StoryEditor

Pomalá liberalizácia železníc v únii

13.05.2004, 00:00
Autor:
TASRTASR

Liberalizácia železničnej dopravy v Európskej únii postupuje pomaly. Vyplýva to z liberalizačného indexu, správy, ktorú na požiadanie vedenia nemeckých železníc Deutsche Bahn vypracovala spoločnosť IBM a profesor Humboldtovej univerzite v Berlíne Christian Kirchner.
Podľa projektu liberalizácie železníc v EÚ by sa doprava osôb a tovarov po koľajniciach mala už v tomto desaťročí stať účinným konkurentom cestnej siete. Podľa správy však realita ďaleko zaostáva za predstavami Európskej komisie. V liberalizácii železnice sa dosiahli isté výsledky len v polovici starých členských krajín spoločenstva, najmä vo Veľkej Británii, Švédsku, v Dánsku, Holandsku, Nemecku a Portugalsku. O skutočnej liberalizácii v tejto oblasti však možno hovoriť len v piatich členských krajinách.
V správe sa ďalej uvádza, že v nových eurokrajinách, najmä v Poľsku, Česku a Litve, sú v tejto oblasti oveľa ďalej ako v západnej Európe. Vyslovujú sa však v nej aj obavy z vývoja situácie v nových krajinách, hoci tie možno považovať za tradične "železničné". V posledných rokoch totiž väčšinu prostriedkov vyčlenených na dopravnú infraštruktúru venujú na výstavbu cestnej siete. Narastajúci počet nákladných vozidiel, ktoré budú chcieť prechádzať cez tranzitnú krajinu Nemecko, nebudú jeho cesty schopné kapacitne zvládnuť.
Výsledkom liberalizácie železničnej dopravy v EÚ má byť v budúcnosti vytvorenie jednotnej európskej siete, po ktorej budú vlaky premávať rýchlo a bez byrokratických národných a technických prekážok. Zatiaľ sa však priveľa pozornosti v diskusiách venuje podružným otázkam, napríklad farbe lokomotív či tomu, ako a kde majú byť na nich namontované spätné zrkadlá.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 17:56