Európska Komisia (EK) vypracovala analýzu cien mobilných služieb u telekomunikačných operátorov naprieč 28-kou. Do porovnania však zahrnula aj viaceré štáty mimo Európskej únie (EÚ) – Island, Nórsko, Turecko, Japonsko a USA.
Slovensko sa svojim výsledkom nemôže veľmi chváliť. Podľa analýzy patríme ku krajinám, ktoré sú drahšie ako priemer EÚ, v niektorých oblastiach výrazne.
Ako úplne najdrahšie vyšli Česko, Grécko, Cyprus a Maďarsko. Na opačnom konci rebríčka skončili Poľsko, Rakúsko, Taliansko, Litva a Lotyšsko.
Skreslené dáta
Dáta pre analýzu získavali od dvoch najväčších operátorov v každej krajine, za Slovensko teda od Slovak Telekomu a Orangeu. Problémom je aj to, že dáta získavali pre hlasové služby vo februári minulého roka, pre čisto dátové balíky v júli 2017, čím sa dnes stali zastaranými. Obaja slovenskí operátori zahrnutí do analýzy argumentujú, že odvtedy svoju ponuku zmenili.
V kategóriách dátových balíkov vychádza Slovensko ako pomerne lacná krajina pri menších objemoch dát. Pri balíkoch do od 250 MB do 1 GB za mesiac sme pod cenovým priemerom Európskej únie. Od kategórie dvoch gigabajtov za mesiac sme sa však zaradili medzi krajiny pomerne drahšie než je priemer.
Sme pomerne drahí
V priemere sa Slovensko zaradilo spolu s Belgickom, Maltou, Fínskom, Holandskom, Portugalskom a Írskom medzi pomerne drahé krajiny. Medziročne však EK zaznamenala na Slovensku pokles cien.
„V porovnaní s rokom 2016 sa ceny vo všetkých kategóriách zahŕňajúcich aj hlasové služby okrem jednej znížili o 14 alebo viac percent s najväčším poklesom v high-end košoch,“ konštatuje správa.
Kolísavé ceny dát
Horšie však je na tom medziročný vývoj v cenách čisto dátových balíkoch. Správa konštatuje, že niektoré balíky výrazne zdraželi (o 43 percent v prípade 5 GB), iné zase výrazne zlacneli (1 GB balík o 54 percent).
Slovenskí operátori sa však bránia a upozorňujú na nedostatky prieskumu. Argumentujú najmä neplatnými ponukami.
Operátori sa bránia
„Zverejnený prieskum bol realizovaný ešte s predchádzajúcou ponukou, ktorú sme medzičasom vymenili za nové paušály Go Europe resp. Go Data s vylepšenými parametrami,“ vysvetľuje pre HN manažér komunikácie spoločnosti Orange Tomáš Palovský.
Ďalším argumentom operátorov je nevhodný výber balíkov, čím sa majú jednotlivé služby predražovať. „Slovenský telekomunikačný trh je vysoko konkurenčný, pričom jedným z trendov, ktorý štúdia dostatočne nezachytáva je konvergencia, teda spájanie hlasových, internetových a televíznych služieb do jedného balíka. V rámci neho môže zákazník získať ešte výhodnejšie podmienky jednotlivých služieb oproti ich samostatným variantom,“ dodáva Palovský.
Neriešia iné typy produktov
Podobne sa vyjadril aj Slovak Telekom. Tí uvádzajú tri dôvody, pre ktoré sa s výsledkami analýzy nestotožňujú. Ako prvý pripomína Michal Korec, hovorca spoločnosti, zmenu obsahu paušálov v marci 2017, ktorá nie je v analýze EK zahrnutá.
"Po druhé, autori analýzy si vyberajú spravidla veľmi nízke paušály, kde dorátavajú jednotky volaní či správ nad rámec základnej ceny – ak by si zobrali z ponuky aj pri menších prípadoch už paušál zo strednej kategórie, mohla by im vyjsť aj nižšia cena," vypočítava ďalej nedostatky analýzy Korec vo vyjadrení zaslanom HN.
Slovak Telekom následne upozorňuje aj na tretí nedostatok. Tým má byť vyňatie viacerých produktov na trhu. "Nie sú tam zaradené predplatené karty, ďalší operátori, ani alternatívni hráči," dodáva Korec s tým, že z analýzy tak mohli vypadnúť lacnejšie alternatívy. Korec zároveň upozorňuje, že existujú aj iné analýzy telekomunikačného trhu, kde Slovak Telekom vychádza lacnejšie, ako je priemer EÚ.