StoryEditor

Darčeky už Slováci nakupujú aj v dražbách

01.12.2009, 23:00

Po prvé, po druhé, predané! Známa formulka z dražieb sa na internete ozýva čoraz častejšie. Kým vo svete sa aukčné portály tešia obľube už niekoľko rokov, domáci zákazník si na takúto formu nákupu ešte len zvyká. Vidina lacnejších darčekov však prelomila aj tieto ľady. "Za posledný mesiac sme mali približne o tretinu viac návštevníkov aj počet realizovaných aukcií," hovorí Boris Kordoš, marketingový riaditeľ spoločnosti Aukcie, prevádzkujúcej rovnomenný portál.

Nárast popularity
"Dražby využívam už asi dva roky. Keď ma človek šťastie, kúpi elektroniku za zlomok trhovej ceny," hovorí o svojich skúsenostiach čitateľ HN Pavol z Nitry. Internetovému draženiu prepadá čoraz viac používateľov. "Položky predané v dražbách zaznamenali v tomto roku prudký nárast, v polročnom porovnaní to predstavuje 56 percent, v medziročnom dokonca 70 percent," prezrádza Tomáš Holovský, marketingový manažér aukčného portálu Aukro.sk.

Podľa jeho slov sa vysokej obľube tešia najmä položky s počiatočnou cenou jeden cent. "Pri takejto sume aukcia nikdy nezostane nepovšimnutá, používatelia na ne radi prihadzujú," vysvetľuje Holovský. Vydražiť výrobok môžete od firmy, ale aj od súkromného používateľa.

70-percentná úspora
Hlavným lákadlom zapojenia sa do internetovej dražby je výrazná úspora. Časová, ale predovšetkým finančná. "Aktívni používatelia môžu za produkty kúpené na aukcii ušetriť 30 až 70 percent z bežných predajných cien," prezrádza Stanislava Tureková zo spoločnosti OneTwoSold. Výška zľavy závisí aj od konkrétneho sortimentu, pri oblečení môžete počítať s 30-percentnou, pri elektronike až 40-percentnou zľavou. Kým pri bežnej aukcii nie je dražba časovo ohraničená, na internete je pevne stanovený čas. Najrušnejšie sú posledné minúty a o výslednej sume rozhodujú často aj sekundy.

Aj keď internetové dražby zaznamenávajú nárast počas celého roka, vianočné obdobie má štatistiky ešte zlepšiť. "Najväčší nápor nás ešte len čaká počas najbližších troch týždňov," hovorí Kordoš. Zvýšený predvianočný ruch pozoruje aj Tureková. "Pred Vianocami sú najžiadanejšie knihy, kozmetika, DVD-čka, vstupenky na koncerty, športové či divadelné podujatia," hovorí.

Dražia sa prevažne nové veci, ktoré musia cenovo zaujať. Neporovnateľne lacnejšie sú najmä nové MP3-prehrávače alebo fotoaparáty, obľube sa tešia aj parfumy a náramkové hodinky. Na stránkach našich aukčných portálov však možno nájsť aj nábytok, vianočnú výzdobu alebo autopríslušenstvo.

Aj Dzurinda či Schuster
Osobitnou kategóriou sú charitatívne dražby. "Počas našej existencie sme dražili dvojplatničku prezidenta Rudolfa Schustera, volebný bicykel bývalého premiéra Mikuláša Dzurindu či rôzne charitatívne večere," vysvetľuje Tureková. Podľa jej slov si takto používateľ mohol zaplatiť spoločnosť s herečkou Zdenkou Studenkovou, moderátorom Rozborilom či s hudobnou skupinou No Name. "Za večeru s playmate Evou Cifrovou zaplatil používateľ 550 eur," prezrádza kuriozitu Holovský.

Popri výhodách však aukcie nesú aj riziko, že predávajúci nedodrží podmienky. Týka sa to predovšetkým súkromných predajcov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 06:25