StoryEditor

,,Baťovské ceny" sú dielom českého obuvníckeho fenoména

Tomáš Baťa sa narodil v roku 1876 a svojím pôvodom bol predurčený na prácu v obuvníckom priemysle, pretože jeho rodina mala už tri storočia tradíciu v tomto odvetví.

Sám Baťa vychodil iba štyri triedy obecnej školy. Už ako štrnásťročný začal pomáhať v dielni svojho otca, aby jeho rodina netrpela núdzou, kde mal na starosti predaj topánok. Svoje obchodnícke schopnosti si pestoval tak, že chodil do obuvníckych tovární zisťovať, aké stroje a výrobné technológie treba používať.

Zrod legendy

Pokusy Tomáša Baťu o osamostatnenie sa od rodiny a predaj vlastných topánok sa niekoľkokrát skončili neúspechom. V roku 1894 spolu so súrodencami založil podnik s názvom A. & T. Baťa. No až po mnohých rokoch sa zo spoločnosti stal Baťa, a.s. O tri roky od vzniku sa ocitol v zisku a so všetkými dlhmi splatenými. Pri svojej práci sa najviac inšpiroval H. Fordom. Neriadil sa však overenými pravidlami, ale vytvoril si vlastné. Pracovné metódy pred verejnosťou netajil, naopak, jeho továrne boli otvorené širokej verejnosti. Už v tej dobe si Baťa veľmi dobre uvedomoval, že bez vhodnej stratégie zisky nedosiahne. Stanovil si ciele, že jeho obuv bude určená pre všetky vrstvy obyvateľstva, lacná, ale kvalitná. Pri riadení používal osobný príklad. To, čo žiadal od podriadených, musel najskôr vedieť zrealizovať on sám. Dbal na zavádzanie noviniek zlepšujúcich prácu a komunikáciu. V prvých rokoch 20. storočia mal v továrni napríklad viac ako 1 000 telefónov, pretože mu to uľahčovalo dorozumievanie so zamestnancami. Svetu vyrazil dych napríklad aj spôsobom investícií. Ako jeden z mála ľudí investoval. Prelomovým sa pre Tomáša Baťu stal pobyt v USA.

Z dielne gigant

Keďže každú inováciu musel mať "odskúšanú na vlastnej koži“, v Spojených štátoch sa zamestnal ako radový robotník. Po návrate do rodnej krajiny priniesol zámorské spôsoby. Nechal postaviť továreň pre 500 zamestnancov, zaviedol dvojzmennú prevádzku a postavil obytnú štvrť pre dochádzajúcich pracovníkov. Počas vojny sa Baťov závod stal armádnym dodávateľom. Po nej však pre rodinný podnik nastali ťažké časy. Majiteľ nemal z čoho splácať úvery, prišla nezamestnanosť, inflácia a odbytová kríza. Zachránil ho riskantný krok: predaj zásob za polovičné ceny, čo sa ukázalo ako strategický krok, pretože nasledujúce obdobia sa ukázalo ako hviezdne.

Ešte niekoľko rokov do svojej smrti zavádzal Tomáš Baťa do výroby novinky, ktoré nemali v iných podnikoch obdoby. Ani oblasti reklamy či vzdelávania mu neboli cudzie. Plagáty, na ktorých päsť či baťovská topánka rozbíja slovo drahota, sa stali legendárnymi. Svoje miesto v pamäti ľudí si získal aj výraz "baťovské ceny“, teda psychologicky veľmi účinné a dodnes používané sumy, končiace deviatkou. Rovnako zriadil jedálne, vlastnú tehelňu, elektráreň, pílu, kameňolom a v neposlednom rade zriadil svoju vlastnú školu práce.

Baťa doma a vo svete

Sieť jeho obchodov tvorí 85 predajní v Čechách, 15 na Slovensku. Vo svete je jeho činnosť riadená na piatich kontinentoch, a to štyrmi regionálnymi obchodnými jednotkami, Bata Europe so sídlom v Lausanne, Bata Asia Pacific-Africa v Singapúre, Bata Latin America v Mexiku a Bata North America sídliaca v Toronte. Tie sa orientujú na špeciálnu oblasť, ako vývoj produktov, podpora marketingu či nákup. V súčasnosti Bata Shoes Company zamestnáva viac ako 40-tisíc ľudí v 40 výrobných závodoch v 26 krajinách, prevádzkuje takmer päť tisíc obchodov vo viac ako 50 krajinách a denne obslúži milión zákazníkov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 10:32