StoryEditor

Odporúčania samosprávam

08.09.2008, 00:00

Obrovské rozdiely, objektívne i subjektívne, existujú aj medzi porovnateľnými chudobnými obcami a mestami a bohatými obcami a mestami - v rámci regiónov, ale aj v rámci rovnakého regiónu. V čom to je? V schopnosti alebo neschopnosti vedenia samospráv na úrovni jednotlivcov i kolektívov aktívne a produktívne podnikať. Pretože aj verejný sektor dokáže efektívne vyťažiť z mnohých faktorov len vtedy, ak do hospodárenia vnesie aktívneho podnikateľského ducha, finančnú transparentnosť a ekonomickú efektívnosť. Prílišná politizácia verejných funkcií u nás však spôsobuje, že starosta či primátor si nie vždy môže vybrať do tímu tých najschopnejších.
Prinášame univerzálne rady, ako podnikateľsky primerane nasmerovať myslenie i konanie radnice.
1. Stratégia - dobré je mať kvalitný koncepčný materiál, ktorý vychádza zo silných a slabých stránok lokality s jasnými a reálnymi cieľmi.
2. Finančný pragmatizmus - zbytočne sa netreba zadlžovať, ale umne kombinovať príjmové zdroje z verejných financií, eurofondov i súkromného kapitálu. Verejné obstarávanie viesť tak, aby sa do zmluvy vkomponovala podmienka dodávateľského úveru, na kľúč teda stavia dodávateľ a mesto alebo obec zaplatia až hotový celok.
3. Daňová konkurencia - umné využívanie zákona o miestnych daniach môže stanovením sadzieb niektorých daní navodiť produktívnu (napr. znížením) alebo kontraproduktívnu (napr. zvýšením) daňovú konkurenciu na prilákanie nových investorov a bohatých občanov, ale i útek a migráciu už existujúcich.
4. Magnet turizmu - vymyslieť alebo novo pretvoriť čo najviac originálnych magnetov, ktoré budú do lokality priťahovať turistov (svetoznámy rodák, folklór a umelecké špeciality, jedinečnosť niečoho v lokalite, výrazné sezónne zľavy).
5. Podnikateľský park - pripraviť čo najvýhodnejšie podmienky na podporu miestneho rastu podnikania. Park nemusí súvisieť len s priemyslom, ale aj so službami, ekologickou výrobou, turizmom.
6. Rozvojová orientácia - investovať do rozvoja, nie do spotreby. Ide o dobré komunikácie, o informačnú reklamu, múdru infraštruktúru smerujúcu k podpore rodín, ale aj o nízkonákladovú káblovú televíziu alebo internet.
7. Medzinárodná družba - rozvíjať internacionálne kontakty s podobnými radnicami, získať partnerov z EÚ, zo sveta, prinášať od nich impulzy, inšpirácie, podnety, nápady.
8. Akcieschopnosť - hlavným dirigentom radnice je primátor či starosta a mal by byť maximálne pragmatický praktik. Súboje v živote nevyhrávajú ani tak talenty, ako najmä húževnatí a akční ľudia, ktorí dobré produkty privátneho sektora (biznis triky či manažérsku efektívnosť) dokážu pretaviť v prospech komunity i občana.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
11. máj 2024 15:39