StoryEditor

Vývoz stavebných prác tvorí necelých päť percent

02.11.2004, 23:00
Slovenskí stavbári vlani vyviezli do zahraničia práce za približne 4,4 miliardy korún. Bolo to ani nie päť percent z celkovej stavebnej produkcie. Na Slovensku pritom v úlohe generálnych dodávateľov väčších stavieb pôsobili predovšetkým zahraničné firmy.

Slovenskí stavbári vlani vyviezli do zahraničia práce za približne 4,4 miliardy korún. Bolo to ani nie päť percent z celkovej stavebnej produkcie. Na Slovensku pritom v úlohe generálnych dodávateľov väčších stavieb pôsobili predovšetkým zahraničné firmy. Podľa generálneho riaditeľa Doprastavu Dušana Mráza sa táto situácia môže ešte zhoršiť. Platí to najmä pre infraštrukturálne projekty. Stavebný trh v Nemecku, ale aj vo Francúzsku, totiž zasiahla recesia a tamojšie veľké stavebné spoločnosti začínajú čoraz viac hľadať zákazky za hranicami.

Do mája uprednostňovali domáce firmy
V súčasnosti je najväčšia stavba Doprastavu v zahraničí pražské letisko. Práce na jeho rozšírení sa začali vlani v októbri a trvať by mali do konca budúceho roka. "Preniknúť na český stavebný trh bolo do vstupu do Európskej únie pomerne komplikované. Český zákon o verejnom obstarávaní totiž explicitne stanovoval, že pri výbere zhotoviteľa majú prednosť domáce firmy. Teraz to už síce neplatí, no do mája stihli v Česku uskutočniť súťaže a vybrať domáce firmy aj na také stavby, ktoré neboli pripravené," upozorňuje obchodný riaditeľ Doprastavu Karol Hlaváč na nie príliš známu skutočnosť. Dáva tým zároveň odpoveď aj na otázku, prečo sa české firmy v uplynulých rokoch etablovali na Slovensku, zatiaľ čo slovenským firmám sa to podarilo na českom trhu len v obmedzenom množstve.

České spoločnosti majú na Slovensku raj
České firmy sa v zahraničných zákazkách, financovaných napríklad zo zdrojov Európskej únie, presadzujú predovšetkým v stavebníctve. Ide najmä o veľké dopravné projekty, akými sú železničné koridory, alebo o výstavbu čistiarní odpadových vôd. A to predovšetkým na Slovensku a v Poľsku. Aby vyhoveli podmienkam únie, musia firmy uspieť v medzinárodných výberových konaniach. Niektorým sa to už podarilo.
Ostravská stavebná firma Tchas na Slovensku buduje čistiarne v Michalovciach a Poprade. Podieľa sa aj na modernizácii traťového úseku Šenkvice - Cífer. "Na Slovensku a v Poľsku sa ponúka veľa možností, ktoré sú pre našu spoločnosť príťažlivé," povedala hovorkyňa ostravskej spoločnosti Jana Šafaříková.
Tchas však nie je jediná česká firma, ktorá na Slovensku uspela pri výberových konaniach. Napríklad Královopolská Ria získala objednávku na rekonštrukciu čistiarne odpadových vôd v Nitre takmer za 180 miliónov korún. ŽS Brno v konzorciu s ďalšími firmami uspelo v dvoch výberových konaniach vypísaných Železnicami Slovenskej republiky. Hodnota objednávok je približne 6 miliárd korún. Pri zákazke na elektrifikáciu trate medzi Zvolenom a Banskou Bystricou podniky vedené ŽS Brno porazili zoskupenie firiem pod vedením ďalšej českej spoločnosti EŽ Praha.

Za hranicami sa uplatňuje len pár podnikov
Slovenské firmy sa na zahraničné trhy dostávajú najmä prostredníctvom bývalých obchodných partnerov. Predchádza tomu však dôkladný prieskum možností. "Robíme si ho sami, takpovediac na kolene, čo je časovo veľmi náročné. Ťažko sa dovolávame pomoci v slovenských inštitúciách, keď sa potrebujeme zorientovať v spleti zákonov danej krajiny," hovorí šéf marketingu Banských stavieb Prievidza Milan Cagáň.
Podľa modelu, ktorý definovali Banské stavby v Slovinsku, dnes v tejto krajine postupujú aj ostatné slovenské stavebné spoločnosti. Prievidzská firma má v Slovinsku za sebou výstavbu niekoľkých cestných a diaľničných tunelov. Momentálne razí tunel Trojane. Okrem toho robí bansko-stavebné práce na bani Lazy v Ostrave. Za zmienku stojí aj cestný tunel Wadi Muddig-Gillay v Spojených arabských emirátoch. Banské stavby majú na Blízkom východe dobré meno, ktoré si v predchádzajúcich rokoch urobili v Sýrii.
"Začínať na nových trhoch je vždy veľké riziko. Trvá približne dva roky, kým sa dokonale zorientujeme. Je to najmä preto, že nie je jednoduché zohnať všetky dokumenty v angličtine, a platiť preklady zo všetkých európskych jazykov je pre firmu našej veľkosti, so 680 zamestnancami, finančne pomerne náročné," konštatuje Cagáň.
Pomerne úspešným vývozcom stavebných prác je aj košická spoločnosť Termostav-Mráz. "Spolu so SES Tlmače teraz pracujeme na tepelnej elektrárni Starokševo na Ukrajine. Ide o výmurovku a izolačné práce fluidného kotla. S Tlmačmi robíme aj v Nemecku," hovorí výrobný námestník Igor Ščambora. Okrem toho firma vykonáva žiarotechnické práce v chemickej rafinérii Tisa-Vegikombinát v Maďarsku a vo Švédsku opravuje hutnícke agregáty. V spolupráci s Tissen Group participovala tiež na oprave koksovej batérie v Južnej Afrike a vo Švédsku.

V tendroch sa spájajú s tuzemskými firmami
Verejné výberové konanie predovšetkým na dopravné stavby, financované z fondov EÚ, nelákajú iba české firmy. Dobre sa darí tiež rakúskym podnikom, ale zákazku na technickú prípravu projektov v oblasti vodného hospodárstva získalo v Košickom kraji aj španielske konzorcium. Najmä české firmy sa preto vo výberových konaniach spájajú s ďalšími slovenskými i so zahraničnými firmami. ŽS Brno sa tak pri zákazke za takmer 5 miliárd korún na modernizáciu železničnej trate na úseku Trnava - Piešťany spojilo s firmami Doprastav, Železničné stavebníctvo, Železničné stavby a Alpine Mayreder. Pre stavebné podniky znamená získanie takýchto objednávok v susedných krajinách nielen zvýšenie zisku, ale aj prácu pre tisíce ľudí.

Export stavebných prác v roku 2003 (mil. Sk)
Doprastav  436
Banské stavby Prievidza 393
Termostav – Mráz 344
Váhostav – Tunely 338
ZIPP 288
Zdroj: MVRR SR, ZSPS

Vývoj stavebnej výroby v zahraničí v rokoch 2000 až 2003
  2000 2001 2002 2003
Objem stavebnej produkcie (mld. Sk)

69.5

74.7

81.7

91.2

Z toho: objem vývozu (mld. Sk)

2.8

2.7

2.7

4.4

Podiel vývozu na celkovej produkcii (%)

4

3.6

3.3

4.8

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 22:29