StoryEditor

Ruské automobilky už živí Kremeľ

06.10.2009, 00:00

Ešte vlani sa hovorilo o Rusku ako kandidátovi na najväčší automobilový trh v Európe. Mal predbehnúť Nemecko aj Britániu v počte predaných vozidiel. Dnes sú ruské automobilky na pokraji bankrotu. Prepúšťajú, skracujú pracovný týždeň, rozširujú prestávky vo výrobe. V otvorenej konkurencii s medzinárodnými spoločnosťami nie sú schopné "ziskovej existencie". Nedokážu sa prispôsobiť kríze, ani keď štát do nich vlieva miliardy rubľov. Pritom ten ústami premiéra Vladimira Putina v týchto dňoch opäť prízvukoval, že štátne intervencie by sa mali obmedziť na minimum. No v prípade automobiliek väčšinu z nich od bankrotu delí len strach vlády zo sociálnych nepokojov. Jasným príkladom sú AutoVAZ, KAMAZ, GAZ či Sollers.

Vysoká zadlženosť
Zadlženosť ruskej jednotky AutoVAZ voči bankám je 37 miliárd rubľov (v prepočte 845,8 milióna eur). Strata v roku 2008 prevýšila 24 miliárd rubľov pri obrate 192 miliárd. V tomto roku bude výsledok ešte horší. Existujúce dlhy chce AutoVAZ reštrukturalizovať. Automobilka však chce ešte nový desaťročný úver vo výške dvanásť miliárd rubľov s odkladom splátok úroku do roku 2016. Tieto výhody požaduje ako protislužbu za dodržanie sociálnych záväzkov voči svojim zamestnancom.

AutoVAZ však podľa analytikov nemá stratégiu. V roku 2006 sa napríklad dohodol na spolupráci s kanadským výrobcom autosúčiastok Magna. Spoločný podnik mal vyvinúť podvozok a nový model s ročnou produkciou 450-tisíc áut. Investície do nového závodu v Toliatti mali dosiahnuť 1,6 miliardy dolárov. Po dvoch rokoch sa plány stali minulosťou. Budúcnosť vkladajú do spolupráce s Renaultom. Francúzi kúpili 25-percentný podiel, no k reálnemu riadeniu spoločnosti sa nedostali.

"V tomto roku by sa malo vyrobiť 330-tisíc áut," tvrdí predseda odborov AutoVA-Zu Nikolaj Karagin. V budúcom roku by to malo byť podľa neho o 110-tisíc viac a v roku 2011 až 490-tisíc. I napriek rastu je to podstatne menej ako vlani. Analytici predpokladajú redukciu trhu v tomto roku oproti vlaňajšku na polovicu v osobných autách a o viac ako 60 percent v nákladných autách. K ďalším plánom podľa prezidenta AutoVAZ-u Igora Komarova patrí vytvorenie podniku na výrobu dielov pre automobilový priemysel spolu s koncernom Renault-Nissan. Týmito dielcami by mala firma zásobovať závody AutoVAZ-u, Nissanu, Renaultu i iných zahraničných spoločností vyrábajúcich v Rusku. Predstavitelia francúzsko-japonskej spoločnosti sa však zatiaľ k týmto vyhláseniam nevyjadrili.

Faktom je, že AutoVAZ šetrí. Namiesto viac ako 80 miliárd rubľov preinvestuje 42 miliárd rubľov medzi rokmi 2010 a 2013. Tiež do konca roka prepustí bezmála 30-tisíc zamestnancov, ich počet klesne asi na 75-tisíc, čo je pri produkcii 330-tisíc áut gigantické číslo.

Pomáha štát
V podobnej situácii je výrobca legendárnej Volgy -- GAZ. Dlh voči bankám na úrovni osem miliárd rubľov nedáva spať "nedotknuteľnému" oligarchovi Olegovi Deripaskovi. Asi 14-tisíc prepustených je nočnou morou pre vládu Nižnogorodskej oblasti.

Popri lacných úveroch od "zhovorčivých" štátnych bánk automobilkám pomáhajú aj štátne zákazky. V tomto roku sa z rozpočtov rôznych úrovní na nákup automobilov vyčlenilo 42,5 miliardy rubľov. Hlavnými príjemcami pomoci sú GAZ, KAMAZ a Sollers, ktorý vlastní okrem iného aj závod UAZ. Štátne objednávky majú asi polovičný podiel na tohtoročných predajoch KAMAZ-u a pätinový v portfóliu Sollers.

V budúcom roku však giganty čakajú ťažké časy. Minister financií Alexej Kudrin vyhlásil, že v rozpočte na budúci rok bude len 20 miliárd rubľov na nákup áut "made in Russia". Naopak, bude tam desať miliárd rubľov na šrotovné.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 20:12