Papierovým knihám ešte dlho neodzvoní, klasickým kníhkupectvám dýchajú na krk knižné bazáre a antikvariáty.Knihobot
StoryEditor

Veľký knižný prieskum ukázal, ako čítame, či na knihách šetríme alebo pri nich myslíme na udržateľnosť

21.03.2024, 00:00

Slováci sú napriek neľahkej situácii stále ochotní kupovať si knihy, pričom najviac míňajú za klasické papierové knihy v internetových kníhkupectvách. Za zaujímavý výtlačok sme ochotní dať aj viac než 25 eur. Vyššie ceny kníh však nahrávajú vzrastajúcej obľube knižných bazárov, kde slovenskí čitatelia oceňujú okrem nižších cien aj udržateľnosť a možnosť zohnať knihy, aké už na pultoch nie sú. Vyplýva to z veľkého prieskumu Knihobotu, do ktorého sa zapojila takmer tisícka respondentov.

Celoslovenský čitateľský prieskum uskutočnil knižný secondhand Knihobot na vzorke 926 účastníkov. „Zaujímalo nás, aký vzťah majú Slováci ku knihám, ako sa k nim spravidla dostávajú, čo a kedy čítajú a tiež sme chceli vedieť, ako sú na Slovensku vnímané knižné bazáre,“ hovorí manažérka expanzie Knihobotu Lívia Čadová a dodáva, že účastníci prieskumu mali možnosť aj odporučiť knihu, ktorú by mal čítať každý.

Papierové knihy sú topka, klasickým kníhkupectvám rýchlo rastie konkurencia

Až 66 % účastníkov prieskumu si v uplynulom roku kúpilo viac než 5 kníh, za ktoré vo vyše troch štvrtinách prípadov minuli viac než 50 eur. Žiadnu knihu si nekúpilo menej ako 3 % opýtaných.

Z prieskumu okrem iného vyplynulo, že papierové knihy sa konkurencie audiokníh báť nemusia. Klasické výtlačky uprednostňuje 72 % opýtaných a až 88 % účastníkov prieskumu si kupuje knihy v kníhkupectvách cez internet.Zároveň však 59 % respondentov uviedlo, že si knihy zaobstarávajú aj v knižných bazároch a antikvariátoch, a to či už v kamenných predajniach alebo online," pridáva ďalšie zistenia Čadová.

image

V knižných bazároch sa nájdu aj vyše 110-ročné skvosty.

Knihobot

Obľúbenosť knižných bazárov narastá dozaista aj preto, lebo za zaujímavú knihu sme spravidla ochotní minúť 10 – 25 eur a ak za túto sumu môžete nakúpiť kníh viac, je to len výhodné. Túto možnosť využíva 21 % opýtaných. Za najznámejší knižný bazár označilo až 68 % z takmer tisícky respondentov Knihobot a po ňom Knihovrátok.

Koncept Knihobot sa už piaty rok snaží zmeniť fungovanie knižného trhu na Slovensku, no tiež v Čechách, Rakúsku a Nemecku. Slováci, žijúci v týchto krajinách, tak nemusia za nakúpené knihy platiť drahé poštovné. Výhodou je tiež vyplácanie peňazí do 14 dní po predaji a knihotaxi, ktoré od predávajúcich knihy zadarmo odvezie.

Snažíme sa dávať do obehu všetky knihy. Vyraďujeme len tie, ktoré sú plesnivé, alebo napríklad učebnice, v ktorých treba niečo vyplňovať a už sú vyplnené. Pri ťažko zohnateľných kúskoch však znečistenie alebo poškodenie neuberajú na atraktivite. Bežné opotrebenie pri klasickom titule, z ktorého máme viac kúskov, sa odrazí na jeho nižšej cene a to sa môže zákazníkom tiež hodiť. Vyraďujeme tiež knihy, ktorých máme na sklade výrazne viac, než je záujem,“ poodhaľuje zákulisie knižného bazára Lívia Čadová. Mimochodom, takmer polovica (47 %) kníh,  ktoré si slovenskí čitatelia objednajú, je v češtine.

Re-commerce má budúcnosť

Vlani Knihobot predal viac než 2 milióny kníh a prekonal hranicu tržieb vo výške 301 miliónov českých korún (vyše 11,8 milióna eur) a prvýkrát sa tak dostal do zisku. Knihobot tým zároveň potvrdil trend rastúceho sektoru re-commerce a ukázal, že segment tovaru z druhej ruky sa poklesu na trhu báť nemusí.

Ľudia oceňujú možnosť vrátiť knihy, ktoré už doma nechcú a tento prieskum nám to potvrdil. V ponuke máme vyše 350-tisíc titulov a viac než 700-tisíc kníh. Denne nám do ponuky pribudne 10 – 15-tisíc výtlačkov, ktoré nafotíme a zaradíme do ponuky. Následne ich náš chytrý algoritmus nacení, čo zaručuje ich rýchle zaradenie do ponuky. Priemernú dobu predaja ovplyvňuje rok vydania, dostupnosť knihy či atraktivita titulu. Máme aj širokú ponuku kníh v angličtine a iných cudzích jazykov, netreba na ne čakať niekoľko týždňov ako na nové,“ hovorí zakladateľ a CEO Knihobotu Dominik Gazdoš  a dodáva: „Jedným z tajomstiev úspechu je aj stabilný tím zložený, pokiaľ ide o prevádzku, predovšetkým z vysokoškolských brigádnikov. Máme takých, ktorí u nás brigádujú už roky. Dokonca časť našich zamestnancov v kancelárii a v manažmente začínala práve ako naši brigádnici.“

V minulom roku spustil Knihobot v Česku spoluprácu s Rohlíkom, vďaka čomu sa za pol roka podarilo dostať do obehu 100-tisíc kníh. Podľa Gazdošových slov si služba získala obľubu predovšetkým svojou jednoduchosťou. „Knihy netreba baliť, stačí ich pri prevzatí nákupu odovzdať kuriérovi. Pretože sa nám tento koncept osvedčil, v súčasnosti už o podobnej spolupráci rokujeme aj na Slovensku so známym obchodným reťazcom, takže nákup a predaj kníh bude aj pre Slovákov ešte jednoduchší,“ dodáva Gazdoš.

image

Raritné vydanie Malého princa z roku 1959.

Knihobot

Najobľúbenejšia kniha je...

Ako ďalej vyplýva z prieskumu Knihobotu, vyše polovica respondentov si knihy vyberá podľa žánru - najradšej sú to detektívky, po nich historická literatúra a romantická beletria. V obľube majú slovenskí čitatelia tiež sci-fi a fantasy, no radi listujeme aj v náučnej a motivačnej literatúre. Lívia Čadová tieto zistenia potvrdzuje z praxe: „Dokazujú to aj odporúčania autorov a kníh, na ktoré sme sa tiež pýtali. Medzi najčastejšie odporúčanými autormi respondenti uvádzali Dominika Dána, Stephena Kinga, do najčastejšie spomínanej trojice sa dostal aj Erich Maria Remarque. Najviac odporúčaným knižným titulom bol jednoznačne Malý princ,“ dodáva na záver k výsledkom veľkého knižného prieskumu.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 14:42