StoryEditor

Európske krajiny taja svoje čierne zoznamy aeroliniek

12.01.2004, 23:00
Nepatria medzi známe letecké spoločnosti, a predsa sa dostali na stránky svetovej tlače. Veľká Británia, zatiaľ ako jediná európska krajina, zverejnila "čierny zoznam" aeroliniek, ktoré nesmú pristávať ani prelietavať nad jej územím.
 Britský denník Guardian v tejto súvislosti skonštatoval, že čím chudobnejšia krajina, tým horšia bezpečnosť. Zoznam "zakázaných aeroliniek" predložil britským poslancom minister pre leteckú dopravu Tony McNulty počas hodiny otázok a odpovedí v parlamente. Verejnosť a politici sa začali o technický stav lietadiel a dodržiavanie bezpečnostných štandardov viac zaujímať po tragickej nehode Boeingu 737 egyptských aeroliniek Flash Airlines. Až po tragédii Švajčiarsko prelomilo mlčanie a informovalo, že tejto leteckej spoločnosti zakázalo prelietavať a pristávať na svojom území už pred vyše rokom.
Čierne zoznamy vraj majú aj ďalšie európske krajiny, ktorých zverejnenie však podlieha tajomstvu. Na britskom zozname nefigurujú Flash Airlines, pretože ako informovali úrady, tieto aerolinky nikdy o povolenie pristáť na britskom území či preletieť nad ním nikdy nepožiadali.
"Veľká Británia má jeden z najprísnejších bezpečnostných režimov na svete a hrá vedúcu úlohu pri zlepšovaní medzinárodných bezpečnostných štandardov," povedal McNulty. Každá letecká spoločnosť mimo Európskej únie alebo Európskeho hospodárskeho priestoru, ktorá chce vyzdvihnúť alebo vysadiť pasažierov či náklad vo Veľkej Británii, potrebuje povolenie od ministra. "Ak máme dôkaz, že medzinárodné štandardy nie sú splnené, môže minister odmietnuť udelenie povolenia," dodal McNulty. A to aj z iných dôvodov ako pre technické chyby na lietadlách, napríklad chýbajúcu licenciu, neodstránenie porúch či nezaplatenie pokút za predchádzajúce priestupky voči medzinárodným pravidlám.
Zlepšenie technického stavu lietadiel, ako aj bezpečnosť na letiskách sú pritom podľa lídra zväzu britských pilotov dôležitejšie ako umiestnenie leteckých maršalov na paluby lietadiel. Pitoli nás informovali o vážnych nedostatkoch pri dodržiavaní bezpečnostných pravidiel tak v rozvojových krajinách, ako aj na malých európskych letiskách, povedal Jim McAuslan v rozhovore pre agentúru Reuters. "Myslím si, že v niektorých krajinách je bezpečnosť na takej úrovni, že by vám vlasy vstávali dupkom," povedal. Ako príklad uviedol naloženie batožiny do lietadla bez skríningovej kontroly, spôsob údržby lietadiel pred letom alebo dokonca osoby potulujúce sa okolo lietadiel. Bez problémov sa pritom nedávno podarilo porušiť bezpečnostné predpisy reportérom BBC, ktorí sa na malom letisku v Humberside dostali cez letiskovú bránu a nafilmovali zo vzdialenosti sto metrov pasažierov nastupujúcich do lietadla. McAuslan pritom tvrdí, že väčší tlak na bezpečnosť leteckej prepravy pritom cítiť spoza Atlantiku.
Technický stav lietadiel pritom nie je len problémom rozvojových krajín. Potvrdzuje to aj prípad lietadla rakúskej spoločnosti Austrian Airlines typu Fokker 70, ktoré muselo núdzovo pristáť neďaleko Mníchova. Lietadlu, ktoré malo na palube 32 pasažierov, najprv vypadol jeden z dvoch motorov. Nakoniec mu podľa agentúry APA vypadol aj druhý motor, a tak muselo núdzovo pristáť. Stroj napokon skončil "na bruchu" na zasneženom poli asi jeden kilometer od pristávacej dráhy mníchovského letiska.
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
04. máj 2024 01:48