StoryEditor

Dovážame ojazdené auto zo zahraničia

08.07.2005, 00:00
Dovoz auta zo zahraničia je od marca tohto roka lacnejší. Akékoľvek auto zo zahraničia, staré či nové, doveziete za jednotný poplatok dvetisíc korún.

Dovoz auta zo zahraničia je od marca tohto roka lacnejší. Akékoľvek auto zo zahraničia, staré či nové, doveziete za jednotný poplatok dvetisíc korún. Pred novelizáciou Zákona o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách obvodné dopravné úrady vyberali správne poplatky podľa veku dovezených ojazdených automobilov. Poplatky za schválenie technickej spôsobilosti auta sa pohybovali od 10- do 50-tisíc korún podľa starého Sadzobníka správnych poplatkov. Po prvom marci sa poplatky zjednotili. Pribudol však nový - tritisíc korún do recyklačného fondu.
Čo je dôležité
Napriek tomu, že dovoz ojazdených áut sa značne zjednodušil, stále je to zložitý administratívny proces. Okrem času a peňazí vložených do kúpy vyhliadnutého ojazdeného auta musí nový majiteľ vložiť ešte približne 12-tisíc korún do rôznych správnych poplatkov. Pri kúpe auta v zahraničí si treba všimnúť predovšetkým či je auto typovo schválené v Európskej únii. To sú prakticky všetky autá vyrobené po roku 1996. Tieto autá by mali mať typové schválenie vozidla niektorým z členských štátov Európskej únie, ktoré je platné vo všetkých členských štátoch. Dovoz takýchto áut by mal byť bezproblémový. Typové schválenie EÚ, tzv. globálnu homologáciu si môže kupujúci overiť na výrobnom štítku vozidla, kde by malo byť malé "e" s číselným indexom. Zároveň tam má byť uvedené číslo smernice 1970/156, 1998/14 alebo 2001/116. Auto bez týchto údajov nie je typovo schválené, preto by sa mal záujemca ešte pred jeho kúpou informovať, či vám importér alebo výrobca je schopný vydať certifikát konformity. Ak nemá istotu, nemal by auto radšej kupovať, výrazne sa totiž predraží jeho dovoz a prihlásenie. Vydanie certifikátu konformity (COC, CEE) stojí približne 100 eur. Certifikát možno získať aj na Slovensku od importéra danej značky auta. Poplatok je individuálny, závisí od značky auta. Pohybuje sa asi od 2 500 do 5-tisíc Sk.
Po dovoze auta
Po dovezení auta si musí nový majiteľ pripraviť veľký technický preukaz s vyznačenými údajmi o odhlásení auta z evidencie v štáte, odkiaľ ho doviezol. Dôležité je mať aj faktúru alebo iný doklad o nadobudnutí vozidla, napríklad kúpnu alebo darovaciu zmluvu a certifikát konformity. Ak sú doklady o nadobudnutí vozidla a certifikát konformity v cudzom jazyku, treba ich nechať úradne preložiť. Potom musí nový majiteľ navštíviť obvodný úrad, odbor dopravy, ktorý po predložení dokladov začne správne konanie. S rozhodnutím úradu o správnom konaní musí kupujúci navštíviť stanicu technickej kontroly (STK), ktorá mu vydá protokol o technickej a emisnej skúške. Tieto doklady predloží úradníkom obvodného úradu, ktorý má 30 dní, aby dovoz vozidla schválil a vydal technický preukaz k vozidlu. S veľkým technickým preukazom a dokladom o nadobudnutí vozidla je potom potrebné navštíviť dopravný inšpektorát a požiadať o vydanie evidenčného čísla. Zároveň musí majiteľ auta preukázať zaplatenie poplatku do Recyklačného fondu, ktorý je jednotný pre všetky osobné autá.
Auto staršie ako deväťročné
Dovoz a prihlásenie áut vyrobených pred rokom 1996 je oveľa komplikovanejší ako pri nových autách. Nemajú totiž ešte globálnu homologáciu, a preto sa musia osobitne preskúšať. Preverenie emisií, funkčnosti bŕzd, hlučnosti a odrušenia robia autorizované skúšobne. Ich cena je do 50-tisíc korún. Ak auto touto kontrolou neprejde, nie je zaradené do evidencie a majiteľ ho môže použiť len na súčiastky. Okrem preskúšania môže dopravný úrad vyžadovať ešte potvrdenie o lustrácii vozidla niektorou z poverených technických služieb, teda overenie, či nie je auto ukradnuté. Kontrola pôvodnosti vozidla stojí podľa objemu motora od 2 800 do 5-tisíc korún.
Dovoz z nečlenskej krajiny únie a Veľkej Británie
Dovoz ojazdených áut z krajín, ktoré nie sú členmi EÚ môže byť veľmi problémový. Dôvodom je ich odlišná technická vybavenosť, ktorá nie je v súlade s európskymi nariadeniami. Napríklad ojazdené autá zo Spojených štátov sa od európskych odlišujú osvetlením. Majiteľ takéhoto vozidla však môže dostať dočasnú výnimku na šesť mesiacov a svetlá za ten čas vymeniť. Pri dovoze ojazdených áut z krajín mimo EÚ treba navyše počítať aj s desaťpercentným clom.
Prakticky nemožný je dovoz ojazdených áut z Veľkej Británie s pravostranným riadením, ktoré výnimku nedostávajú.

Koľko stojí dovoz a prihlásenie ojazdeného auta vyrobeného po roku 1996:
- DPH sa platí v krajine dovozu (15 - 25 percent). Neplatí sa, ak DPH zaplatil už prvý vlastník auta, keď bolo nové,
- clo 10 percent v prípade mimoeurópskeho dovozu z tretích krajín,
- cestovné náklady a poistenie, prípadne poplatok za prevozné ŠPZ,
- úradný preklad dokumentov (kúpna či darovacia zmluva, faktúra, certifikát konformity) do slovenčiny s notárskym overením - od 500 do 1 000 korún za stranu,
- certifikát konformity - 100 eur v zahraničí, u slovenského importéra asi 2 500 až 5 000 korún,
- skúšky o splnení technických požiadaviek, ak auto certifikát konformity nemá, stoja do 50 000 korún,
- kontrola originality (pôvodnosti) vozidla, závisí od obsahu motora, poplatok od 2 800 korún,
- kontrola technického stavu (obdoba STK) - 600 korún, 2 500 korún ak nemá konformitu,
- emisná kontrola - 220 korún (benzínový motor), 350 korún (naftový motor, LPG a pod.),
- schválenie jednotlivo dovezeného vozidla stojí 2-tisíc korún, ktoré zaplatí majiteľ na obvodnom úrade,
- poplatok do Recyklačného fondu (RF) 3 000 korún pre všetky typy áut. Pokuta za nezaplatenie je až do 20-tisíc korún.
- vydanie evidenčných čísel 1 150 korún

Doklady, ktoré treba žiadať pri kúpe auta v cudzine:
- Kúpnu alebo darovaciu zmluvu, faktúru
- Certifikát konformity (doklad s ochrannými známkami)
- Doklad o odhlásení auta z evidencie v pôvodnej krajine (väčšinou je to zápis úradu vo veľkom technickom preukaze)
Zdroj: MDPT SR, MF SR

Priemerné hodnoty ojazdených automobilov 07/2005
Názov

Rok výroby

Priemerný počet km

na Slovensku

 v Českej republike

Výbava

Škoda Felicia 1.3 (50 kW)

1998

107 500

127 600 Sk

96 600 Kč

 
Škoda Fabia 1.4 (50 kW)

2001

64 000

219 700 Sk

184 800 Kč

2x airbag, 2x el. ovládanie okien
Škoda Octavia 1.6 (74 kW)

2001

75 100

319 400 Sk

319 400 Kč

2x airbag, ABS (protiblokovací systém kolies), 2x elektrické okná, klimatizácia - mechanická, disky z ľahkých zliatin
Volkswagen Golf 1.4 (55 kW) 5-dv.

2002

58 100

333 900 Sk

287 300 Kč

2x airbag, ABS (protiblokovací systém kolies), 4x elektrické okná, rádio 
Volkswagen Polo 1.4 (44 kW) 5-dv.

2002

49 500

246 600 Sk

189 000 Kč

rádio
Renault Thalia 1.4 (55 kW)

2001

64 000

188 400 Sk

157 000 Kč

2x airbag
Renault Mégane 1.4 16V (70 kW)

2001

75 100

284 700 Sk

203 300 Kč

4x airbag, ABS (protiblokovací systém kolies), 2x elektrické okná, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním
Peugeot 206 1.4 (55 kW) 5-dv.

2000

78 500

270 600 Sk

204 200 Kč

2x airbag, 2x elektrické okná, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním
Toyota Corolla 1.4 (63 kW) 5-dv.

2000

92 100

213 600 Sk

156 600 Kč

1x airbag, 2x elektrické okná
Toyota Yaris 1.0 (48 kW) 5-dv.

1999

93 000

198 200 Sk

155 300 Kč

1x airbag, ABS (protiblokovací systém kolies), klimatizácia - mechanická, rádio
Zdroj: AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s.r.o.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
06. máj 2024 10:49