StoryEditor

Frankfurt ovládli ekoautá

12.09.2007, 00:00

Až 88 svetových noviniek sa vo štvrtok predstaví verejnosti na 62. ročníku medzinárodnej automobilovej výstavy (IAA) vo Frankfurte nad Mohanom. Najväčší jesenný autosalón, ktorý potrvá do konca septembra, však už včera otvoril svoje brány odbornej verejnosti a novinárskej obci. S najpočetnejšími novinkami prišiel francúzsky výrobca áut Renault, ktorý predstavil 10 modelov. "Nikdy predtým Renault nevyrobil toľko modelov za taký krátky čas a takých kvalitných," povedal na autosalóne šéf Renaultu Carlos Ghosn. Svoj debut tu zažíva napríklad Sandero, ktorý vychádza z platformy nízkonákladového Logana a je určený pre latinskoamerický trh. Objavuje sa tu Clio vo verzii tourer, prototyp modelu Laguna vo verzii kupé, vozidlo na voľný čas Kangoo a SUV Koleos.
Fabia na želanie
Najväčším konkurentom Renault Clia Grandtour zrejme bude novinka z dielne mladoboleslavskej Škody Auto. O niečo väčšia a objemnejšia Fabia Combi sa začne predávať začiatkom budúceho roka s cenou od 285 900 Kč (v prepočte 347 900 Sk). Svoj batožinový priestor zväčšila na 480 litrov. Automobilka ponúka motory s výkonom od 51 do 77 kW. Ale ako povedal na autosalóne člen predstavenstva Scholz Eckhard, na prianie zákazníka sú schopní vybaviť najsilnejšiu benzínovú verziu šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Z ďalších noviniek možno spomenúť terénny Tiguan od Volkswagenu, o niečo menší ako už dostupný model Touareg. Audi uviedla vynovenú verziu najväčšieho sériového modelu, ktorý by sa mal dostať na trh koncom novembra a v Európe predávať od 26 000 eur (v prepočte 873 000 Sk). Podľa šéfa Audi Ruperta Stadlera by už v tomto roku chceli predať vyše 950-tisíc áut a v budúcom roku dosiahnuť rovný milión. Svetová jednotka Toyota predstavila miniverziu Endo, Kia dlhoočakávaný Pro Cee´d, ktorý sa bude od decembra sériovo vyrábať na Slovensku. Lancia prišla s priestrannejšou verziou Musa minivan a Saab s Turbom X, vysokovýkonným variantom v rámci nižšej triedy.
Lacné kópie
Ani tento ročník sa nevyhol snahe o lacné kopírovanie modelov z čínskej dielne. Na poslednú chvíľu Daimler, ktorý je vlastníkom automobilky Mercedes-Benz zabránila prezentácii čínskeho modelu automobilky Shuanghuan Automobile, ktorá chcela predstaviť model takmer identický so Smart Fortwo. Verejnosť napriek tomu uvidí jednu lacnú kópiu BMW M5 z tej istej čínskej dielne, keďže BMW žiadne kroky nepodnikla.
Smer Rusko
"Prečo jazdím na Land Roveri? Lebo je pohodlné. Zahraničné autá sú síce u nás drahšie, ale ľudia ich kupujú na úver," príznačná reakcia Rusa Jurija Golobajeva pre Reuters len dokreslila súčasnú politiku mnohých automobiliek. Hoci vo Frankfurte väčšina z nich prezentovala zisky a zvyšovanie predajnosti áut v celej Európe, najmä pri vyššej triede, mnohí z európskych výkonných riaditeľov netajili, že pre stagnujúci americký trh sa chcú mimo Európy orientovať hlavne na stále nezasýtený ruský trh. Popri luxusných autách chcú ponúkať aj modely nižšej triedy.
Príkladom je automobilka Renault, ktorá rokuje s ruskou spoločnosťou AvtoVaz. V Petrohrade už vyrába Nissan. O začatí výroby uvažuje aj PSA Peugeot Citroën, ktorý by rád ročne produkoval okolo 300-tisíc áut. Rovnaký záujem o investície má aj Toyota, ktorá chce od decembra v Petrohrade spustiť výrobu cenovo lacných modelov Camrys. Výroba by sa mala postupne dostať na 50-tisíc kusov ročne.
Nástup ekoáut
Tento rok výrobcovia rozšírili ponuku ekologických modelov, či už na hybridný pohon alebo alternatívne palivá. Napríklad Volkswagen ponúkol až päť modelov s tzv. technológiou BlueMotion, ktorá je dostupná aj pre obľúbený Golf. Blue motion by mala znížiť spotrebu paliva a emisií, a to o viac ako desať percent. Aj Škoda predstavila na autosalóne projekt novej série Greenline -- Fabia a Fabia Combi Greenline, šetrné k životnému prostrediu, s dieselovým motorom v objeme 1,4 litra. Francúzska PSA Peugeot Citroën chce zase bodovať s malou 308 BioFlex, ktorá má pohon na biopalivá. Renault má tiež záujem stať sa lídrom na trhu tzv. ekologických áut. Už nový model Laguna dokáže s dieselovým motorom v objeme 3 litre zrýchliť z 0 na 100 kilometrov za sedem sekúnd. Lídrom v tejto triede sa však stal elektromobil Smart Fortwo od Mercedes-Benz s najnižšími emisiami 78 gramov na kilometer.
"Autosalón zrejme ukáže pokračujúcu snahu znižovať závislosť od veľkých áut a s vysokou spotrebou," poznamenal pre Financial Times automobilový analytik Ted Grozier. Faktom však je, že európskym výrobcom automobilov sa zrejme nepodarí pri nových modeloch znížiť emisie CO2 na 140 gramov na kilometer, ako sa zaviazali. V minulom roku ho totiž znížili len o 0,2 percenta, teda na 160 gramov na kilometer.

Ekologické modely
Firma Model Pohon
Mercedes-Benz Smart Fortwo elektrina
Volkswagen Golf BlueMotion Bionafta
Škoda Fabia Greenline, Fabia Combi Greenline Bionafta
PSA Peugeot Citroën 308 BioFlex Bionafta
Renault Laguna Bionafta
PORSCHE Cayenne SUV Elektrina a plyn
BMW X6 Elektrina a plyn
Huyndai model i-Blue Vodík

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 14:46