StoryEditor

Najväčší obchodníci narástli o trinásť percent

14.01.2008, 23:00
Desať najväčších obchodných spoločností na Slovensku zaznamenalo vlani podľa predbežných výsledkov agentúry pre prieskum trhu Terno nárast obratu o trinásť percent. Ich celkový obrat v roku 2007 dosiahol 110 miliárd korún.

I v minulom roku sa na prvých troch miestach umiestnili typickí predstavitelia rôznych obchodných formátov - Tesco v hypermarketoch na prvom, Metro Cash&Carry na druhom mieste a Billa v supermarketoch na treťom mieste. Oproti roku 2006 klesol na Slovensku podiel hypermarketov o 2,3 percenta a, naopak, narástol podiel supermarketov a diskontov.
Medzi najsilnejšími obchodnými spoločnosťami u nás naďalej dominujú medzinárodné obchodné reťazce, ktorým patril podľa Terna až 70-percentný podiel na trhu. V skupine najväčších obchodníkov sa udržali aj traja "národní" obchodníci, spoločnosti CBA, Nay a Labaš. "Najväčší podiel mal na celkových tržbách obchodných spoločností i v minulom roku predaj potravín a denných potrieb v širokosortimentnom obchode," tvrdí analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Celkovo najvyšší obrat, ktorý dosiahla spoločnosť Tesco, agentúra odhaduje na 35,7 miliardy korún. Druhý najsilnejší hráč Metro Cash&Carry dosiahol podľa jej odhadov obrat na úrovni 17,6 miliardy korún a tretia Billa 13,3 miliardy korún. Štvrtú a piatu priečku obsadili Kaufland prevádzkujúci sieť diskontných hypermarketov a Ahold Retail Slovakia, prevádzkujúca u nás hypermarkety Hypernova a predajne Albert. Na šiestom až desiatom mieste sa umiestnili firmy CBA Slovakia, ktorá si svoje postavenie v rebríčku upevnila prevzatím maloobchodnej siete Prima Zdroj, siedmy skončil predajca elektroniky Nay, ôsmy diskontný predajca Lidl, na deviatej priečke sa umiestnil rakúsky predajca potrieb pre dom a záhradu bauMax, ktorý sa do rebríčka dostal opäť po tom, čo z neho vypadol reťazec Carrefour, a na desiatom mieste sa umiestnil košický veľkoobchodný predajca Labaš.

K hodnoteniam najsilnejšieho obchodu na Slovensku treba priradiť podľa agentúry Terno aj obchod spotrebných družstiev COOP Jednota Slovensko s celkovým dosiahnutým obratom 35 miliárd korún. Z hľadiska zvýšenia obratov sa na prvom mieste s 22,5-percentným rastom umiestnil reťazec diskontných predajní Lidl patriaci do nemeckej skupiny Schwarz, nasledovaný britským Tescom a sieťou predajní CBA Slovakia. Pri prevažnej väčšine najsilnejších obchodných spoločností prišlo v roku 2007 v priemere k desaťpercentným nárastom obratu.
"Aj v tomto roku predpokladáme na Slovensku posilnenie diskontných obchodných spoločností a expanziu reťazca Lidl. Ten nárast však už nebude taký veľký ako v minulých rokoch. Po vysokom raste v tomto a predchádzajúcom roku by mohol predstavovať maximálne desať percent," povedal pre HN Drahovský.
Spomaliť by sa mal aj rast obratov medzi špičkou slovenských obchodných spoločností, čo bude podľa analytika Terna spôsobené silnou polemikou v súvislosti s prijatím eura a očakáva sa, že dosiahne asi päť až sedem percent.
"Poradie na prvých miestach v rebríčku najväčších obchodných reťazcov zostane na plus-mínus jednu spoločnosť rovnaké. Kaufland sa môže priblížiť k Bille a Lidl sa môže prepracovať k prvej polovici tabuľky," predpovedá tohtoročný vývoj Drahovský.
Najväčší počet prevádzok má spomedzi najsilnejších obchodných spoločností CBA Slovakia - 280, nasledovaná Lidlom - 98 a prevádzkovateľom supermarketov Billa - 90. Iba päť prevádzok má u nás Metro Cash&Carry a deväť veľkoobchodná spoločnosť Labaš.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 12:46