StoryEditor

BAZ vydláždili cestu úspechu nášmu Volkswagenu

04.11.2008, 23:00

Výroba automobilov v Bratislavských automobilových závodoch bola na svetové pomery krátka a čo do objemu malá, podniku sa však podarilo zaujať aj za hranicami. Krátko po páde bývalého režimu si bratislavskú firmu vystriehol európsky automobilový gigant a vybudoval tu prevádzku, ktorá je dnes schopná vyprodukovať viac ako dvestotisíc áut ročne.

Bonusový podnik
Na začiatku deväťdesiatych rokov bol Volkswagen jedným z prvých zahraničných investorov, ktorý sa rozhodol alokovať svoj kapitál na Slovensku. "Nemecký koncern mal primárne záujem o kúpu českej Škodovky, bratislavský závod bol pre neho prídavkom," spomína si na rokovania o vstupe Volkswagenu na slovenský trh Jozef Uhrík, bývalý predseda predstavenstva spoločnosti Volkswagen Slovakia. Po analýze podmienok a možností, ktoré československé automobilky ponúkali, sa napokon Nemci rozhodli pre kúpu podielov v oboch fabrikách. Mladoboleslavská prevádzka bola už v tom čase schopná vyprodukovať asi dvestotisíc áut ročne, kým prevádzka BAZ bola stále rozostavaná. "Stali sme sa súčasťou obrovského projektu, ktorého cieľom bol prienik Volkswagenu do krajín strednej a východnej Európy," povedal pre HN Uhrík, ktorý v slovenskom závode Volkswagenu pracoval od jeho vzniku až do roku 2005 a dodnes je zosobnením nemeckého úspechu na Slovensku a gestorom nášho automobilového priemyslu.
Koncom mája 1991 tak bola podpísaná zakladajúca zmluva spoločnosti Volkswagen Bratislava, v ktorej mal majoritný 80-percentný podiel nemecký koncern, zvyšok si ponechali BAZ. Rok 1991 bol zároveň posledným rokom, kedy slovenský podnik vykázal zisk, a to vo výške iba jedného milióna korún. V nasledujúcom období už produkoval stratu, čo napokon viedlo vedenie BAZ k odpredaju aj zostávajúceho podielu vo Volkswagene Bratislava. V roku 1994 tak pôvodný majiteľ úplne stratil kontakt so svojím niekdajším majetkom.

Po megaraste prišiel útlm
Prvým modelom nemeckej automobilky, ktorý zmontovali v Devínskej Novej Vsi, bol Volkswagen Passat B3 Arriva. Sériová produkcia vozidiel v bratislavskom závode sa začala po menej ako roku od podpisu zakladajúcej zmluvy. Kým prvé dva roky kraľovali Bratislave Passaty, od roku 1994 sa tu začína výroba populárneho Golfu A3, neskôr A4 a R32. V tom istom roku okrem finalizácie vozidiel do ponuky výrobkov z našej metropoly pribudli aj prevodovky. Začiatkom roka 1999 sa firma, ktorá viackrát získala ocenenie najlepšej firmy roka a najlepšieho exportéra,  zmenila na akciovú spoločnosť a premenovala na Volkswagen Slovakia. O rok neskôr bola otvorená martinská prevádzka, ktorá vyrába komponenty pre prevodovky. Do produktového mixu slovenského závodu postupne pribudli nielen tradičné rodinné autá ako Polo a Seat Ibiza, ale aj väčšie SUV modely Touareg, Audi Q7 či Porsche Cayenne. Minulý rok mala prvá slovenská automobilka viacero dôvodov na oslavu. Bratislavský závod opustilo v poradí už dvojmiliónte vozidlo, ktorým bol Volkswagen Touareg, výroba prevodoviek prekročila hranicu štyroch miliónov.
Dnešná situácia je však rapídne horšia. Svetový automobilový priemysel ako prvý pocítil negatíva finančnej krízy, voči ktorej nie je imúnna ani slovenská pobočka európskeho lídra. Okrem problémov s odbytom musí vedenie bratislavskej fabriky prehodnotiť skladbu produktového mixu a zabezpečiť budúcu výrobu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 22:41