StoryEditor

Lodenice hľadajú kvalifikovaných pracovníkov

29.03.2004, 00:00
Slovenské lodenice Komárno Bratislava, ktorým sa v priebehu uplynulých dvoch rokov podarilo úspešne obnoviť výrobu moderných riečno-morských plavidiel, začínajú bojovať s novým problémom. Nie je ním nedostatočný odbyt ani problémy s financovaním, ale prekvapujúco nedostatok kvalifikovaných pracovníkov.

Slovenské lodenice Komárno Bratislava, ktorým sa počas uplynulých dvoch rokov podarilo úspešne obnoviť výrobu moderných riečno-morských plavidiel, začínajú bojovať s novým problémom. Nie je ním nedostatočný odbyt, ani problémy s financovaním, ale prekvapujúco nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Počas krízového obdobia, ktoré komárňanský podnik postihlo koncom deväťdesiatych rokov, prišli o zamestnanie stovky zamestnancov s dlhoročnými skúsenosťami v lodiarskej výrobe. Nájsť nových ľudí vyučených v špecifických technických profesiách sa ukazuje ako veľký problém. Bývalí zamestnanci totiž našli uplatnenie v zahraničných lodeniciach, alebo prešli do iných slovenských výrobných podnikov. Ponuku vrátiť sa do Komárna využili len niektorí z nich. Podľa predsedu predstavenstva Jaroslava Pappa absentujú najmä zámočníci a kvalifikovaní zvárači lodných telies. Momentálna situácia je už natoľko kritická, že lodenice začína prijímať do zamestnania ukrajinských a srbských zváračov, ktorí majú bohatú prax z tamojších lodiarskych firiem.
Valné zhromaždenie podniku koncom minulého týždňa schválilo optimistický podnikateľský zámer, ktorý predpokladá v tomto roku dokončenie 8 až 9 nákladných plavidiel a dosiahnuť účtovný zisk 24,5 milióna korún. Vlaňajší rok firma skončila s plánovanou stratou 45 miliónov korún, čo je však o 24 miliónov korún lepší výsledok, ako akcionári predpokladali v podnikateľskom zámere. Ekonomická riaditeľka Ingrid Szabóová hospodárenie v červených číslach odôvodňuje nedostatkom kvalitných projektov v prvej polovici minulého roka. Záujem zahraničných odberateľov o produkciu lodeníc však v druhom polroku výrazne stúpol a tento pozitívny trend pokračuje aj naďalej. Dôležitú úlohu zohral tiež vlaňajší príchod nového majoritného akcionára -- rakúskej European American Investment Bank, ktorá v podniku vlastní 70 percent akcií. Podľa Pappa sa lodenice pre financujúce banky i odberateľov stali akceptovaným a dôveryhodným partnerom, ktorý už nemá prakticky žiadne problémy s prefinancovaním svojej produkcie. Potvrdzuje to aj pokračujúca spolupráca s Eximbankou, ktorá vlani i v tomto roku participuje na financovaní viacerých kontraktov podniku. Vedenie firmy v tejto oblasti rozbieha spoluprácu aj s OTP Bankou Slovensko, Slovenskou sporiteľnou a ďalšími tuzemskými bankami. Výrazné zlacnenie finančných zdrojov potrebných na nákup lodných motorov a ďalších materiálových vstupov má priniesť aj pripravovaný kontrakt s americkou spoločnosťou Caterpillar Financial.

Dopyt po lodiach vo svete narastá
Záujem o produkciu lodiarskeho priemyslu má v celosvetovom meradle výrazne stúpajúci trend. Výrobný program Slovenských lodeníc Komárno sa má aj naďalej orientovať na menšie nákladné lode s výtlakom do 4 000 ton, vyrábané pod označením Leda a Rýn. V rámci modernizácie už onedlho začnú s produkciou nového typu nákladných lodí s obchodným názvom Main, ktoré spĺňajú najnovšie európske i svetové normy. Záujem o komárňanské lode prejavujú najmä nemeckí klienti, z ktorých väčšina si nové plavidlá objednáva aj v konkurenčných firmách v Číne a v Bulharsku. Podľa Pappa im dokážu konkurovať nielen nižšími výrobnými nákladmi, ale aj vysokými kvalitatívnymi parametrami, na ktorých dodržanie sú zahraniční odberatelia citliví.

Vývoj hospodárenia Slovenských lodeníc Komárno

Celkové výnosy (v mil. Sk)
2001 520
2002 751
2003 896
2004* 1700
2005* 1700

Výroba lodí (v ks)

1992 6
1993 9
1994 12
1995 11
1996 16
1997 15
1998 14
1999 3
2000 5
2001 4
2002 3
2003 5
2004* 9
2005* 9

*plán
Zdroj: Slovenské lodenice Komárno, a.s. Bratislava
Grafika: HN

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 09:31