StoryEditor

Volkswagen a IG Metall sa dohodli

03.11.2004, 23:00

Nemecký koncern Volkswagen a odborová organizácia IG Metall sa po zdĺhavých rokovaniach včera dohodli. Podľa vyhlásenia VW dohodu, označenú ako Tarifná zmluva budúcnosti, uzatvorili so spätnou platnosťou od 1. októbra na 28 mesiacov a platí pre 99-tisíc zamestnancov a štyritisíc učňov v továrňach vo Wolfsburgu, Hannoveri, Braunschweigu, Kasseli, Emdene a Salzgitteri.
Volkswagen sa síce v tejto dohode zaviazal, že zachová pracovné miesta pre všetkých zamestnancov v šiestich západonemeckých továrňach, no na druhej strane mu kompromis umožní splniť cieľ zníženia ročných mzdových nákladov. Dlhodobým cieľom VW je do roku 2011 ušetriť reálne 30 percent mzdových nákladov, čo zodpovedá sume dvoch miliárd eur.

Hlavné body dohody
Koncern sa v dohode zaviazal, že do roku 2011 nebude prepúšťať z organizačných dôvodov a zároveň každej továrni pridelí výrobu konkrétnych produktov. Odborom sa podarilo v rokovaniach odsunúť hrozbu súťaže jednotlivých tovární o výrobu toho-ktorého produktu, predĺženia pracovného času bez mzdovej náhrady a úpravy vianočných príplatkov podľa zisku.
Odbory spočiatku kategoricky odmietali možnosť dvojročného zmrazenia miezd, no výmenou za dohodu o dlhodobom zabezpečení miest súhlasili so zmrazením miezd na 28 mesiacov. Pre zamestnancov boli miesta prvoradé, čo opakovane zdôrazňoval aj šéf závodnej rady Klaus Volkert. Aj počas utorkového varovného štrajku v hlavnej továrni vo Wolfsburgu uviedol, že pracovníci VW si veľmi dobre uvedomujú súčasnú situáciu v automobilovom priemysle a sú ochotní rast miezd vymeniť za istotu pracovného miesta.
IG Metall vo svojom vyhlásení zdôrazňuje, že okrem spolurozhodovacieho práva získali členovia závodnej rady aj právomoc kontrolovať dodržiavanie dohodnutých podmienok.
Namiesto zvýšenia platov vedenie súhlasilo s vyplatením jednorazovej odmeny tisíc eur na budúci rok. Od roku 2006 sa začne používať nový plán odmien, ktorý sa bude odvíjať od hospodárenia, konkrétne od ziskov koncernu. Zároveň sa mení aj plán odmeňovania, ktorý začne platiť od 1. januára 2005. Podľa údajov odborov plat nových zamestnancov síce nedosiahne koncernovú sadzbu, ale napriek tomu prevýši úroveň miezd v kovospracujúcom sektore. Podrobnosti nového systému odmeňovania budú vypracované najneskôr do konca marca 2005.
Podstatnou zmenou je dĺžka a štruktúra pracovného času. VW zavedie tzv. časové cenné papiere, ktoré budú tvoriť konto pracovného času v rozpätí plus/mínus 400 hodín. Ide o akýsi druh sporiteľného účtu, kde si zamestnanci budú šetriť nadčasové hodiny. Ak zamestnanec našetrí 400 hodín, dostane nadčasové príplatky už po odpracovaní 35 hodín týždenne. V prípade, že konto nedosahuje stanovenú hranicu, má pracovník nárok na príplatky až po 40 hodinách týždenne. Tento koncept umožní aj skorší odchod ľudí do dôchodku, ak pracovník na svoje celoživotné konto pridá minimálne 66 hodín za rok, ktoré sa pripočítajú k aktuálnemu kontu.
Ďalší bod dohody sa týka učňovských miest. VW do trvalého pomeru neprijme všetkých učňov, ale iba 85 percent, kým zvyšných 15 percent sa zamestná v dcérskej spoločnosti AutoVision. Okrem toho sa koncern zaviazal, že ročne vytvorí 185 učňovských miest v AutoVision, no výmenou za tento ústupok si vymohol zníženie odmeňovania učňov.

Obojstranná spokojnosť
"Výsledky našich dnešných rokovaní sú podstatným krokom v tomto smere," zdôraznil zástupca VW Josef-Fidelis Senn. Podľa jeho slov dohoda predstavuje inovatívny koncept, ktorého cieľom je posilnenie konkurencieschopnosti nemeckých tovární.
Zástupca IG Metall Hartmut Meine označil dohodu za "čestný kompromis" a vyjadril spokojnosť s tým, že sa odborom podarilo dosiahnuť dlhodobé zabezpečenie pracovných miest. Meine zároveň vyzdvihol účinok varovných štrajkov a protestných demonštrácií, na ktorých sa zúčastnilo desaťtisíc zamestnancov koncernu. "Prijateľné riešenie bolo možné dosiahnuť iba vďaka kombinácii nátlakových akcií súbežne s rokovaniami," dodal.
Spokojný bol aj Klaus Volkert. "Je dôležité, že sme zabezpečili pracovné miesta vo Volkswagene. Týmto spôsobom získali perspektívu do budúcnosti nielen zamestnanci a ich rodiny, ale aj regióny okolo tovární a celá priemyselná lokalita Nemecko," dodal šéf celozávodnej rady.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 02:03