StoryEditor

Pivovarom stále klesá výroba

25.01.2007, 23:00
Autor:
ČTKČTK
Predaj piva z produkcie slovenských pivovarov klesol vlani o štyri percentá na 3,79 milióna hektolitrov. Pivovarníci však veria, že rýchly rast ekonomiky v tomto roku sa prejaví aj na vyššej spotrebe piva.

Predaj piva z produkcie slovenských pivovarov klesol vlani o štyri percentá na 3,79 milióna hektolitrov. Pivovarníci však veria, že rýchly rast ekonomiky v tomto roku sa prejaví aj na vyššej spotrebe piva.
Predaj piva klesá od roku 2003. Konzumenti dávajú prednosť vínu a nealkoholickým nápojom. "Pokles predaja zapríčinili okrem nižšieho exportu aj slabšie predajné výsledky v prvom polroku 2006," priznáva výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva Roman Šusták. Optimizmus pivovarníkov pramení z predajných výsledkov dosiahnutých od začiatku júla minulého roka.
Pivovarom vlani uškodilo aj nepriaznivé počasie v letných mesiacoch. "Počasie ovplyvní zhruba 5 percent predaja," odhaduje Šusták. Predaj piva u nás klesá od roku 2003, keď sa zvýšila spotrebná daň z piva. Minulý rok vypil každý Slovák v priemere 80 litrov piva, zatiaľ čo v roku 2002 to bolo ešte 94 litrov.
V susednom Česku sa napríklad spotreba piva dlhodobo pohybuje okolo 160 litrov na osobu ročne. "Dovozcovia a výrobcovia vína jasnejšie a cieľavedomejšie oslovili spotrebiteľov," hovorí o zmenách v spotrebiteľskom správaní Slovákov Ľubomír Drahovský z prieskumnej agentúry Terno.
Pivo podľa neho prešlo skôr do kategórie reštaurácií a rýchleho občerstvenia. Na zmenu preferencií konzumentov vplýva aj intenzívna propagácia zdravého životného štýlu. Na ten sa v poslednom čase zamerali najmä ľudia z ekonomicky rozvinutejších regiónov.
Rozhodujúci podiel na trhu s pivom majú zahraničné značky, z ktorých viaceré sa začali vyrábať v licencii na Slovensku. Dôsledkom toho je aj prepad exportu na 36 223 hektolitrov oproti 118 437 hektolitrom v roku 2005. Dovoz zo zahraničia tvorí asi desatinu ročnej spotreby.
Pivo dovážame najmä z Česka, Nemecka a Belgicka. České značky sa podľa Šustáka držia na trhu najmä vďaka dlhodobej tradícii.
Takmer polovičný podiel mal vlani na našom trhu holandský koncern Heineken, ktorý vyrába napríklad značky Zlatý Bažant, Corgoň a Kelt. Dvojkou zhruba so 40-percentným podielom boli Pivovary Topvar, ktoré vznikli spojením Topvaru s Pivovarom Šariš. Podiel ostatných pivovarov neprekročil päťpercentnú hranicu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 05:47