StoryEditor

Slovensko: Víťazí cena, nie dizajn

12.03.2006, 23:00

Slovenské firmy sa prevažne inšpirujú zahraničným dizajnom. Často ho robia samy na kolene. Zhodli sa na tom traja dizajnéri, ktorí vystavovali svoje diela na 9. ročníku výstavy nábytkového dizajnu -- Fórum dizajnu. Podujatie bolo súčasťou veľtrhu Nábytok a bývanie 2006, ktorý bol minulý týždeň na výstavisku Agrokomplex v Nitre.
Podľa Dušana Ďurinu majú v dizajne veľké rezervy aj väčšie nábytkárske firmy. S tým súhlasí aj Ivana Petruz. Na druhej strane však pozná firmy s vlastným originálnym rukopisom. Ľubica Kurhajcová napriek kritike registruje v slovenskom nábytkovom dizajne zlepšenie.

Dizajnéri a firmy sa nepoznajú
Podľa šéfa Zväzu spracovateľov dreva Igora Patráša sa pohľad dizajnérov a priemyslu prirodzene líši. Dôvodom je ich odlišné myslenie a priority. Výrobcovia sa na produkt pozerajú pragmatickejšie, snažia sa kopírovať dopyt na trhu. Dôležité je pre nich to, čo akceptuje zákazník. Na Slovensku sú podľa neho firmy s dobrým dizajnom a jeho úroveň za posledné roky stúpla.
Aj podľa Adriany Pekárovej zo Slovenského centra dizajnu sa slovenský nábytok posunul k lepšiemu. Navyše výroba nábytku je odvetvie, v ktorom slovenskí dizajnéri dostávajú asi najviac príležitostí. Vzhľadom na malú škálu finálnych výrobkov to na Slovensku s uplatnením v priemysle nemajú jednoduché.
O profesionálnych dizajnérov sa zaujímajú najmä väčšie nábytkárske firmy. No ani tie ich nepotrebujú desiatky. "Menšie sa asi ešte neodvážia ísť do rizikovejších projektov. Snáď majú pocit, že dizajn je niečo exkluzívne, drahé, že to nedokážu utiahnuť. Bariérou je tiež nízke povedomie, ako aj nedostatočná komunikácia obidvoch strán. Slovenské firmy, ktoré sú úspešné na domácom, ale aj zahraničnom trhu, spolupracujú s dizajnérom. Vďaka tomu sú konkurencieschopné," hovorí Pekárová.

Rozhoduje spotrebiteľ
Situácia na trhu závisí v prvom rade od preferencií spotrebiteľov. A tie sa podľa Pekárovej oproti vyspelej Európe líšia. Priemerný Slovák si vyberá nábytok, nad ktorým náročnejší dizajnér asi nezajasá. "To je prirodzené. Každý sa riadi svojim vkusom, skúsenosťou, ale aj finančnými možnosťami," vysvetľuje. Aj Ďurina súhlasí, že Slováci poväčšine pozerajú na cenu a estetika je až na druhom mieste.
V nábytkovom dizajne sa podľa Pekárovej silne odrážajú módne trendy, ale aj ekonomická konjunktúra i recesia. Kreativite a fantázii nahráva konjunktúra.
"Súčasný dizajn je miernejší vo výraze, je triezvejší, funkčnejší, pohodlnejší. Dnešný človek hľadá často niečo estetické, niečo, čo by súzvučilo s jeho životným štýlom," vysvetľuje Pekárová
Módne trendy určujú v Európe najmä veľtrhy v Miláne a vo Frankfurte nad Mohanom. Na Slovensku sa prejavia so zhruba ročným odstupom. Nitriansky veľtrh je viac o praktickosti, účelovosti a o tom, čo sa podpisuje pod úspech domácej, najmä sériovej výroby.

Fórum pre experimenty
Fórum dizajnu usporiadalo spolu s nitrianskym výstaviskom Slovenské centrum dizajnu, za asistencie Inštitútu umenia a vedy na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení. Toto nekomerčné podujatie má podnecovať tvorivosť dizajnérov, prezentovať ich práce, vytvárať im, ako aj študentom, príležitosti na spoluprácu s priemyslom. "Snažíme sa ukázať výnimočné, inšpiratívne, dá sa povedať experimentálne práce," uviedla kurátorka podujatia Adriana Pekárová zo Slovenského centra dizajnu. Keďže tohtoročná expozícia sa viac orientovala na predstavenie prác -- originálov, prototypov študentov z dizajnérskych ateliérov troch slovenských vysokých škôl dominovala jej kreativita, humor, vtip. "Nešlo o výtvory určené na využitie v priemyselnej výrobe. Cieľom bolo predovšetkým ukázať možnosti, hranice nábytku, ale aj to, ako sa nábytok dá inak chápať, čo všetko iné môže prinášať," prezradila Pekárová.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
03. máj 2024 06:38