StoryEditor

Hviezda vychádza z Bratislavy

28.09.2005, 00:00

Bláznivým nápadom sa medze nekladú. Viete si predstaviť, že za volantom auta sa vyštveráte do výšky šesť kilometrov, kde je citeľný deficit kyslíka? Že potom musíte z tejto výšky zísť zasa naspäť? Kto si myslí, že je to absurdná predstava, nech číta ďalej rovnako ako tí, ktorí chcú poznať okolnosti takého projektu.
Vymyslel si ho 35-ročný Nemec Rainer Zietlow z Brauschweigu, špecialista na podujatia v oblasti automobilizmu a majiteľ agentúry Event & Promotion. Expedíciu nazval Touareg Volkswagen Individual a jej cieľom bolo zapísať sa do Guinnessovej knihy rekordov. Samotný projekt sa v jeho hlave zrodil medzi Vianocami a Silvestrom 2004.
Nadväzne na to si obstaral off-road VW Touareg, ktorý vyrábajú (celosvetovo) výlučne len v Bratislave. Sériové vozidlo s benzínovým šesťvalcovým motorom 3,2 litra iba doplnil o elektricky ovládaný navijak s nosnosťou 3,5 tony, hliníkovú ochranu podvozka v hrúbke 8 mm a strešný nosič z hliníka. K špeciálnej výbave patril tiež zablokovaný diferenciál zadnej nápravy a vypínateľný stabilizátor. A to bolo všetko.
Rainer Zietlow: "Chcel som potvrdiť skutočnosť, že sériovo vyrábaný VW Touareg zvládne bez zásadných úprav aj extrémny výkon. Pochopiteľne, sám by som to nedosiahol, potreboval som vziať so sebou ďalších členov expedície -- každý bol odborníkom vo svojej oblasti. A najmä som bol veľmi rád, že moju ponuku prijal skúsený 52-ročný Ronald Bormann, sedemnásobný účastník povestnej rely Paríž -- Dakar, ktorý sa ukázal naslovovzatým špecialistom na prekonávanie najnáročnejšieho teréne vo výške 6 000 metrov nad morom."
Rainer si vybral na realizáciu svojho zámeru najvyšší vulkán v Chile Ojos (vyslov Ochos) del Salado, ktorý čnie do výšky vyše šesť kilometrov. Nachádza sa v Čile na hranici s Argentínou. Z Európy do Čile trvala cesta tri dni, auto prepravili letecky. Úsmevnou príhodou bolo nakupovanie v markete, kde naložili potraviny na osem veľkých vozíkov. Vodu nakúpili na štrnásť dní a dovedna to bolo päťsto litrov. Ďalej mali so sebou 27 kyslíkových fliaš, ktoré boli nevyhnutné pri pobyte vo veľkej nadmorskej výške. Dovedna prepravovali na sprievodnom vozidle tri tony nákladu.
Expedícia prešla najsuchšou oblasťou sveta, púšťou Atacama. Základný tábor založili vo výške 4 400 m nad slaným jazerom Laguna Santa Rosa. Odtiaľ viedla cesta príkrym stúpaním cez štrkové, snehové polia a mäkký sopečný piesok. Tam, kde stáli v ceste zátarasy z úlomkov skál, pomáhal expedícii navijak s lanom. Pre nízku koncentráciu kyslíka bola všetkých osem členov posádky od výšky 5 000 m n. m. pod pozorným dohľadom lekára; všetci využívali zásoby kyslíka zo špeciálneho prístroja.
Pri výbere trasy pomáhal Rainerovi Zietlowovi Inštitút pre kartografiu Technickej univerzity v Drážďanoch, ktorý niekoľko týždňov skúmal kopcovitú oblasť plánovanej trasy. Najvýznamnejším vedeckým počinom v tejto zemetrasením a sopečnou činnosťou najviac ohrozenej oblasti však bola inštalácia seizmografickej stanice priamo na navštívenom území. Citlivú aparatúru zakopali do zeme, aby mohli testovať vulkanické vplyvy.
Potiaľto sa to všetko ľahko číta, no o to ťažšie realizuje. Veď len prekonanie záverečného prudkého stúpania z 5 800 po 6 081 m trvalo tri dni! Záverečný úsek zdolala expedícia s pomocou lanového navijaka. Postupovali doslova po metroch a každých pätnásť minút vo výške 6 000 metrov nad morom museli oddychovať. Dokonca v tejto výške poškodili pneumatiku, takže museli vymieňať koleso. Výmena pneumatiky sa robila v najvyššej výške v histórii motorizmu.
A napokon bolo potrebné zísť z kopca naspäť, čo tiež nebolo jednoduché. Problémom bolo prejsť v prudkom klesaní okolo skál, a tak nečudo, že cesta dolu trvala tri hodiny. Človek však dokáže prekonať najrôznejšie nástrahy. Konečná bilancia bola pre výrobcu auta veľmi potešujúca: jediný nezavinený defekt a od skál odretý prah karosérie. Inak všetko fungovalo stopercentne.
Keď sa všetko skončilo, všetci zúčastnení netrpezlivo čakali na ohlas z Londýna. Správa o zápise do Guinnessovej knihy rekordov prišla šestnásteho februára: Rekord je oficiálne potvrdený! VW Touareg -- výrobok z Bratislavy -- dosiahol výškový rekord.
A čo automobil? O ňom sa dosiaľ veľa nepovedalo, no takisto si zaslúži pozornosť. V súčasnosti existujú tri kategórie terénnych automobilov: klasický s jednoznačným zameraním na jazdu v teréne, potom tzv. Lifestyle-SUV určený prevažne na jazdu po asfaltových cestách a tretí typ, ktorý spája dva predchádzajúce. Každá kategória má svoje typické silné stránky, ktoré sú však často vyvážené rozličnými kompromismi. Určitým spôsobom je VW Touareg, vyrábaný v Bratislave, iný -- napriek vynikajúcim vlastnostiam pri jazde v teréne poskytuje na asfaltovej ceste komfort limuzíny najvyššej triedy, a to všetko v spojení s obratnosťou a dynamikou športového automobilu.
A platí to pre každú verziu Touaregu, ktorý je v ponuke s benzínovými motormi V6 3,2 litra a V8 4,2 litra, ako aj s unikátnym turbodieselom V10 TDI s objemom 5,0 litra, ktorý dosahuje výkon až 230 kW (313 k). Benzínové verzie disponujú výkonmi 162 kW (220 k), resp. 228 kW (318 k). Okrem toho je v ponuke tiež úsporný turbodiesel R5 2,5 TDI s výkonom 128 kW (174 k). Rainer Zietlow si z nich na svoju expedíciu vybral benzínový šesťvalec s objemom 3,2 litra. Turbomotor nebol vhodný, lebo nad 3 000 m nad morom už turbo nedokáže bezchybne pracovať.
Svojou dĺžkou 4 754 mm, šírkou 1 928 mm, výškou 1 726 mm a rázvorom osí kolies 2 855 mm patrí Touareg k terénnym automobilom najvyššej triedy. Svojimi rozmermi sa vymyká spomedzi konkurentov: jeho kompletne pozinkovaná karoséria je najdlhšia a najširšia v segmente európskych terénnych automobilov a aj rázvor osí kolies je najdlhší. Súčasne však -- a to je typické pre celkovú koncepciu -- je Touareg nižší ako ostatné terénne automobily najvyššej triedy. Jednoznačne má dynamický a elegantný vzhľad. Pritom však vnútorná výška kabíny nezaostáva za konkurentmi. Na najvyššej úrovni je aj batožinový priestor s objemom 555 až 1 570 litrov, ktorý patrí k najväčším v triede.
Veľké piate dvere a samostatne otvárateľné zadné okno umožňujú optimálny prístup do veľkého batožinového priestoru. Dvere batožinového priestoru sa odomykajú elektromechanicky, na želanie môže byť ich zámok vybavený elektrickým priťahovačom, čo zvyšuje komfort pri zatváraní. No nie sú to iba klasické rozmery a funkcie, ktorými vyniká karoséria nového terénneho modelu VW Touareg. S ohľadom na jazdu v teréne sú rovnako dôležité aj proporcie predného a zadného previsu karosérie. Predný previs (meraný od stredu kolesa) má dĺžku 926 milimetrov, zadný 973 mm. Vďaka tomu je nájazdový uhol vpredu i vzadu 28 stupňov (pri pneumatickom pružení 33,2 stupňa).
Náročne konštruovaný trojnásobný systém tesnenia dverí proti vnikaniu vody a vodotesné reflektory (ako aj vodotesné spoje elektroinštalácie, utesnené kĺbové hriadele, špeciálne vedenie nasávaného vzduchu a odvetrania agregátov) umožnili dosiahnuť brodivosť až do hĺbky pol metra (pri pneumatickom pružení 580 mm). Oceľová karoséria je pozinkovaná. Povolené zaťaženie strechy je 100 kg, čo je o 25 kg viac ako pri väčšine konkurentov. Aj to umožnilo nemeckému dobrodruhovi úspešne zakončiť odvážny pokus. Lebo so sebou mal čo voziť a napríklad iba v rezervných palivových nádržiach viezol (na sprievodnom aute) 600 litrov benzínu. Mimochodom, priemerná spotreba bola 22 litrov na 100 km, v záverečnom stúpaní až 40 litrov.
Je zaujímavé, že Touareg prekonal všetky nástrahy prírody bez poškodenia a pri prezentácii boli iba trošku poodierané prahy. Jediný defekt pneumatiky sťažil napredovanie vo výške 6 000 metrov, takže jeho oprava v takejto výške je vlastne tiež rekordom. Bez ujmy vydržali všetky lakované časti karosérie, ktoré sú vyrobené z oceľového plechu. Aj predné blatníky, vyrobené z pružného plastu, odolali premenlivým teplotám. Hrúbka ich plastu sa pohybuje od 2,7 do 3,4 mm. Vysokú tvarovú stálosť blatníkov zabezpečuje dvojplášťová konštrukcia. Aj nárazníky sú vyrobené z plastu, ktorý je odolný nielen proti vysokej teplote, ale aj mechanickému namáhaniu. V prípade potreby môže VW Touareg ťahať brzdený príves s celkovou hmotnosťou až 3 500 kg. Odnímateľným ťažným zariadením je vybavený každý Touareg.
Rekordný automobil, výrobok bratislavského závodu, má podvozok s nezávislým zavesením kolies a príplatkové pneumatické pruženie (pri V10 TDI je sériové), pohon všetkých kolies 4motion, výkonné brzdy, ESP a brzdový asistenčný systém, ako aj (za príplatok) systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách (RDK).
Krútiaci moment sa prenáša prostredníctvom medzinápravového diferenciálu, sériovo vybaveného redukčným prevodom, cez diferenciály prednej a zadnej nápravy na jednotlivé kolesá. Medzinápravový diferenciál obsahuje elektronicky ovládanú lamelovú spojku, ktorá rozdeľuje pomer krútiaceho momentu, prenášaného na jednotlivé nápravy, na základe údajov o trakčných podmienkach, sprostredkovaných senzormi regulačných systémov podvozka. V prípade potreby sa teda počas rekordného pokusu mohlo prenášať na jednu z náprav až 100 percent krútiaceho momentu. Jeho adaptívne rozdeľovanie podporovala sériová elektronická uzávierka diferenciálu 4-EDS prostredníctvom samočinného pribrzďovania kolies s horšou trakciou. Otočným ovládačom na stredovej konzole sa dala spojka v medzinápravovom diferenciáli manuálne úplne uzavrieť, čím sa krútiaci moment rozdelil na nápravy v pevnom pomere 50:50 percent.
Už aj na spevnenom povrchu poskytoval systém pohonu všetkých kolies 4motion Touaregu enormné výhody. V normálnych podmienkach -- na suchej ceste, pri rovnomernej adhézii a konštantnom výkone motora -- systém pohonu zabezpečoval rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu na nápravy v pomere 50:50 percent. Len čo sa jedno z kolies, napríklad na jednostranne mokrej vozovke, začalo pretáčať, zvýšil sa podiel krútiaceho momentu prenášaného na nápravu s lepšou adhéziou prostredníctvom lamelovej spojky v medzinápravovom diferenciáli. Toto prispôsobené asymetrické rozdelenie krútiaceho momentu súčasne podporilo elektronický uzáver diferenciálu prostredníctvom pribrzďovania kolies.
Na nespevnenom povrchu zabezpečil pohon všetkých kolies s redukčnou prevodovkou a medzinápravovým diferenciálom s variabilným uzáverom suverénnu trakciu. Vďaka tomu Touareg so stúpavosťou 100 percent (45 stupňov) prekonal aj najstrmšie svahy.
Ak bolo potrebné aktivovať redukčnú prevodovku, vodič jednoducho otočil príslušným ovládačom na stredovej konzole a pri poklese trakcie na jednej náprave sa automaticky kontinuálne uzatvoril medzinápravový diferenciál. Keď Touareg schádzal zo strmého kopca, využíval zjazdový asistenčný systém. Aj ten sa aktivoval samočinne, len čo sa rýchlosť vozidla znížila pod 20 km/h a ESP bolo zapnuté. Ak vodič pri zaradenom rýchlostnom stupni uvoľnil pedál akcelerátora, systém zabezpečil v miernejšom klesaní samočinný zjazd konštantnou rýchlosťou.
Pneumatické pruženie udržiavalo Touareg vždy v konštantnej svetlej výške, bez ohľadu na zaťaženie a rozloženie nákladu. Aby sa zabezpečila rovnaká svetlá výška na prednej i zadnej náprave, štyri senzory permanentne merali odstup medzi nápravami a karosériou. Len čo zaregistrovali odchýlku od zvolenej hodnoty, prispôsobil sa objem vzduchu v pružiacich jednotkách prostredníctvom elektromagnetických ventilov, kompresora a dvoch tlakových nádob.
Brzdová sústava je konštruovaná s ohľadom na hmotnosť a výkon automobilu a odoláva aj extrémnemu namáhaniu. Na extrémnych svahoch dokázala Touareg spoľahlivo udržať mohutne dimenzovaná nožná parkovacia brzda. Prenos krútiaceho momentu od motora obstarala šesťstupňová prevodovka. V porovnaní s technicky príbuzným motorom z limuzíny Phaeton (V6 s objemom 3,2 litra) bol benzínový šesťvalec pre Touareg špeciálne prispôsobený podmienkam jazdy v teréne. Výkon 162 kW (220 k) je oproti limuzíne Phaeton nepatrne nižší. K technickým zmenám patrí modifikované olejové čerpadlo so zmeneným nasávaním a olejová vaňa, prispôsobená pre veľký priečny i pozdĺžny náklon. Touareg V6 s príplatkovým pneumatickým pružením dosahuje maximálnu rýchlosť 206 km/h, tú však v stúpaní na vulkán ani pri zjazde z neho nevyužil.

menuLevel = 2, menuRoute = style/autosalon, menuAlias = autosalon, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. máj 2024 18:55