvolať zápaly, astmu, bronchitídu alebo dokonca rakovinu. V určitých koncentráciách môžu viesť až k srdcovému infarktu. Ako sa na štúdiu Európskej únie odvoláva denník Financial Times Deutschland, jemné prachové častice ročne spôsobujú v EÚ úmrtie 310-tisíc ľudí, z toho 65-tisíc v Nemecku.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 03:46