StoryEditor

Najprv vy, až potom príde rad na šéfa

18.08.2005, 00:00

Budík zazvoní každé ráno o pol siedmej. O necelú hodinu už sedíte v aute a veziete sa na prvú schôdzku s klientom. V rannej zápche vybavujete prvé telefonáty a dohadujete si ďalšie termíny. Hneď po pracovnom stretnutí zamierite do kancelárie a ani si nevyzlečiete kabát, už na vás spolupracovníci čakajú na pravidelnej porade. Potom nasledujú konzultácie s oddelením ľudských zdrojov a finančným oddelením. Až do piatej popoludní sa vo vašej pracovni takmer bez prestávky striedajú klienti a kolegovia. Vo vzácnych pauzách preberáte poštu a vybavujete dôležité telefonáty.
Pracovisko opustíte o šiestej, avšak ešte sa na chvíľu zastavíte na vernisáži výstavy, ktorú sponzoruje vaša spoločnosť. Zopár neformálnych rozhovorov, slová chvály a uznania a potriasanie rukami. Vy však myslíte iba na to, aby ste už boli doma, pretože ešte na vás čaká zopár významných spisov. Do postele sa dostanete hlboko po polnoci a od únavy nemôžete zaspať. V hlave vám víri myšlienka, že zajtra sa ten istý kolotoč roztočí znova...

Práca nie je všetko
Mať atraktívne, zaujímavé a dobre platené miesto je bezpochyby úžasné. Práca s primeranou mierou zodpovednosti a možnosťou ovplyvniť a posunúť veci ďalej si však vyžaduje čas. Zdanlivo nekonečné množstvo času. Kto má na svojich pleciach navyše aj starostlivosť o domácnosť a rodinu, je ešte preťaženejší a dni vrátane víkendov má rozrátané na minúty. Viezť sa dlhodobo v takto rýchlo uháňajúcom vlaku nemožno. Vedie do stavu, keď človeku povinnosti prerastú cez hlavu, takže mu nezostáva ani minútka pre seba, vlastné potreby a záľuby. Krátkodobo to funguje, ale kto takto žije dlhodobo, skôr či neskôr zákonite vyhorí.
Viedenská psychologička Martina Weissenböcková ako prevenciu syndrómu burn-out radí držať sa hesla: "Človek by mal sám seba vždy stavať na prvé miesto. Až potom by mal nasledovať šéf." Pracovný kolotoč sa však točí čoraz rýchlejšie. Pracujúci ľudia musia v kratšom čase vyprodukovať viac ako pred dvadsiatimi rokmi. Napriek tomu si mnohí z nich uvedomujú, že práca a peniaze jednoducho nie sú všetko. Podľa jednej rakúskej štúdie síce 39 percent žien a 46 percent mužov považuje prácu za "veľmi dôležitú", avšak až 87 percent žien kladie najvyššiu prioritu rodine a partnerovi. Okrem toho 45 percent žien a dokonca až 56 percent mužov priznalo, že by v najbližšej budúcnosti chceli viac času venovať záľubám a rekreačným aktivitám.

Stres z voľného času
Kto chce nájsť rovnováhu medzi prácou a súkromím, musí v prvom rade poznať svoje životné priority. Ako píše úspešný autor a guru časového manažmentu Lothar W. Seiwert v knihe Balance Your Life, v ideálnom prípade by mali zahŕňať štyri oblasti: práca/výkon, zmysly/kultúra, zdravie/telesná kondícia a rodina/priatelia/kontakty. Rozloženie času medzi spomínané oblasti závisí nielen od hodnotového rebríčka, ale aj od životnej fázy, v ktorej sa človek práve nachádza. Vo veku 20 až 30 rokov má zvyčajne prednosť kariéra, neskôr sa priorita presúva do ostatných oblastí.
V každom okamihu je však dôležité snažiť sa o dosiahnutie rovnováhy a o neustále a opakované hľadanie odpovede na otázku: Čo je v mojom živote skutočne dôležité? Pritom dôraz treba klásť na zdanlivo nepodstatné slovíčko "skutočne". Človek totiž ľahko podľahne všeobecnému trendu a vo voľnom čase ihneď zamieri do posilňovne alebo siahne po aktuálnom bestselleri len preto, aby bol v obraze. Skutočné potreby však zostanú nenaplnené, čo môže viesť k ďalšej frustrácii a pocitu vnútorného napätia.
Určitý odstup od pracovných povinností a zmena prostredia a sféry záujmov dokáže urobiť zázraky nielen v súkromnom živote, ale aj v zamestnaní. Bez oddychu a načerpania energie nemožno dosiahnuť dlhodobý pracovný úspech. Rôznorodosť záujmov a nové informácie a impulzy z viacerých oblastí sú vítanou pomôckou pri riešení pracovných úloh. Ako pripomínajú odborníci, oddýchnutí a dobre naladení zamestnanci sú kreatívnejší a výkonnejší, pričom ich prístup k problémom je iný ako u frustrovaných a preťažených pracovníkov.

Ako si nabiť baterky
Každý človek potrebuje na regeneráciu síl niečo iné. Kým niekto si najlepšie oddýchne a prečistí hlavu na majstrovstvách sveta v hokeji, niekomu inému stačí celý deň ležať doma na gauči. Martina Weissenböcková vo všeobecnosti odporúča robiť vo voľnom čase niečo úplne iné ako v zamestnaní. Najdôležitejšie je vedome si užívať voľné chvíle. Vopred si ich naplánovať a naplno prežívať. Vďaka tomu sa naučíte prijímať turbulentné chvíle na pracovisku ako ďalšiu prirodzenú súčasť vášho života.

Ako nájsť viac času pre seba
-- Pracovným poradám venujte maximálne hodinu. Pred ich začiatkom si presne stanovte, akým témam sa budete venovať.
-- Kolegov, ktorí sa vo vašej kancelárii zastavili "iba na minútku", priateľsky, ale dôrazne upozornite, že nemáte čas. V prípade potreby si s nimi dohodnite iný termín stretnutia.
-- Pri nepodstatných telefonátoch obmedzte svoje odpovede na "aha", "nie" alebo "áno", budete prekvapený, ako rýchlo váš partner ukončí hovor.
-- Robíte vždy všetko na sto percent? Mnohé štúdie potvrdzujú, že na uspokojivé splnenie pracovných úloh pokojne postačí 80 percent.
-- Ak patríte k tým, čo musia všetko vybaviť sami, poobzerajte sa okolo seba. Určite nájdete dostatok expertov, ktorí určité veci urobia lepšie.
-- Ak pracujete doma, musíte ešte dôkladnejšie oddeľovať prácu od ostatného života. Určte si pracovný čas a dôsledne ho dodržiavajte. Práčku zapnite až po záverečnej.

Ako prekonať stav vyhorenia
-- Vyskúšajte niečo nové.
-- Odstráňte príčiny.
-- Delegujte povinnosti.
-- Doprajte si odpočinok.
-- Vyhľadajte externú pomoc.
-- Doprajte si pár dní voľna.
-- Pracujte ako dobrovoľník.
-- Rozprávajte sa s ľuďmi.
Zdroj: HRweb.sk

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
08. máj 2024 14:48