StoryEditor

Ako je financovaná samospráva v Poľsku

25.11.2015, 23:00
Obce majú ako prijímatelia daní široké právomoci.

Príjmy samospráv obcí sú tvorené príjmami z fixných daní a z daní vyberaných na základe špecifických zákonov, konkrétne:

· daň z nehnuteľností (zo stavieb súvisiacich s prevádzkovaním podnikateľskej činnosti, z pozemkov a budov)

· poľnohospodárska daň (daň z poľnohospodárskych pozemkov)

· lesná daň (daň z lesných pozemkov)

· daň z motorových vozidiel (týkajúca sa vlastníctva zákonom špecifikovaných vozidiel)

· daň z dedičstva a darov (hradená z bezplatného nadobudnutia majetku)

· daň z občianskoprávnych konaní (súvisiaca s niektorými aktivitami, ktoré sa vyskytujú v rámci hospodárskej činnosti)

· daň vyberaná formou daňovej karty (zjednodušená metóda zdanenia hospodárskej činnosti)

 

Ilustračná snímka: Dreamstime

Skupiny vlastných príjmov obecných samosprávnych útvarov predstavujú aj príjmy z nasledujúcich poplatkov:

· miestny a kúpeľný poplatok (súvisiaci s pobytom v obciach s pozitívnymi klimatickými a hodnotnými prírodnými podmienkami)

· trhový poplatok (súvisiaci s predajom na trhoviskách)

· správny poplatok (za konanie orgánov verejnej správy, vyberaný v prípade individuálnych konaní)

· poplatok za psa

Úhrady dane z nehnuteľností, poľnohospodárskej a lesnej, z vozidiel, ako aj poplatkov: miestneho, kúpeľného, trhového, za psa a správneho, sú vykonávané priamo na účet príslušného samosprávneho subjektu, čiže obce. Ostatné daňové povinnosti sú vyberané daňovými úradmi a poukazované príslušným obciam.

Obce majú ako prijímatelia daňových príjmov široké právomoci, týkajúce sa stanovovania výšky daní a poplatkov, ktoré vyberajú, teda dane z nehnuteľností, vozidiel, poľnohospodárskej a lesnej dane a miestneho, kúpeľného, trhového poplatku a poplatku za psa. Mestské zastupiteľstvo určuje výšku sadzieb uvedených daní a poplatkov. Zároveň spravidla môže diferencovať výšku sadzby dane pre jednotlivé predmety zdanenia. Má tiež možnosť zavádzať vlastné oslobodenia z uvedených daní a poplatkov a v prípade poľnohospodárskej dane aj schvaľovať daňové prázdniny. Prijímatelia daňových príjmov, čiže obce, mestá a kraje, môžu tiež v jednotlivých prípadoch umorovať, odročovať dane a poplatky, ako aj deliť ich na splátky.

Je potrebné zdôrazniť, že útvary územnej samosprávy majú vplyv na formulovanie právnych predpisov, ktoré sa týkajú ich pôsobenia (vrátane zákonov špecifikujúcich dane a poplatky, ktoré sú ich príjmom). Návrhy právnych predpisov v tejto veci si totiž vyžadujú pripomienkovanie Spoločnej komisie pre vládu a územnú samosprávu.


 

01 - Modified: 2007-11-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Za dve hodiny toho veľa nevypijete
01 - Modified: 2024-05-09 12:17:43 - Feat.: - Title: Ako na životnú poistku pre dieťa. Čo sa oplatí a čo je zbytočné? 02 - Modified: 2024-05-06 22:00:00 - Feat.: - Title: Štátne dlhopisy sa majú ľuďom ponúkať masovo. Šéf agentúry pre HN prezradil, o akých podmienkach sa uvažuje 03 - Modified: 2024-05-06 10:03:28 - Feat.: - Title: Šéf VšZP pre HN: Zvýšenie poplatkov je efektívnym riešením, zdravotnú starostlivosť často nadužívame 04 - Modified: 2024-05-03 10:11:28 - Feat.: - Title: Ak obchodujete s virtuálnou menou, spozornite. Na trh s kryptom má dohliadať Národná banka Slovenska 05 - Modified: 2024-04-30 07:54:07 - Feat.: - Title: Banky na Slovensku aj po zavedení špeciálnej dane zvýšili čistý zisk, minulý rok bol v ráde miliárd
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
10. máj 2024 06:52