StoryEditor

Yahoo! čaká od nového šéfa zásadný obrat

09.01.2012, 23:00
Po štyroch mesiacoch "bezvládia" si do kresla generálneho riaditeľa spoločnosti Yahoo! sadá bývalý šéf PayPalu Scott Thompson.

Nahradí svoju predchodkyňu Carol Bartzovú, ktorá dostala výpoveď cez telefón. „Chcem túto firmu vrátiť medzi najväčšie ikony internetových inovácií,“ vyhlásil Thompson krátko po svojom vymenovaní. Zaujímavý bude aj jeho plat – za rok môže dostať viac ako 27 miliónov dolárov.

Na pokraji zúfalstva
Scott Thompson preberá velenie na lodi, ktorá už niekoľko rokov klesá ku dnu. Po odchode Carol Bartzovej firma chvíľu balansovala na pokraji krachu. Dokonca sa začali šíriť správy o jej konci. „Samotné vymenovanie nového riaditeľa je trochu prekvapujúce, lebo v poslednom čase sa špekulovalo o tom, že firma bude predaná finančným investorom. Je to dôkaz toho, že predaj sa nechystá a spoločnosť sa bude snažiť zlepšiť svoje postavenie so starými majiteľmi, ale s novým vedením,“ vysvetľuje analytik Cyrrus Ondřej Moravanský.

Yahoo! síce stále patrí medzi giganty internetového biznisu, konkurencia v podobe spoločnosti Google či Facebooku však stále rastie. Thompsonovou úlohou je v prvom rade zvýšiť svojimi aktivitami hodnotu akcií a zvýšiť tržby za reklamu.

Hospodárske výsledky firmy len za minulý rok nevyzerajú ružovo. Celosvetový trhový podiel vyhľadávača Yahoo! je minimálny, je síce trhovou dvojkou, ale s podielom šesť percent je veľmi ďaleko za svojím najväčším konkurentom, populárnym Google, ktorý má 92-percentný podiel. Trhová hodnota je v prípade Yahoo! približne 16 miliárd dolárov, pričom jeho najväčší konkurent Google má hodnotu až 170 miliárd dolárov.

Internet je ešte v plienkach
V Yahoo! zrejme nezostane kameň na kameni, Thompson však zatiaľ konkrétne plány prezradiť nechce. „Hovorím to stále, no veľa ľudí mi nechce veriť, že internet je ešte stále v akomsi praveku, ani zďaleka nedosiahol plné využitie,“ myslí si nový riaditeľ. „Vrátime sa k inováciám a chceme predstaviť ohromné série nových produktov a formovať spôsob, akým ľudia budú nasledujúcich desať rokov používať internet,“ priblížil svoju víziu Thompson. Hoci sa snaží nehovoriť o svojich plánoch konkrétne, je isté, že bude chcieť dostať Yahoo! do mobilných zariadení: „Spôsob, akým ľudia komunikujú online, sa zmenil. Musíme im preto priniesť špičkovú technológiu aj obsah, nie iba jedno alebo druhé.“ Yahoo! si od nového šéfa sľubuje podobný úspech, aký zaznamenala aukčná spoločnosť eBay, keď bol Thompson riaditeľom jej dcérskej spoločnosti PayPal. Počas jeho pôsobenia vzrástol objem tržieb eBay o viac ako 50 percent aj preto, lebo sprístupnil možnosť platby cez PayPal prostredníctvom mobilu.

Treba nájsť cestu
Podľa analytikov bude mať nový šéf práce naozaj dosť: „Má iba jedinú, ale o to ťažšiu úlohu. Znovu priviesť Yahoo! na trajektórium rastu. V porovnaní s ostatnými internetovými gigantmi stráca svoje pozície,“ hovorí analytik Next Finance Martin Prokop. „Nový šéf bude musieť v prvom rade získať kapitál na investície nevyhnutné na zvýšenie trhového podielu. Najpravdepodobnejší scenár je asi spolupráca s inou firmou,“ dodal.

Na oživenie firmy sú teda potrebné dve veci. Vytýčiť jasnú stratégiu a získať potrebný kapitál na ďalší rozvoj.

„V minulosti sa uvažovalo, že peniaze firma získa z predaja niektorých svojich spoločností, ktoré pôsobia na ázijskom trhu. Podľa môjho názoru je napríklad 40-percentný podiel v čínskej spoločnosti Alibaba tým najcennejším, čo vôbec vlastní. Zbaviť sa tohto podielu by bolo veľmi nerozumné,“ vysvetlil Prokop.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 08:50