29.06.2004, 00:00

Zahraničné investície podnecujú aktivity našich podnikateľov

Automobilový priemysel je ťažkou konkurenčnou hrou. Tri z najväčších skupín výrobcov majú u nás v okruhu 200 kilometrov vyrábať takmer milión vozidiel ročne. Slovensko sa dostalo do prvej ligy a ambíciu si u nás zahrať majú všetci hráči. Na medzinárodnej konferencii AUTOCEE Slovakia, ktorá sa konala pod záštitou Veľvyslanectva USA v Bratislave, sa diskutovalo najmä o investovaní, podnikateľskom prostredí, plánoch výroby automobiliek, rozvoji domácej dodávateľskej siete a financovaní.

Automobilový priemysel je ťažkou konkurenčnou hrou. Tri z najväčších skupín výrobcov majú u nás v okruhu 200 kilometrov vyrábať takmer milión vozidiel ročne. Slovensko sa dostalo do prvej ligy a ambíciu si u nás zahrať majú všetci hráči. Na medzinárodnej konferencii AUTOCEE Slovakia, ktorá sa konala pod záštitou Veľvyslanectva USA v Bratislave, sa diskutovalo najmä o investovaní, podnikateľskom prostredí, plánoch výroby automobiliek, rozvoji domácej dodávateľskej siete a financovaní.

Odkiaľ komponenty
Niektoré autosúčiastky sa musia vyrábať hneď pri montážnych linkách. "V závode Citroën -- Peugeot to budú nárazníky, palubné dosky a sedadlá, to je dnes absolútne nevyhnutné," hovorí výkonný riaditeľ PSA Peugeot Trnava Alain Baldeyrou. Priamo v subdodávateľskom parku v Trnave je 15 firiem. Ale na to, či firmy na autosúčiastky využijú priemyselné parky v tesnej blízkosti automobiliek, nie je celkom jednoznačná odpoveď. Prílišná prepojenosť na jeden závod ich obmedzuje pri podnikaní pre celý priemysel. A tu je dnes obrovský súboj. Niektoré súčiastky je možné doviezť z Číny. Pri plánovaní výroby však rozhoduje nielen cena, ale aj špičková kvalita a zladenie termínov dodávok. Nábeh výroby v Trnave je založený na tradičných dodávateľoch najmä z Francúzska, dovážať sa budú všetky motory a prevodovky. Montážny závod na 80 percent využije špičkovú technológiu zo západnej Európy. Vozidlo vyrobené v závode v Trnave musí spĺňať rovnaké kritériá, ako keby sa montovalo v ktoromkoľvek inom závode Citroën-Peugeot. Manfred Bauder, člen predstavenstva Volkswagen Slovakia, vidí v príchode ďalších automobiliek výhody v skvalitnení siete subdodávateľov. Bratislavská automobilka na tom systematicky pracuje už 12 rokov. Výsledky sa prejavujú vo forme pridanej hodnoty -- keď to nie je len montáž dovezených komponentov, ale výroba kvalitných súčiastok na Slovensku.

Konkurencia silnie
Podľa generálneho riaditeľa agentúry SARIO Romana Kuruca dnes na Slovensku podniká v automobilovom priemysle 130 firiem, z toho 70 je priamych subdodávateľov. Pripravuje sa ďalších 40 projektov. V minulom roku sa do automobilového priemyslu, ktorý zamestnáva 65-tisíc ľudí, investovalo 21 miliárd korún. Obrat tvoril štvrtinu celej priemyselnej produkcie, produktivita práce bola však 2,5-krát vyššia ako v iných priemyselných odvetviach. Vývoz automobilov a komponentov tvoril takmer tretinu celého slovenského exportu.
Pri autách je súťaž o kvalitu. Na otázku, ako ovplyvní vstup našich krajín do Európskej únie ceny automobilov, odpovedal predseda Predstavenstva Škoda Auto Vratislav Kulhánek: "Na Slovensku a Poľsku sú najnižšie ceny v Európe. To, že ich využijú občania iných štátov pri voľnom nákupe automobilov, nie je hrozbou, keďže výroba je už aj teraz orientovaná na západné trhy. Na Slovensku predaj Škody za minulý rok klesol o 10 percent. Ázijské automobilky si môžu dovoliť znížiť ceny pri predaji menšieho počtu vozidiel, ale pri objeme 40-tisíc to už nie je také jednoduché. A konkurujú im polovičné až tretinové ceny ojazdených vozidiel. Česko sa stalo, na rozdiel od Slovenska, vinou nepružnej legislatívy cintorínom ojazdených automobilov Európy. Toto je smutná hrozba pre výrobcov," dodal.
Prieskum o počte automobilov ukazuje výrobcom, na ktoré krajiny sa musia zamerať. Spomedzi nových členských krajín na Slovinsko pripadá jedno vozidlo na 2,3 obyvateľa, nasleduje Česko -- 2,9, Poľsko -- 3,9 a Slovensko s jedným autom na 4,3 ľudí. Tesne za nami je Maďarsko -- 4,5. V Rusku je to už len 8,1, na Ukrajine 8,4 a v Turecku 15,4. Tieto čísla budú ovplyvňovať orientácie predajcov počas najbližších 5 -- 7 rokov.

Príležitosti pre menšie podniky
Možnosti štátnej podpory na západnom Slovensku sú v dôsledku prísnych kritérií Bruselu prakticky vyčerpané. Ale výroba na strednom a východnom Slovensku môže poskytnúť dlhodobé výhody z hľadiska regionálnej pomoci a dostatku kvalifikovanej pracovnej sily. "Nový investor pri svojom rozhodovaní musí brať do úvahy aj zvyklosti. Ľudia môžu denne cestovať za prácou, ale nebudú ochotní sa so svojimi rodinami presťahovať na iné miesto. Vybudovali si pre seba a svoje deti domy a nebudú si hľadať iné. To je súčasťou kultúry, ktorú treba rešpektovať," hovorí americký veľvyslanec v SR Ronald Weiser.
Priaznivé podnikateľské prostredie na Slovensku oceňuje Christopher Navetta, prezident U.S. Steel Košice. "Objem investícií na Slovensku v posledných rokoch rastie. Po ozdravení bankovníctva sa uskutočnila daňová reforma, prebiehajú sociálne reformy a vypracovala sa legislatíva na podporu priemyselných parkov," vraví. Zároveň upozorňuje, že zahraničné investície nie sú všetkým. Musí existovať silné zázemie malých a stredných podnikateľov, ktorí dokážu reagovať na potreby nadnárodných spoločností.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.