StoryEditor

Do kokpitu sa dá dostať násilím. Otázka je, koľko bolo času, hovorí pilot

26.03.2015, 13:16
Autor:
iDnes.cziDnes.cz

Nemeckí vyšetrovatelia vo štvrtok potvrdili, že v čase havárie bol v kabíne len jeden človek a hlavný pilot sa nemohol dostať dovnútra. Podľa bývalého pilota Václava Vaška z Úradu pre civilné letectvo sa však dá do kokpitu dostať aj násilím, ale záleží na tom, koľko je času. Ešte pred závermi vyšetrovateľov to uviedol v online rozhovore s čitateľmi idnes.cz.

Práve na špekulácie o tom, že sa jeden z pilotov nemohol dostať do kabíny, sa Vaška čitatelia pýtali najviac. V čase online rozhovoru ešte tieto informácie neboli overené, tesne po jeho skončení ich však potvrdili nemeckí vyšetrovatelia.

Čitatelia sa Vaška pýtali aj na možnosť, že kopilot, ktorý v kabíne zostal, poslal lietadlo k zemi zámerne.


Prečítajte si aj: Pilot nechal Airbus úmyselne zrútiť, tvrdia vyšetrovatelia. Chcel spáchať samovraždu


Piloti poznajú kód

V prípade, že jeden z pilotov zostane mimo kabíny, je podľa neho teoreticky možné dostať sa dovnútra v priebehu niekoľkých minút. "Reálna možnosť existuje vždy. Ak nedošlo k havarijnej technickej poruche, čo sa asi s odstupom času dozvieme. Záležalo by na jednej maličkosti, koľko by mu na to zostávalo času," odkázal čitateľom Vašek.

Piloti navyše bežne poznajú kód, ktorý dvere odomkne. Ani sám letecký expert tak nedokázal vysvetliť, prečo by pilot mal zostať zamknutý mimo kabíny.

Ak boli piloti pri vedomí, je podľa neho nepravdepodobné, že by stratili kontrolu nad lietadlom. V prípade, že bol zapnutý autopilot, udržiaval by automaticky letovú hladinu tak, ako tomu bolo pri havárii B-737 Helios z Cypru do Atén, kedy samo lietadlo doletelo nad cieľovú destináciu a potom sa zrútilo bez paliva, uviedol Vašek.

Lietadlo nebolo zastarané

V súvislosti s pádom airbusu nízkonákladových aeroliniek Germanwings sa 150 obeťami sa špekulovalo aj o tom, akú úlohu mohol zohrať vek lietadla. Podľa Vaška však stroj zastaraný nebol.

"Lietadlo naozaj nie je auto, teda spotrebný materiál na pár rokov. Vývoj takéhoto stroja trvá roky a jeho overovanie, než sa uvoľní do prevádzky asi rovnako dlho. Že toto lietadlo lietalo viac ako dvadsať rokov, nie je známkou jeho zastaranosti," uviedol pilot, ktorý na rovnakom type stroja sám lietal.

Celé lietadlo je navyše podľa neho priebežne preverované. "Systém údržby už neprebieha tak, že sa lietadlo odstaví na pol roka a uskutočňuje sa na ňom generálna oprava ako v minulosti," vysvetlil Vašek

"Systém údržby je rozdelený do niekoľkých úrovní a priebežne sú preverované jednotlivé systémy podľa určených sekvencií, takže sa akoby prekračujú. Za určitú dobu je tak vlastne preverené celé lietadlo," dodal

zdroj: idnes.cz

01 - Modified: 2007-04-23 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Životný príbeh Borisa Jeľcina
01 - Modified: 2024-04-25 21:16:10 - Feat.: - Title: Airbus zvýšil štvrťročné tržby, prevádzkový zisk však zaostal za očakávaniami 02 - Modified: 2024-04-02 16:12:00 - Feat.: - Title: Juhokórejské aerolínie potvrdili objednávku vyše 30 lietadiel Airbus A350 03 - Modified: 2024-02-28 09:55:51 - Feat.: - Title: American Airlines zvažuje nákup stovky lietadiel od spoločností Airbus a Boeing 04 - Modified: 2024-02-06 16:30:00 - Feat.: - Title: Rusom sa čoraz častejšie rozbíjajú lietadlá. Kriesia odpisovaný Tupolev 05 - Modified: 2024-01-11 17:56:02 - Feat.: - Title: Airbus dostal rekordný počet objednávok a zostal najväčším výrobcom lietadiel
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
27. apríl 2024 12:35