StoryEditor

Koncentrácia v automobilovom sektore

04.11.2003, 23:00
Autor:
TASRTASR

Koncentrácia vo výrobe osobných vozidiel je takmer zavŕšená. Tento názor vyslovil v rozhovore s nemeckým denníkom Frankfurter Allgemeine Zeitung hlavný stratég nemeckého automobilového koncernu DaimlerChrysler Rüdiger Grube. Niektorí znalci tohto priemyselného odvetvia svetovej ekonomiky sa však domnievajú, že priestor na ďalšie fúzie automobiliek ešte zostal.
Grube svoj postoj opiera o fakt, že šesť najväčších výrobcov má 78-percentný podiel na svetovom trhu s osobnými vozidlami a desať hlavných výrobcov pokrýva 96 percent svetového trhu s týmto sortimentom. Ak bude dochádzať k zmenám v tomto odvetví, tie podľa Grubeho už jeho profil podstatne nezmenia.
Koncentrácia bude pokračovať aj vo výrobe automobilových komponentov. Počet ich výrobcov sa zo súčasných terajších 30-tisíc na svete za 10 rokov zníži na tretinu. Svetový automobilový priemysel si stále udržiava 20-percentnú voľnú výrobnú kapacitu. Môže vyrábať 65 miliónov vozidiel ročne, ale vlani ich dodal na trh 52,2 milióna. Z nich sa predalo 50,8 milióna kusov.
Podľa Grubeho musí svetový automobilový priemysel riešiť množstvo vážnych problémov. Medzi najhlavnejšie patria zníženie rozsahu nevyužívaných výrobných kapacít a znižovanie výrobných nákladov. Potom sa dostane na rad znižovanie výrobných kapacít a zvyšovanie kvality produkcie. V poradí až na treťom mieste je budovanie a rozširovanie ázijských obchodov. Podľa Grubeho bude automobilový trh mimo trojuholníka USA, Európska únia a Japonsko čoraz významnejší. Iba na ňom sa dá dosiahnuť rast odbytu. Rast na tomto trhu bude zreteľne vyšší než na tradičných trhoch. Ostatný trh zvýši svoj podiel na predaji vozidiel zo súčasných 24 na 40 percent v roku 2013. Významným odbytiskom osobných vozidiel by sa za 10 rokov mala stáť Čína.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 18:02