Washington tak reagoval na sťažnosti domáceho výrobcu Boeing, ktorý obvinil Kanadu a Britániu, že Bombardieru poskytujú na výrobu týchto lietadiel vysoké dotácie.
Americké ministerstvo obchodu dnes oznámilo, že na komerčné lietadlá Bombardieru radu CSeries sa rozhodlo uvaliť predbežné clo vo výške 219,63 percenta. Dodalo, že vyšetrovanie preukázalo poskytovanie dotácií v prospech kanadskej firmy.
Predátorske praktiky
Ministerstvo tak urobilo po tom, ako v apríli americký Boeing vyhlásil, že Bombardier dostal od kanadskej a britskej vlády, ako aj vlády provincie Quebec, dotácie vo výške minimálne 3 miliardy dolárov (2,54 miliardy eur) a požiadal ministerstvo obchodu a americkú Komisiu pre medzinárodný obchod (ITC), aby tieto "predátorské praktiky" preverili. Boeing v tejto súvislosti informoval, že vďaka tomu v minulom roku predal Bombardier spoločnosti Delta Air Lines 75 lietadiel za nižšiu sumu, než predstavujú výrobné náklady.
Dnešné informácie ministerstva preto americká firma privítala. "Dotácie v prospech Bombardieru poškodzujú zamestnancov v americkom leteckom priemysle, ako aj naprieč celou dodávateľskou sieťou Boeingu," reagovala spoločnosť na vyhlásenie ministerstva obchodu.
Absurdná výška cla
Bombardier však obvinenia USA odmieta a aj výšku navrhovaného cla považuje za absurdnú. Podľa neho ministerstvo obchodu nevysvetľuje na základe čoho sa rozhodlo práve pre takéto vysoké clo. Kanadská vláda je presvedčená, že cieľom tohto kroku je iba odstaviť lietadlá CSeries z amerického trhu.
Nervozita vzrástla aj v Británii, keďže v Severnom Írsku zamestnáva Bombardier okolo 4-tisíc ľudí. Zhoršených vzťahov sa obávajú aj demokratickí senátori za štát Connecticut. Tí už skôr varovali, že zvýšené napätie medzi USA a Kanadou sa môže odraziť aj na počte pracovných miest v tomto štáte. Motory pre lietadlá CSeries totiž vyrába firma Pratt & Whitney, a to v závode v meste East Hartford v Connecticute.
Rozhodnutie padne na budúci rok
Na krok USA zareagovala aj Delta Air Lines, ktorá oznámila, že lietadlá nakúpené od Bombardieru, ktoré potrebovala, Boeing ani nevyrába. Produkciu jediného lietadla s požadovanou kapacitou, akú ponúka Bombardier, ukončil Boeing podľa Delty pred vyše 10 rokmi.
Spojené štáty obvykle také vysoké clo nestanovujú, clo voči Bombardieru však stále nedosahuje úroveň toho, ktoré s konečnou platnosťou uvalil Washington minulý rok na čínsku oceľ valcovanú za studena. Clo v tomto prípade dosiahlo 256 percent. Čo sa týka cla voči Bombardieru, s konečnou platnosťou o tom ešte musí rozhodnúť ITC, pričom rozhodnutie sa očakáva začiatkom budúceho roka.