Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.10.2021, 14:50

Prečo má v súboji automobiliek aktuálne prevahu Tesla nad Volkswagenom? Jeden jasný dôkaz rastie pri Berlíne

  • Prečo dodávky Tesly zákazníkom v treťom štvrťroku dosiahli (opäť) nových maxím, zatiaľ čo Volkswagen v tom čase rozhodoval o zastavovaní liniek?
  • Dôvodov je viac, všetky tak či onak narážajú na jeden spoločný menovateľ.
Prečo má v súboji automobiliek aktuálne prevahu Tesla nad Volkswagenom? Jeden jasný dôkaz rastie pri Berlíne
Zdroj: TASR/AP

V automobilovom srdci Európy, v Nemecku, sa v kulisách globálneho nedostatku automobilových čipov odohráva zásadný konflikt. Stret americkej vízie proti nemeckej precíznosti, neskromného technokrata proti (všetko) schopnému manažérovi. Tesly s koncernom Volkswagen. Je to stret o dominanciu aj o budúcnosť; dosť možno aj o to, akými autami budeme o pár rokov jazdiť. A zatiaľ čo Elon Musk pri Berlíne otvára prvú európsku gigafactory, Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, má úplne iné starosti. Potrebuje znovu naštartovať výrobné linky a zabrániť prepusteniu až 30-tisíc zamestnancov.

​Kto má v pomyselnom súboji medzi automobilkami prevahu, je zrejmé. Elon Musk otvára pri Berlíne prvú európsku gigafactory s plánovanou produkciou až pol milióna vozidiel ročne. Výroba Tesly ide na plné obrátky, v treťom štvrťroku vzrástli jej dodávky zákazníkom takmer o tri štvrtiny - a to v situácii, keď ostatné automobilky produkciu skôr znižovali. A len pre pripomenutie: trhová valuácia Tesly strčí do vrecka všetkých európskych výrobcov dohromady.

​Skupina Volkswagen, pod ktorú patrí aj Škoda Auto, je naopak pod tlakom. Globálny nedostatok počítačových čipov dusí výrobu a firma musí zastavovať výrobné linky. Tie sa napríklad v českej Škodovke nepohnú pravdepodobne až do konca roka; zastavenie produkcie sa týka aj ďalších značiek v koncerne.

Nekonečný príbeh: Nie sú čipy 

Zároveň na skupinu tlačí Európska komisia, ktorá núti európskych výrobcov k dodržiavaniu stále prísnejších emisných limitov, a tým do veľkej miery určuje, aké autá môžu vyrábať. Tlak na elektromobilitu je zrejmý. Ak bude prechod na elektrické vozidlá príliš pomalý, vo Volkswagene príde o prácu až 30-tisíc ľudí.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 64% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.