Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.02.2018, 00:00

Megaprojekt na železnici, z ktorého Slováci vyťažia. Bratislava sa spojí s Parížom

Generačný megaprojekt alebo stavba storočia. Aj tak by sa dala nazvať stavba, ktorá si žije už roky svoj život v nemeckom Stuttgarte.

Celý projekt má byť oficiálne dokončený v roku 2025. S jeho projektovaním sa začalo už pred viac ako 30 rokmi.
Zdroj: ARCHÍV HN, VIZUALIZÁCIA PROJEKTU

Ja stojím v jej centre, po členky v blate, vyzbrojený prilbou, reflexnou vestou a žltými gumákmi, pripravený na prehliadku celého projektu, ktorý dokázal spolarizovať spoločnosť tak, že kvôli nemu padla vláda.

Na prehliadku vznikajúcej najmodernejšej vlakovej stanice v Európe som vyrážal z bratislavskej hlavnej stanice. „V súčasnosti prebiehajú v stanici dve rekonštrukcie. Rekonštrukcia služobného podchodu a rekonštrukcia bývalej reštaurácie,“ tvrdí hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. Človek má však po návšteve nášho „retro“ dopravného uzla často pocit, že stanicu sa počas rokov nepodarilo ani len upratať, a nieto ešte zrekonštruovať.

Kultúrny šok bol o to väčší, že už o pár hodín som sa ocitol na mieste, kde majú k budúcnosti dopravy úplne iný prístup.

Miliardy eur
Nemecký Stuttgart je moderné mesto, v ktorom absentuje akýkoľvek náznak historického centra. Dôvodom je fakt, že bolo počas druhej svetovej vojny masívne bombardované. Počtom obyvateľov, rozlohou a neľahkou dopravnou situáciou na upchatých cestách mi pripomína Bratislavu.

Aj preto sa tu plánovala rekonštrukcia a modernizácia vlakovej stanice už v polovici osemdesiatych rokov minulého storočia. Vlaky v súčasnosti prichádzajú i odchádzajú po piatich koľajach k hlavnej stanici stredom mesta a celá infraštruktúra zaberá v priamom centre množstvo mestskej plochy. A ako ju uvoľniť? Jednoducho sa ju rozhodli schovať pod zem.

Koľaje železničných tratí tak z centra Stuttgartu úplne vymiznú do podzemia, čím sa dosiahne lepší priestor pre mestský rozvoj a novými tunelmi bude súčasná nevyhovujúca kapacita železničných tratí v meste zvýšená tak, aby dostatočne pokryla prevádzku mestských a regionálnych vlakov, ako aj medzinárodných vlakov InterCity-Express a TGV. Tie by mali premávať po 1 500 kilometrov dlhej „Magistrále pre Európu“, ktorej začiatok je v Paríži a koniec v Bratislave a Budapešti. Nemecký dopravca odhaduje, že pozdĺž trate žije až 35 miliónov obyvateľov, pričom v jej blízkosti až polovica pracuje.

Po obvode mesta sa

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.