StoryEditor

Spotrebný tovar je v Rakúsku lacnejší

26.10.2008, 23:00

Napriek tomu, že vstup do eurozóny sa približuje rýchlo, naše ceny sú často diametrálne odlišné od európskych. Vychádzajúc z hospodárskej reality, každý by čakal, že slovenské obchody sú stále ostrovom lacného tovaru. Paradoxne, Slováci dnes v prípade niektorých druhov tovarov platia viac ako obyvatelia susedných krajín. Nie sú to len nižšie ceny benzínu a nafty, ktoré motivujú ľudí z hlavného mesta a širšieho okolia párkrát za mesiac zabehnúť na nákupy k našim juhozápadným susedom.

Za hranicami lacnejšie
V Rakúsku sa dnes oplatí nakúpiť nielen tovar dennej, ale aj dlhodobej spotreby. Ušetriť sa dá na drogériových produktoch, mliečnych výrobkoch, niektorých druhoch elektroniky a športových potrieb či tovare pre domácnosť. Hitom tejto sezóny je napríklad mäso, keď bravčové v Rakúsku je v priemere o 15 percent lacnejšie ako u nás. Nižšie ceny však nenájdete len u lokálnych obchodníkov, ale aj vo veľkých reťazcoch, ktoré pôsobia aj u nás. Preto ak si chcete zariadiť bývanie napríklad v predajni Ikea, porovnajte si najprv cenník na slovenskej a rakúskej webovej stránke. Pri kúpe pohovky či postele môžete ušetriť pár tisíc. Lacnejšie produkty nájdete aj v rakúskom Lidli, kde okrem potravín ušetríte aj na oblečení a elektronike. Až o tretinu menej zaplatíte aj pri zahraničnom nákupe dekoratívnej kozmetiky, napríklad v predajniach dm drogerie markt.

Rakúsko má viac výhod
Príčiny rozdielnych cien v slovenských a rakúskych predajniach toho istého predajcu sú rôzne. Analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský vymenoval pre HN viacero faktorov, ktoré ovplyvňujú cenotvorbu obchodných sietí. Veľkosť rakúskeho trhu dovoľuje obchodníkom nakupovať vo väčších objemoch a ušetriť tak z rozsahu nákupov. Samotný trh našich juhozápadných susedov je viac saturovaný, dravšia konkurencia pôsobí na pohyb cien smerom nadol. Najvýznamnejším rozdielom sú pri konkrétnych druhoch tovaru redukované daňové náklady. "Na drogériový tovar uplatňuje Rakúsko len desaťpercentnú daň z pridanej hodnoty,“ vysvetľuje Martin Podhradský, konateľ slovenskej dm drogerie markt. Podobne zvýhodnené sú aj potraviny a ďalšie výrobky. Najčastejšie používaným argumentom obchodníkov, ktorí chcú obhájiť svoju cenovú politiku na slovenskom trhu, sú vysoké ceny stanovené výrobcami. Niektorí obchodníci tiež pripomínajú nákladnejšiu dopravu a logistiku. Podľa Marty Černej, predsedníčky Fóra spotrebiteľov, sú vysoké náklady len výhovorkou našich predajcov.

Zníži euro ceny?
Zavedenie jednotnej meny by malo pomôcť tieto rozdiely riešiť. Kým v ostatných krajinách euro ťahalo ceny nahor, u nás by ich v prípade spotrebného tovaru malo znížiť na úroveň krajín v eurozóne. "Slovenskí spotrebitelia si ešte stále nevedia bežne prepočítať ceny na eurá,“ hovorí pre HN Černá a zároveň dodáva, že "reťazce túto neznalosť využívajú“. Jej názor potvrdzuje aj Drahovský, ktorý navyše dodáva, že "slovenský spotrebiteľ je málo mobilný“, z čoho vyplýva aj jeho neschopnosť porovnať ceny doma a v zahraničí. Po novom roku by sa však situácia mala rýchlo otočiť. Psychologický faktor zamieša karty a obchodníci pocítia tlak na zníženie cien tovarov, ktoré sú u nás drahšie ako za hranicami. Černá odhaduje, že euro pomôže vyrovnať ceny najmä v regióne Bratislavy, kde sa mnohí spotrebitelia správajú racionálne už teraz a uprednostňujú nákupy v Rakúsku. Drahovský dodáva, že obchodné siete tak budú nútené prehodnotiť svoje marže alebo zefektívniť režijné náklady.

Kontrola a rozhodovanie
Slovenským problémom je aj chatrná kontrola cien. Podľa Drahovského u nás stále nevieme posúdiť, ktorý z medzičlánkov pohybu tovaru smerom ku konečnému spotrebiteľovi je najnákladnejší. Je teda ťažké obviňovať napríklad poľnohospodárov a producentov potravín z nízkej efektivity výroby, či dodávateľov a predávajúcich z príliš vysokých marží. "Cenová kontrola je na Slovensku viac postavená na vôli ako na exaktnosti,“ povedal pre HN Drahovský.
Zaujímavým je aj rozhodovanie našich zákazníkov. Napriek tomu, že rozdiel medzi príjmovou a výdavkovou zložkou slovenských a rakúskych domácností je enormný. Napriek tomu sú Slováci ochotní nakupovať za vyššie ceny. Navyše, je dôležité nevnímať len samotný výrobok. Spotrebitelia by mali porovnať aj faktory, ktoré ovplyvňujú cenu a kvalitu výrobku a na základe toho sa rozhodnúť.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 02:56