Na Slovensku sú výrobcovia bicyklov svetoznámych značiek. To však neznamená, že ide o čisto slovenské výrobky. U nás sa bicykle iba montujú, pretože komponenty je lacnejšie a jednoduchšie dovážať z Ázie.
Vlastný dizajn
Najväčším slovenským výrobcom je piešťanská firma Mama, ktorá produkuje značku Kelly´s. Firma je súčasťou americkej skupiny Cycle Source Group. "Spolumajitelia našej firmy, ktorí sú pôvodom z Taiwanu, sú zároveň majiteľmi americkej spoločnosti. Ale Kelly´s je čisto slovenská značka a vyrába sa iba u nás," vysvetľuje konateľ firmy Mama Branislav Divinec.
Myšlienka vyrábať bicykle podľa neho prišla postupne. "Začínali sme s požičovňou, neskôr sme začali s bicyklami obchodovať. No a k výrobe už bol iba krôčik," spomína Divinec. Vo firme pracujú hlavne nadšenci, ktorých návrhy a montáž chytili za srdce. "Dizajn si robíme sami. Keď vytvoríme návrh, tak podľa neho zadáme našim partnerom v Ázii objednávky jednotlivých častí," hovorí Divinec. Vlastná výroba rámov je podľa neho neefektívna. "Neoplatí sa o to ani pokúšať," tvrdí.
Mama v tomto finančnom roku, ktorý sa končí o dva týždne, vyrobí približne 55-tisíc bicyklov značky Kelly´s, ktoré exportuje do desiatich štátov.
Marketing u susedov
Čisto slovenský kapitál je v považskobystrickej firme AMP Welding, ktorá vyrába bicykle značiek Vector a Vertec. "S označením Vector sme mali problémy na nemeckom trhu, tak sa viac orientujeme na druhú značku," približuje majiteľ firmy Ambróz Minarič. K bicyklom sa dostal pomerne netradične. "Obchodujem aj so zváracími materiálmi a zariadeniami. Tie som dodával jednému slovenskému výrobcovi bicyklov, ktorý však skrachoval a ostal mojim dlžníkom. Tak som prevzal jeho výrobu," spomína Minarič. Po čase však zistil, že vlastná výroba sa neoplatí a začal sa venovať iba montážam bicyklov z dovezených súčiastok. "Všetko kupujeme v Číne a Taiwane. Nikto to nevyrobí lacnejšie ako oni," konštatuje Minarič.
O montáž sa starajú hlavne ženy. "Nie je to zložité a mužov dnes nevieme zaplatiť," tvrdí Minarič. Firma ročne vyrobí viac ako desaťtisíc bicyklov a exportuje ich najmä do susedných štátov a Nemecka. Najlepší trh je podľa Minariča v Česku. "U nás sa stále bicykel berie ako lacný dopravný prostriedok do práce, v Česku už je to iné a bicykel sa čím ďalej, tým viac využíva na relax," vysvetľuje Minarič. Firma sa aj preto viac orientuje na marketing práve u našich západných susedov, kde sú časopisy pre cyklistov. U nás nevychádza ani jeden.
Iné chápanie
Dominanciu ázijských výrobcov bicyklových komponentov potvrdzuje aj Martin Havlena, spolumajiteľ pražskej firmy Universe Agency, ktorá produkuje značku Author. "V Číne je najväčšia súčiastková základňa na svete, nikto nedokáže vyrábať lacnejšie," tvrdí Havlena. Firma už dováža z Ázie hotové bicykle, pretože montáž v Česku by sa podľa Havlenu neoplatila. "Samozrejme, že dizajn a všetky návrhy si robíme sami. Ale zameriavame sa najmä na obchod a kvalitný marketing," dodáva Havlena. Preto Author investuje nielen do reklamy, ale pod svojou značkou organizuje aj cyklistické preteky. "Chceme podporovať aj masovú cyklistiku a toto je krok k pozitívnemu vnímaniu značky," približuje Havlena.
Na Slovensku sa predá ročne 15- až 17-tisíc bicyklov značky Author. "Slovensko je veľmi malý a veľmi segmentovaný trh. Je veľký rozdiel medzi predajom v Bratislave, Žiline a Košiciach. V Česku je rozdiel minimálny," vysvetľuje Havlena. Iné je podľa neho aj užívateľské chápanie bicykla v susedných krajinách. Kým Slováci berú bicykel ako dopravný prostriedok a kupujú hlavne lacnejšie modely, Česi vo všeobecnosti kupujú drahšie športové potreby. "U nás sa každý, kto kupuje bicykel, cíti ako športovec," usmieva sa Havlena.
Favorit je už minulosťou
Skrachovanú rokycanskú továreň Favorit, najznámejšieho českého výrobcu bicyklov, minulý týždeň vydražila za 15 miliónov českých korún pražská developerská firma Nanny. Cena je nižšia, ako sa čakalo. "Zatiaľ sme sa nerozhodli, či budeme areál prenajímať alebo objekty rozpredáme," povedal zástupca Nanny František Kolínský. Dodal, že s výrobou bicyklov firma nepočíta ani neplánuje zriadiť v Rokycanoch trhovisko. Tak by mal dopadnúť ďalší skrachovaný výrobca Eska v neďalekom Chebe. Kolínský odmietol, že by bol spojený so skrachovanou firmou Bike Technology & Public Relations, na ktorú sa pred tromi rokmi Favorit premenoval. "Očakával som, že bude viac záujemcov, ktorí budú dražiť, a že sa suma vyšplhá aspoň na 20 miliónov," uviedol správca konkurznej podstaty Pavel Tatíček.
Favorit patril spolu s Eskou a Velamosom k najznámejším českým značkám bicyklov. Prvýkrát zbankrotoval už v novembri 2001. O rok neskôr ho kúpila za 25,5 milióna českých korún Bike Technology & Public Relations zo skupiny cyklomagnáta Josefa Kozumplíka. Bicykle sa v Rokycanoch vyrábali od konca 19. storočia pod značkami Tudor a Tripol. V roku 1951 bola založená firma Favorit.
Zdroj: ČTK