16.01.2018, 18:00

Diesel nikto nechce. V britských automobilkách hrozí masívne prepúšťanie

Predaje vozidiel s dieselovým motorom sa vo Veľkej Británii kvôli negatívnej publicite aj zvyšovaniu dane strmo prepadajú.

Diesel nikto nechce. V britských automobilkách hrozí masívne prepúšťanie
Zdroj: MAFRA/František Vlček

Pracovníci automobilového priemyslu vo Veľkej Británii majú dôvod na obavy. Snaha o obmedzenie dieselových vozidiel a prechod na elektromobily by ich mohla stáť miesto. Odborníci sa zhodujú, že masívne prepúšťanie je nevyhnutné.

Nezáujem privádza výrobcov do ťažkej situácie

Predaje vozidiel s dieselovým motorom sa vo Veľkej Británii kvôli negatívnej publicite aj zvyšovaniu dane strmo prepadajú. Vlani sa odbyt znížil o 17,1 percenta na niečo málo cez milión kusov. Podľa britského denníka The Guardian sa vedúci pracovníci automobiliek pripravujú na prepúšťanie.

Presun pozornosti k elektrickému pohonu a nedávne zvýšenie dane na dieselové motory môžu prispieť k úpadku segmentu, ktorý sa teraz na predajoch áut v Británii podieľa 38 percentami. The Guardian pritom upozorňuje, že takýto trend môže z krátkodobého hľadiska viesť k vyššej nezamestnanosti.

Niekde už sa veci dali do pohybu. Minulý týždeň oznámila prepúšťanie spoločnosť Vauxhall, ktorá v Cheshire znížila stavy o ďalších 250 pracovných miest. Výrobná firma Astra prepustila minulý rok 400 z 1 800 zamestnancov. Automobilový priemysel vo Veľkej Británii teraz zamestnáva 169-tisíc ľudí.

Nezáujem o dieselové vozidlá však privádza výrobcov do ťažkej situácie. Automobilový priemysel totiž potrebuje predávať autá s úspornejšími vznetovými motormi, aby spĺňal limity na oxid uhličitý, upozorňuje stanica BBC.

Proti automobilovému sektoru stoja tri veci

Diesele sa však medzitým dostali na pranier kvôli emisiám oxidov dusíka, ktoré výrobcovia tajili pred regulátormi inštalovaním softvéru, ktorý uvoľňovanie splodín počas testovania vozidiel potláčal. Následný škandál dieselgate potom odradil mnoho potenciálnych kupcov, keď dieselom prischla nálepka neekologických vozidiel.

Kauza utvrdila politikov aj priemysel v silnejšej podpore elektromobilov. BMW tak teraz plánuje vybudovať plne elektrickú verziu Mini od roku 2019. Volvo oznámilo, že od rovnakého roku budú mať všetky jeho nové modely elektromotor. Spoločnosť VW vyčlenila 70 miliárd eur na výrobu batériových modelov všetkých vozidiel do roku 2030. Vlády vo Veľkej Británii, Francúzsku a Holandsku podporili plány na zákaz predaja naftových a benzínových vozidiel v rokoch 2025 až 2040.

Ďalšou ranou pre dieselové motory bolo upozornenie akademikov z Aston University v Birminghame z minulého týždňa. Tí predpovedajú, že do roku 2025 budú dieselové automobily predstavovať iba pätnásť percent britského trhu. "Teraz, keď je jasné, že dieselovým automobilom zvoní umieráčik, je čas, aby vláda prevzala iniciatívu a ponúkla podporu tým, ktorí sú pripravení vyhodiť diesely a prejsť na elektromobily," vyhlásil profesor David Bailey.

Profesor Karel Williams z univerzity v Manchestri poznamenal, že automobilový sektor bojuje na troch frontoch. "Odvetvie sa zúfalo snaží udržať cashflow a investovať do nových elektrických modelov, ale vo Veľkej Británii proti nemu stoja tri veci. Po prvé, klamstvá o emisiách; po druhé, otázka predaja dieselov - čo sa týka celej Európy; po tretie, brexit," upozornil Williams, podľa ktorého tieto prekážky povedú nevyhnutne k zániku pracovných miest.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.