Reuters
StoryEditor

Platili mu len polovicu odrobených hodín. Bývalý pilot Ryanairu vysvetľuje, prečo sú aerolinky v problémoch

27.09.2017, 08:15
Autor:
areare
Nízkonákladová letecká spoločnosť má s pilotmi zlé zmluvy a pre zamestnancov nevýhodné podmienky, tvrdí bývalý pilot Ryanairu.

Prázdne kokpity, zrušené lety, piloti na dovolenke pri mori. Tak by sa dala podľa slov jej šéfa Michaela O'Learyho predstaviť súčasná situácia spoločnosti Ryanair. Aerolinky podľa neho zlyhali v plánovaní dovoleniek.

Niektorí zamestnanci to však vidia inak, podľa bývalého prvého dôstojníka dopravca dlhodobo bojuje s nedostatkom pilotov. Jedna z najväčších nízkonákladových leteckých spoločností a dokonca jedna z najrýchlejšie rastúcich, írske aerolinky Ryanair, doteraz stála na troch pilieroch: je lacná, je spoľahlivá a píše sa o nej v médiách.

Státisíce zasiahnutých cestujúcich

Lenže slovo spoľahlivá stratilo na hodnote vo chvíli, keď spoločnosť zrušila stovky letov. Konkrétne 50 liniek denne po dobu šiestich týždňov. Obmedzenie sa dotklo približne 315 tisícov cestujúcich.

Ako dôvod uviedli aerolinky zlé plánovanie dovoleniek pilotov a snahu zvýšiť včasnosť letov, na ktorej si spoločnosť doteraz zakladala. V pondelňajšej tlačovej správe už informovala o prvých zlepšeniach.

"Je to také plieskanie slamy. Nemyslím si, že by to bol pravý dôvod. Oni zrušia 50 až 60 letov denne, pretože na ne nemajú posádky, to znamená, že nebudú môcť prepravovať toľko ľudí," uviedol pre iDNES.cz bývalý pilot, ktorý si neželal uviesť meno. Pre spoločnosť Ryanair pracoval zhruba päť rokov, pred pár mesiacmi ju však opustil.

"Tých dôvodov, prečo som odišiel, bolo niekoľko. Najzávažnejší bol asi samotný kontrakt," vysvetľuje. Podľa správ od bývalých kolegov je teraz vo výpovednej ďalších 15 pilotov. A zmenu chcú aj ďalší piloti, o čom ako prvý o tom informoval portál BBC.

Namiesto bonusov, ktoré im šéf podniku Michael O'Leary ponúkol, keď sa z dovolenky vrátia o desať dní skôr, požadujú lepšie pracovné podmienky a nové zmluvy.

"Kontrakt mi nedával skrátka žiadne istoty. Mám rodinu. Keby napríklad vybuchla sopka a chvíľu by sa nelietalo, tak skončím na zemi bez jediného eura. Keď budem chorý, tak tiež nedostanem nemocenskú, pretože som svojim vlastným zamestnávateľom," vysvetľuje podmienky, ktoré mal, expilot Ryanairu. Podľa írskeho zákona je totiž samostatne zárobkovo činnou osobou.

Spoločnosť svojich zamestnancov najíma buď priamo, alebo cez agentúry, ktoré sídlia v Anglicku. "To sú potom takzvaní subkontraktori, čiže poskytovatelia služieb, a sú najímaní ako živnostníci," prezradil bývalý pilot. Vďaka tomu podľa neho Ryanairu odpadá povinnosť vyplácať im mzdy v prípadoch, keď dôjde k náhlemu zrušeniu letov.

Platení na hodinu

Piloti írskych aeroliniek sú platení za takzvanú blokovú hodinu. "Čas sa počíta od chvíle, keď sa lietadlo rozbehne až po dobu, kedy zabrzdí," vysvetľuje pilot. Mesačne dostával zaplatené približne za 75 nalietaných hodín.

"Problém je ten, že ak má lietadlo meškanie, nie som platený. Keď je let po troch hodinách čakania zrušený, nie som nijako ohodnotený. Všetok čas, ktorý strávim mimo lietadla zaplatený nie je. Pritom som v práci mesačne približne 150 hodín," povedal bývalý pilot írskych aeroliniek.

Problémy dopravca podľa neho odštartovali v čase, keď Ryanair začal silne expandovať a masívne naberal nováčikov. "Ročné nálety sa zvýšili až na limit 900 hodín mesačne. Napríklad v roku 2013 som nalietal približne 600 hodín. Všetky ostatné roky medzi 890 až 900 hodinami. A tá práca je veľmi náročná a stresová, človek potrebuje nejaké voľno," argumentuje.

"Podmienky Ryanairu sú zlé a ľudia preto odchádzajú. Firma už skrátka nestíha naberať ďalších pilotov ani z vonku, a ani, aby ich stihla vycvičiť. Nie je to vôbec kvôli dovolenkám," zamýšľa sa bývalý zamestnanec spoločnosti Ryanair.

V minulom roku opustilo aerolinky vyše 700 pilotov. Vo svojom každoročnom výskume to uviedla írska letecká asociácia pilotov (IALPA). Výsledky však nedávno zo svojho webu odstránila a vydala vyhlásenie, že za problémy spoločnosti Ryanair nemôže.

O'Leary až taký problém nevidí

O číslach odchádzajúcich pilotov napísal už dávnejšie napríklad server The Irish Times. O'Leary však trvá na tom, že len chýbajú sily v zálohe pre mimoriadne prípady.

Podľa agentúry Reuters poprel správu, že piloti ponuku bonusu odmietli, aj to, že chcú novej zmluvy. Spoločnosť Ryanair odmietla na väčšinu otázok iDNES.cz odpovedať: "IALPA je združenie pilotov spoločnosti Aer Lingus s históriou lživých tvrdení, čo sa spoločnosti Ryanair týka. Špekulácie a fámy komentovať nebudeme," vyhlásil hovorca aerolinky Robin Kiely.

01 - Modified: 2017-12-04 20:03:29 - Feat.: - Title: Ryanair nedostatočne informoval o rušení letov. V Taliansku mu hrozí pokuta päť miliónov 02 - Modified: 2017-10-31 11:12:52 - Feat.: - Title: Ryanair zvyšuje zisky. Chce prekonať rekord
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 04:58