StoryEditor

Všeobecné veľtrhy odchádzajú do minulosti

16.09.2005, 00:00
Veľtrhy a výstavy bývali nielen miestom na nadväzovanie obchodných kontaktov, ale aj vyhľadávanými spoločenskými podujatiami pre celé rodiny. Organizátorom zvyšovali návštevnosť ľudia ovešaní igelitkami, ktorí prišli nielen nakupovať, ale aj pochutiť si na cigánskej a burčiaku a vypočuť si pri tom dychovku. Tento obrázok pomaly začína patriť minulosti. Návštevnosť všeobecných veľtrhov totiž v celej Európe klesá.

Veľtrhy a výstavy bývali nielen miestom na nadväzovanie obchodných kontaktov, ale aj vyhľadávanými spoločenskými podujatiami pre celé rodiny. Organizátorom zvyšovali návštevnosť ľudia ovešaní igelitkami, ktorí prišli nielen nakupovať, ale aj pochutiť si na cigánskej a burčiaku a vypočuť si pri tom dychovku. Tento obrázok pomaly začína patriť minulosti. Návštevnosť všeobecných veľtrhov totiž v celej Európe klesá.
"Bežný spotrebný tovar na výstavách určite nemá budúcnosť. To je už dlhšie parketa skôr pre hypermarkety a veľké nákupno-zábavné centrá," tvrdí generálny riaditeľ spoločnosti Veletrhy Brno Jiří Škrla, podľa ktorého práve sem sa preorientovala pozornosť väčšiny návštevníkov všeobecných výstav. Brno má, naopak, veľmi dobré skúsenosti s tematicky zameranými výstavnými akciami pre odborníkov. V tomto segmente zaznamenávajú v posledných rokoch nárast počtu vystavovateľov i návštevníkov.
Tento trend potvrdil aj generálny riaditeľ najväčšej maďarskej výstavníckej spoločnosti Hungexpo János Barabás, podľa ktorého firmy v marketingovom mixe čoraz viac uprednostňujú iné nástroje. Spotrebný tovar a služby propagujú radšej prostredníctvom televíznej a printovej reklamy, internetu či prezentačných akcií a ochutnávok v hypermarketoch. Aj v Maďarsku rastie popularita špecializovaných odborných výstav, kde sa konajú aj rôzne sprievodné podujatia. "Musíme hľadať nové spôsoby, ako zaujať celé rodiny, a pripraviť pútavé programy, ktoré oslovia všetky vekové kategórie," dodal Barabás.
Podľa Ladislava Šviheľa, šéfa jednej z najväčších slovenských výstavníckych spoločností Agrokomplex-Výstavníctvo, je výlučné preferovanie odborných podujatí chybou. Ako povedal, treba v maximálnej miere uspokojovať aj záujmy verejnosti. "Najideálnejšia je vyvážená kombinácia špecializovaných výstav a podujatí, na ktorých si prídu na svoje aj obyčajní ľudia," tvrdí Švihel s tým, že každý návštevník firemnej expozície je potenciálnym klientom.
Jarmočný charakter veľtrhov však nie je po chuti mnohým podnikom. Napríklad predajca poľnohospodárskej techniky Agroservis Komárno, ktorý dlho patril k tradičným vystavovateľom na veľtrhu Agrokomplex, tento rok neprišiel. Generálny riaditeľ podniku Árpád Szabó to pomenoval bez škrupúľ: "Teleshopingový predaj a prezentácia rôznych atrakcií potierajú špecializáciu a odbornosť tejto výstavy." Podobnú mienku majú aj predstavitelia firiem Strojpol, Moreau agri a ďalších veľkých potravinárskych firiem, ktorí uprednostňujú iné formy marketingovej komunikácie.

Aj inde v Európe sú trendom odborné výstavy
Najväčšie výstavnícke firmy zo strednej a z východnej Európy združuje medzinárodná organizácia Centrex. Podľa jej predsedu Boguslawa Zalewského, počet vystavovateľov i návštevníkov v tejto časti Európy sa každý rok zvyšuje. Členovia Centrexu vlani pripravili 330 veľtrhov a výstav, na ktorých sa zúčastnilo 46 300 vystavovateľov a prišlo sa na ne pozrieť 3,4 milióna návštevníkov. Šéf Centrexu potvrdil, že najväčšiu dynamiku rastu zaznamenávajú technologicky a odborne zamerané veľtrhy.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 19:00